• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning från generator

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej har solceller installerat enligt bifogat schema
Men jag får inte laddström från generatorn,
Jag har laddström från startbatteriet in till calira
Men inte på kabel till smartpassen någon som vet?
 

Bilagor

  • 15993057283251462573659797502311.jpg
    15993057283251462573659797502311.jpg
    1,1 MB · Visningar: 101
Lösning
Hej alla hjälpsamma nu har allt fallit på plats och fungerar perfekt, jag har läst igenom bruksanvisning över caliran och det Knut säger stämmer jag bifogar fil.
Efter kontakt med ctek fick jag tips om att flytta kabeln som går från batteri över
50A säkring till SvB 30 enligt bifogad fil. Efter att jag kontrolerat alla anslutningar, tagit ur och kontrollerat alla anslutningar så kopplade jag ur alla batterier och gjorde bilen helt strömlöst sedan startade jag om allt på nytt och började med 220 laddning sedan bilgenerator och idag endast solcellsladdning i regnväder och det fungerar utmärkt

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tänk bort CTEK för ett ögonblick. Inne i Calira-lådan sitter säkert ett relä som kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet när motorn är igång. Reläet aktiveras av en signal som brukar kallas D+ och det kan vara den som i ditt schema går från generatorn i en brun kabel till Calira. Den bruna kabeln är på bara 0.75 kvmm och det säger mig att det inte har med själva laddströmmen att göra. Alldeles för klen kabel för det.

Du har sedan kopplat in CTEK i 25 kvmm anslutningen från Calira till bodelsbatteri. Är det verkligen rätt ställe? Är det den kabeln som ger laddström till bodelsbatteriet när motorn går? Min gissning är att den kabeln är den som förser Calira med spänning och ström från bodelsbatteriet. Kabeln på 10 kvmm från bodel till Calira, vad är det för kabel?

Tyvärr är jag inte bekant med hur just Caliras "burk" är byggd så jag gissar och ställer frågor baserat på hur andra "elektroblock" brukar vara konstruerade.

Har du sett den här tråden: Calira SVB30 brytrelä

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Tack Hans
Kopplingsschemat som näms i brytrelä är det jag har kopplat efter det är erikper som har gjort det.
Det verkar som allt fungerar med 220 laddare
Men jag får bara 3 volt ut från caliran till smart pass?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det skall bara finnas spänning på ingången till Smartpass när motorn är igång. Det är ju först då som reläet i Calira sluter och kopplar in bilbatteriet (och generatorn) till Smartpass.

Solcellerna skall däremot ladda hela tiden. Om du inte har 230V anslutet och solen skiner borde du se att bobatteriet blir laddat. Laddningspänningen från solcellerna dyker ju upp på utgången av Smartpass. Den som är kopplad till bobatteriet.

Att 230V laddning fungerar beror väl på att den laddaren är kopplad direkt till bobatteriet (6 kvmm anslutningar, 40A säkring)

"Erikper" verkar också ha flyttat 10 kvmm kabeln, den som är säkrad med 50A till den tredje utgången på Smartpass, men det skall inte ha någon betydelse för ditt problem.

MVH
Hans
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Tänk bort CTEK för ett ögonblick. Inne i Calira-lådan sitter säkert ett relä som kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet när motorn är igång. Reläet aktiveras av en signal som brukar kallas D+ och det kan vara den som i ditt schema går från generatorn i en brun kabel till Calira. Den bruna kabeln är på bara 0.75 kvmm och det säger mig att det inte har med själva laddströmmen att göra. Alldeles för klen kabel för det.

Du har sedan kopplat in CTEK i 25 kvmm anslutningen från Calira till bodelsbatteri. Är det verkligen rätt ställe? Är det den kabeln som ger laddström till bodelsbatteriet när motorn går? Min gissning är att den kabeln är den som förser Calira med spänning och ström från bodelsbatteriet. Kabeln på 10 kvmm från bodel till Calira, vad är det för kabel?

Tyvärr är jag inte bekant med hur just Caliras "burk" är byggd så jag gissar och ställer frågor baserat på hur andra "elektroblock" brukar vara konstruerade.

Har du sett den här tråden: Calira SVB30 brytrelä

MVH
Hans
Hej igenden kabeln du frågade om går till förbrukare.
Jag får kolla vad signalkabeln till brytrelät sitter
Har du kopplat in minus från bilen ( chassi) till minus plinten på CTEK 250.
Annars fungerar inte CTEK

Åke
Hej Åke ja jag har jord till ctek, men var sitter styrtråden som som gör att relät släpper igenom ström när motorn startar?
 

Bilagor

  • 15993170883973493573170793661688.jpg
    15993170883973493573170793661688.jpg
    1.004,6 KB · Visningar: 37
  • 159931713697971019528740388527.jpg
    159931713697971019528740388527.jpg
    1,1 MB · Visningar: 39
  • 20200903_160458.jpg
    20200903_160458.jpg
    2,4 MB · Visningar: 36

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Borde vara kontaktdon 50 det som kallas "D-" fast hos de flesta andra kallas det "D+". Skillnaden skulle kunna vara någon slags polvändning. Dvs. att signalen går till noll när motorn är igång. Kolla. Sladden "D-" verkar i alla fall vara den bruna på 0.75 kvmm. De båda röda verkar användas för att mäta spänningen på respektive batteri.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Som hans beskrev det hela.
Det är troligen D+ från generatorn som är 0,75m2 kabeln.
Det är troligen den som styr brytrelät.
Har du kollat 2A säkringen där.

Ett annat fel kan vara att höljet på kabeln är instucken för långt i en kopplingsplint någonstans.
Då har kardelerna ingen kontakt med metallen i plinten.

Såna fel har jag sett flera gånger.
Du har ju kopplat om en del.
Sånt händer.

Sen det där med jordfel, kolla att ingen kabel har lossnat.

Åke
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Borde vara kontaktdon 50 det som kallas "D-" fast hos de flesta andra kallas det "D+". Skillnaden skulle kunna vara någon slags polvändning. Dvs. att signalen går till noll när motorn är igång. Kolla. Sladden "D-" verkar i alla fall vara den bruna på 0.75 kvmm. De båda röda verkar användas för att mäta spänningen på respektive batteri.

MVH
Hans
Kan det vara en simulerad D+ via ECU
Det är två kablar till kontaktdonet.
En från generatorn, den andra från bilens batteri.
Skillnaden mellan spänningen borde räcka som flagga till ECU för att simulera D+
när motorn startar.
Bara en teori.

/Åke
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
D+och D- är inte samma sak! D- är helt enkelt minussidan på generatorn (Dynamo -). D+ får spänning från statorlindningarna via tre mindre dioder (när generatorn snurrar) som sen används för att ge rotorn ström via en regulator. Dvs så såg det ut på tidigare generationer generatorer. Numera simulerar man en D+ utifrån utspänningen på generatorn (B+).
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
D+och D- är inte samma sak! D- är helt enkelt minussidan på generatorn (Dynamo -). D+ får spänning från statorlindningarna via tre mindre dioder (när generatorn snurrar) som sen används för att ge rotorn ström via en regulator. Dvs så såg det ut på tidigare generationer generatorer. Numera simulerar man en D+ utifrån utspänningen på generatorn (B+).
Håller med.
D+ saknas i schemat till elblocket därav teorin om simuleringen från B+.

D+ har en till funktion, att generatorn förmagnetiseras för att kunna ladda innan den har kommit upp i varv. Via laddningslampans krets till D+.
Termen D- används väl oftare i samband med tex båtar vad jag vet.

Om det är simulerad D+ på Bengts och Lisas bil så finns det två säkringar i den kretsen, någon kan vara trasig.
Det kan även vara någon anslutning som glappar.
Kanske går att mäta spänningen på anslutningarna inkl. jord.
Med motorn igång och även avstängd.

Jag har satt dit en grov kabel från B+ direkt upp till batteriet.
Ganska kort sträcka.
Original kabel är ganska lång och klen och går ner till startmotorn.


Åke
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej det verkar fungera från 220 laddare och solceller som laddar även bilbatteri, men jag kan inte hitta några trsiga säkringar, men med motorn igång så får jag ingen ström till ctek smartpass eller dual 250s.
 

Bilagor

  • 15994023801288248971142024884210.jpg
    15994023801288248971142024884210.jpg
    1,3 MB · Visningar: 69
  • 1599402404961590678435070334697.jpg
    1599402404961590678435070334697.jpg
    1,3 MB · Visningar: 72
  • 15994025453595160298167417527579.jpg
    15994025453595160298167417527579.jpg
    1,3 MB · Visningar: 65

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Calira har innebygget spennings avkjenning og benytter ikke D+. På mange måter fungerer den likt med Biltema sitt skillerelee - er spenningen over maks hvilespenning på ene siden kobles batteriene sammen.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Tack
Om spänningen i bo batterierna understiger 12 v och det är mörkt ute och solcellerna ger 0 v och om jag startar bilen så skall generatorn ge ström till bobatterierna efter att startbatteriet är fullt laddat, har jag uppfattat dig rätt?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Enligt knuts beskrivning om jag tolkar det rätt fungerar Calira på samma sätt som CTEK 250.
Dock utan ladd funktionen som CTEK 250 har. Calira kopplar bara samman batterierna vid höjd spänning när generatorn laddar.
Solcellen och generatorn kan ladda samtidigt när motorn är igång.



Det finns dioder på CTEK.
Där går det att avläsa felkoder etc.
Kolla på dom och jämför i manualen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Emligt bilder så skall den vänskra på Ctek märkt med generatorfunktionen kopplas till startbatteripolen på ebl, den högra röd. Den Ctek pol som är märkt batteri skall kopplas till bobatteriet, den vänstra som går till bobatteriet. Den mellersta röda skall då inte användas då den går till det inbyggda skiljereläet som nu Måste vara bortkopplat. Kolla med andra som har interna schemat för ebl, men så måste det vara enligt mig.
Vänligen
ConnyJ
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Emligt bilder så skall den vänskra på Ctek märkt med generatorfunktionen kopplas till startbatteripolen på ebl, den högra röd. Den Ctek pol som är märkt batteri skall kopplas till bobatteriet, den vänstra som går till bobatteriet. Den mellersta röda skall då inte användas då den går till det inbyggda skiljereläet som nu Måste vara bortkopplat. Kolla med andra som har interna schemat för ebl, men så måste det vara enligt mig.
Vänligen
ConnyJ
Tack så kan det vara skall kolla med ctek imorgon
Vad jag förstår så sitter det ett relä som bryter caliran och det blir på något vis dubbelt eftersom ctek 250 s och smartpassen gör samma sak.
Och jag ser att när solcellen har laddat fullt i alla batterierier i bodelen 13,2 volt och startbatteri 12,7 volt så slocknar cetek 250 s men startar om efter 1 sek undrar om det är normalt?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Emligt bilder så skall den vänskra på Ctek märkt med generatorfunktionen kopplas till startbatteripolen på ebl, den högra röd. Den Ctek pol som är märkt batteri skall kopplas till bobatteriet, den vänstra som går till bobatteriet. Den mellersta röda skall då inte användas då den går till det inbyggda skiljereläet som nu Måste vara bortkopplat. Kolla med andra som har interna schemat för ebl, men så måste det vara enligt mig.
Vänligen
ConnyJ
Helt rätt.
Bryt relät behövs inte för att CTEK ska fungera.

Det kan finnas fler styrningar för tex laddning av kylskåp när motorn går.
Den styrningen kan vara den eventuella simulerade D+ som inte verkar fungera.
Den styr nog även bryt relät. Det relät har kanske flera funktioner.

CTEK avbryter laddningen från startbatteriet till vid 12,8V. Startbatteriets spänning.
När motorn stängs av kommer CTEK fortsätta att ladda ett tag tills den bryter bryter vid 12,8V.


Solcells ingången står nu för matningen av elektroniken till CTEK.
Jag har för mig att CTEK puls laddar startbatteriet via solcellen.
Om det är under 12,8V avbryter CTEK laddningen.

Allt det där kan CTEK svara på.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Helt rätt.
Bryt relät behövs inte för att CTEK ska fungera.

Det kan finnas fler styrningar för tex laddning av kylskåp när motorn går.
Den styrningen kan vara den eventuella simulerade D+ som inte verkar fungera.
Den styr nog även bryt relät. Det relät har kanske flera funktioner.

CTEK avbryter laddningen från startbatteriet till vid 12,8V. Startbatteriets spänning.
När motorn stängs av kommer CTEK fortsätta att ladda ett tag tills den bryter bryter vid 12,8V.


Solcells ingången står nu för matningen av elektroniken till CTEK.
Jag har för mig att CTEK puls laddar startbatteriet via solcellen.
Om det är under 12,8V avbryter CTEK laddningen.

Allt det där kan CTEK svara på.
Så här visar mina mätare nu och så här ser caliran ut
 

Bilagor

  • 20200907_190927.jpg
    20200907_190927.jpg
    1,2 MB · Visningar: 48
  • 20200907_190951.jpg
    20200907_190951.jpg
    1,3 MB · Visningar: 54
  • 20200907_191127.jpg
    20200907_191127.jpg
    6,4 MB · Visningar: 51

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej alla hjälpsamma nu har allt fallit på plats och fungerar perfekt, jag har läst igenom bruksanvisning över caliran och det Knut säger stämmer jag bifogar fil.
Efter kontakt med ctek fick jag tips om att flytta kabeln som går från batteri över
50A säkring till SvB 30 enligt bifogad fil. Efter att jag kontrolerat alla anslutningar, tagit ur och kontrollerat alla anslutningar så kopplade jag ur alla batterier och gjorde bilen helt strömlöst sedan startade jag om allt på nytt och började med 220 laddning sedan bilgenerator och idag endast solcellsladdning i regnväder och det fungerar utmärkt
 

Bilagor

  • img017 (00000002).jpg
    img017 (00000002).jpg
    111 KB · Visningar: 75
  • 20200909_221426.jpg
    20200909_221426.jpg
    812,6 KB · Visningar: 64
Lösning
Toppen