Ewa & Jocke
FD HBK Medlem
Hej!
Vi råkade ut för vad vi tror är, en ganska udda och ovanlig grej gällande gråvattentanken.
Bilen detta handlar om är en Rapido 9090DF -2014 på Fiat chassi.
Jag har monterat en egen elektrisk kulventil på gråvattentömningen. Vi brukar då ha bilens orginalventil helt öppen. Detta gör att vattnet ligger i röret hela vägen fram till min kulventil.

Tidigt i våras var vi ute och Campade på Trosa ställplats. Det blev mycket kallt en natt. Vattnet frös i röret som är helt oskyddat under bilen. När det började bli lite varmare framåt dagen upptäckte vi att det läckte från undersidan av gråvattentanken. Misstanken var givetvis att röret eller alternativet anslutningen mot tanken hade brustit pga frostsprängning.
När vi lämnade in bilen på service bad vi dem samtidigt titta på läckaget och utreda vad som skett. Under golvet finns en lucka som man kan skruva bort för att komma åt gråvattentanken. När mekanikern började öppna upp luckan forsade det ut en massa vatten....De kollade upp röret och utloppet men kunde inte hitta något konstigt där. Det visade sig efter en stuns undersökning att det är rören in till tanken som hade "hoppat" ur. Alltså de rör som går från köksvasken, badrummet, etc. De hade hoppat ur lite grand så att de fylldes på lite i tanken och lite rann över och vid sidan om tanken. Givetvis är det tångt och eländigt, men mekaniken lyckades peta ner rören och limma fast dem i tanken. Så nu är det tätt igen.
Hur kan detta ske, undrar man? Är det någon som har varit med om detta tidigare? Det blev ganska dyrt att fixa detta på verkstaden så jag har försökt få ersättning från försäkringsbolaget (IF) men de ersätter inte denna typ av skador... De hänvisar till sina villkor. Där kan man läsa att man varje år ska gå igenom samtliga slangar och slangklämmor etc i hela bilen för att överhuvudtaget ha en chans till ersättning. Vem gör det? Vi har valt den dyraste försäkringen if har för husbilar i tron om att vi har full försäkring på vår älskade husbil.
Jag vill med detta inlägg höja ett varningen finger så att inte fler drabbas av vad som hände oss.
Jag vet att det är många som har monterat samma kulventil som jag. Tänk på att stänga med bilen originalventil om det väntas köldgrader och röret är oisolerat på samma sätt som mitt är.
Kolla genom vad som står i era försäkringsvillkor så att ni inte blir överraskade gällande vad försäkringen täcker.
Res med förstånd, och ha en skön sommar!
//Jocke
Vi råkade ut för vad vi tror är, en ganska udda och ovanlig grej gällande gråvattentanken.
Bilen detta handlar om är en Rapido 9090DF -2014 på Fiat chassi.
Jag har monterat en egen elektrisk kulventil på gråvattentömningen. Vi brukar då ha bilens orginalventil helt öppen. Detta gör att vattnet ligger i röret hela vägen fram till min kulventil.

Tidigt i våras var vi ute och Campade på Trosa ställplats. Det blev mycket kallt en natt. Vattnet frös i röret som är helt oskyddat under bilen. När det började bli lite varmare framåt dagen upptäckte vi att det läckte från undersidan av gråvattentanken. Misstanken var givetvis att röret eller alternativet anslutningen mot tanken hade brustit pga frostsprängning.
När vi lämnade in bilen på service bad vi dem samtidigt titta på läckaget och utreda vad som skett. Under golvet finns en lucka som man kan skruva bort för att komma åt gråvattentanken. När mekanikern började öppna upp luckan forsade det ut en massa vatten....De kollade upp röret och utloppet men kunde inte hitta något konstigt där. Det visade sig efter en stuns undersökning att det är rören in till tanken som hade "hoppat" ur. Alltså de rör som går från köksvasken, badrummet, etc. De hade hoppat ur lite grand så att de fylldes på lite i tanken och lite rann över och vid sidan om tanken. Givetvis är det tångt och eländigt, men mekaniken lyckades peta ner rören och limma fast dem i tanken. Så nu är det tätt igen.
Hur kan detta ske, undrar man? Är det någon som har varit med om detta tidigare? Det blev ganska dyrt att fixa detta på verkstaden så jag har försökt få ersättning från försäkringsbolaget (IF) men de ersätter inte denna typ av skador... De hänvisar till sina villkor. Där kan man läsa att man varje år ska gå igenom samtliga slangar och slangklämmor etc i hela bilen för att överhuvudtaget ha en chans till ersättning. Vem gör det? Vi har valt den dyraste försäkringen if har för husbilar i tron om att vi har full försäkring på vår älskade husbil.
Jag vill med detta inlägg höja ett varningen finger så att inte fler drabbas av vad som hände oss.
Jag vet att det är många som har monterat samma kulventil som jag. Tänk på att stänga med bilen originalventil om det väntas köldgrader och röret är oisolerat på samma sätt som mitt är.
Kolla genom vad som står i era försäkringsvillkor så att ni inte blir överraskade gällande vad försäkringen täcker.
Res med förstånd, och ha en skön sommar!
//Jocke