F
F.d. 59502
Guest
I vintras hade vi här i forumet en diskussion om nerkylningen av våra vanliga absorptionskylskåp. Det fanns olika åsikter om det gick fortare med el eller fortare med gasol. Jag lovade då att jag skulle komma med mätningar under litet mera sommarlika förhållanden. Mätningarna är gjorda andra och tredje juni. I samtliga mätningar var kylskåpet, ett RMDT8505, inställt på tre "pinnar" av de fem möjliga. I båda fallen har mätningarna börjat ca klockan 10 på förmiddagen. Kylskåpet var tomt under mätningarna och temperaturen mättes på andra hyllan uppifrån.

Blåa kurvan visar temperaturen i kylskåpet. Skalan nertill visar tid från start av kylskåpet. De två övriga kurvorna visar temperaturerna utanför bilen (grå) och inne i bilen (röd). Att den blå kurvan går i "vågor" på slutet visar på till och frånslag av termostaten.
Gjorde också kontrollmätningar med en IR-termometer (Fluke) och upptäckte då att frysfacket blev kallt långt före kylskåpet. Vid tiden 01:20 (230V-mätningen) var det fortfarande drygt 20 grader i kylen och frysfacket var nere på noll grader. Vid tiden 03:40 hade frysfacket kommit ner till -18 grader och kylen hade då drygt 10 grader. Det var samma beteende med gasol. Delvis beror nog detta på att skåpet har så mycket större volym som behöver kylas ner och på att kylflänsarna i frysen ligger "före" bland slingorna som alstrar kylan.

I det tredje diagrammet har jag lagt in kylskåpstemperaturen från de två körningarna. Här kan man ju tycka att det verkar självklart att gasol kyler snabbare. Men hur mycket av detta beror på att det var varmare i skåpet vid start av 230V-körningen kan man ju filosofera över. Det går ju snabbare att kyla ett skåp som är litet mindre varmt från början. Sedan kan man ju titta på lutningen på kurvan under nerkylningen. Den kurva som lutar mest kyler ju också snabbast (i grader per timme). Även här kan man dock fundera på inverkan av omgivningens temperatur och temperaturen i skåpet när man börjar.
Jag skulle nog till slut säga att gasol kyler skåpet en aning, men inte mycket, snabbare än 230V. Trots det kommer jag ändå att fortsätta att starta skåpet på 230V för att spara på gasol. Skulle nog också tro att Dometic har dimensionerat el-element och gasolbrännare så att effekten är ungefär densamma räknat i kylförmåga. Varför skulle de göra på något annat sätt?
MVH
Hans


Blåa kurvan visar temperaturen i kylskåpet. Skalan nertill visar tid från start av kylskåpet. De två övriga kurvorna visar temperaturerna utanför bilen (grå) och inne i bilen (röd). Att den blå kurvan går i "vågor" på slutet visar på till och frånslag av termostaten.
Gjorde också kontrollmätningar med en IR-termometer (Fluke) och upptäckte då att frysfacket blev kallt långt före kylskåpet. Vid tiden 01:20 (230V-mätningen) var det fortfarande drygt 20 grader i kylen och frysfacket var nere på noll grader. Vid tiden 03:40 hade frysfacket kommit ner till -18 grader och kylen hade då drygt 10 grader. Det var samma beteende med gasol. Delvis beror nog detta på att skåpet har så mycket större volym som behöver kylas ner och på att kylflänsarna i frysen ligger "före" bland slingorna som alstrar kylan.

I det tredje diagrammet har jag lagt in kylskåpstemperaturen från de två körningarna. Här kan man ju tycka att det verkar självklart att gasol kyler snabbare. Men hur mycket av detta beror på att det var varmare i skåpet vid start av 230V-körningen kan man ju filosofera över. Det går ju snabbare att kyla ett skåp som är litet mindre varmt från början. Sedan kan man ju titta på lutningen på kurvan under nerkylningen. Den kurva som lutar mest kyler ju också snabbast (i grader per timme). Även här kan man dock fundera på inverkan av omgivningens temperatur och temperaturen i skåpet när man börjar.
Jag skulle nog till slut säga att gasol kyler skåpet en aning, men inte mycket, snabbare än 230V. Trots det kommer jag ändå att fortsätta att starta skåpet på 230V för att spara på gasol. Skulle nog också tro att Dometic har dimensionerat el-element och gasolbrännare så att effekten är ungefär densamma räknat i kylförmåga. Varför skulle de göra på något annat sätt?
MVH
Hans