• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.533
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Drivmedelspriserna fortsätter rasa så står det i dagstidningarna.
Ljuger dom?
SÅIFA höjde priset på diesel igår varför isåfall?
 
ÅFA-priset sätts veckovis baserat på föregående vecka. V 13 höjde Preem priset på diesel, det slår igenom på ÅFA-priset denna vecka
 
de oljeproducerande länderna behöver ha pengar till skyddsutrustning om det finns att få tag i för covid-19 !
 
Skillnaden beror på att diesel går i stor utsträckning till transporter av varor, jordbruk etc etc som fortfarande snurrar på. Bensin används mest till personbilar, som i nuläget i stor utsträckning står stilla.

Kan man inte skifta tillverkningen då, så att man gör lite mer diesel och lite mindre bensin nu när bensinpriset störtdykt? Nä se det kan man inte, för ur en liter råolja kommer en viss mängd diesel och en fix mängd andra produkter däribland bensin, så man måste slumpa bort bensinen i det här läget.

Crude_Oil_Distillation-sv.png
 
Skillnaden beror på att diesel går i stor utsträckning till transporter av varor, jordbruk etc etc som fortfarande snurrar på. Bensin används mest till personbilar, som i nuläget i stor utsträckning står stilla.

Kan man inte skifta tillverkningen då, så att man gör lite mer diesel och lite mindre bensin nu när bensinpriset störtdykt? Nä se det kan man inte, för ur en liter råolja kommer en viss mängd diesel och en fix mängd andra produkter däribland bensin, så man måste slumpa bort bensinen i det här läget.

Crude_Oil_Distillation-sv.png
Tja kortsiktigt kan det nog stämma, men historiskt var andelen bensin ur ett fat mycket högre än idag. Så det går nog att skruv på den processen, men det låter sig kanske inte göras utan investeringar & ombyggnader?
 
Redan idag sågar man sönder molekylkedjorna i tjockolja så att man utvinner mer lätta produkter typ diesel. Detta gör man i en cracker. Det är bl a detta som gör att dieselprodukterna är mer instabila än rakt raffinerade dito.
 
Vid en första destillering kommer ut cirka 25% bensin och 10% diesel har jag för mig, beroende på kvaliteten på råoljan. De kvantiteterna plockar man undan, och sedan krackar man, som ThomasA säger, tjockoljan och destillerar igen, och då kommer en till kvantitet bensin och diesel ut.

Vet inte om man kan styra krackningsprocessen så väl att man kan justera andelen diesel vs bensin, men det är mängden tjockolja, asfalt och dylikt, som har ganska lågt värde som man minskat, genom krackning. Man kan inte "bygga ihop" längre molekyler så att t.ex. bensin eller fotogen blir till diesel.
 
Tillbaka
Toppen