Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej igenden kabeln du frågade om går till förbrukare.Tänk bort CTEK för ett ögonblick. Inne i Calira-lådan sitter säkert ett relä som kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet när motorn är igång. Reläet aktiveras av en signal som brukar kallas D+ och det kan vara den som i ditt schema går från generatorn i en brun kabel till Calira. Den bruna kabeln är på bara 0.75 kvmm och det säger mig att det inte har med själva laddströmmen att göra. Alldeles för klen kabel för det.
Du har sedan kopplat in CTEK i 25 kvmm anslutningen från Calira till bodelsbatteri. Är det verkligen rätt ställe? Är det den kabeln som ger laddström till bodelsbatteriet när motorn går? Min gissning är att den kabeln är den som förser Calira med spänning och ström från bodelsbatteriet. Kabeln på 10 kvmm från bodel till Calira, vad är det för kabel?
Tyvärr är jag inte bekant med hur just Caliras "burk" är byggd så jag gissar och ställer frågor baserat på hur andra "elektroblock" brukar vara konstruerade.
Har du sett den här tråden: Calira SVB30 brytrelä
MVH
Hans
Hej Åke ja jag har jord till ctek, men var sitter styrtråden som som gör att relät släpper igenom ström när motorn startar?Har du kopplat in minus från bilen ( chassi) till minus plinten på CTEK 250.
Annars fungerar inte CTEK
Åke
Kan det vara en simulerad D+ via ECUBorde vara kontaktdon 50 det som kallas "D-" fast hos de flesta andra kallas det "D+". Skillnaden skulle kunna vara någon slags polvändning. Dvs. att signalen går till noll när motorn är igång. Kolla. Sladden "D-" verkar i alla fall vara den bruna på 0.75 kvmm. De båda röda verkar användas för att mäta spänningen på respektive batteri.
MVH
Hans
Håller med.D+och D- är inte samma sak! D- är helt enkelt minussidan på generatorn (Dynamo -). D+ får spänning från statorlindningarna via tre mindre dioder (när generatorn snurrar) som sen används för att ge rotorn ström via en regulator. Dvs så såg det ut på tidigare generationer generatorer. Numera simulerar man en D+ utifrån utspänningen på generatorn (B+).
Tack så kan det vara skall kolla med ctek imorgonEmligt bilder så skall den vänskra på Ctek märkt med generatorfunktionen kopplas till startbatteripolen på ebl, den högra röd. Den Ctek pol som är märkt batteri skall kopplas till bobatteriet, den vänstra som går till bobatteriet. Den mellersta röda skall då inte användas då den går till det inbyggda skiljereläet som nu Måste vara bortkopplat. Kolla med andra som har interna schemat för ebl, men så måste det vara enligt mig.
Vänligen
ConnyJ
Helt rätt.Emligt bilder så skall den vänskra på Ctek märkt med generatorfunktionen kopplas till startbatteripolen på ebl, den högra röd. Den Ctek pol som är märkt batteri skall kopplas till bobatteriet, den vänstra som går till bobatteriet. Den mellersta röda skall då inte användas då den går till det inbyggda skiljereläet som nu Måste vara bortkopplat. Kolla med andra som har interna schemat för ebl, men så måste det vara enligt mig.
Vänligen
ConnyJ
Så här visar mina mätare nu och så här ser caliran utHelt rätt.
Bryt relät behövs inte för att CTEK ska fungera.
Det kan finnas fler styrningar för tex laddning av kylskåp när motorn går.
Den styrningen kan vara den eventuella simulerade D+ som inte verkar fungera.
Den styr nog även bryt relät. Det relät har kanske flera funktioner.
CTEK avbryter laddningen från startbatteriet till vid 12,8V. Startbatteriets spänning.
När motorn stängs av kommer CTEK fortsätta att ladda ett tag tills den bryter bryter vid 12,8V.
Solcells ingången står nu för matningen av elektroniken till CTEK.
Jag har för mig att CTEK puls laddar startbatteriet via solcellen.
Om det är under 12,8V avbryter CTEK laddningen.
Allt det där kan CTEK svara på.