• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tal om Lithium drop in...

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att balansering ska ske, måste man ladda med 14,4 - 14,8V, då ska balanseringen ske.
Önskvärt är att laddningen går ner till 13,8V eller lägre när batteriet är fulladdat, skriver de.
Kan man inte uppnå detta, t,ex att man står kopplad till 230V, så får man avbryta laddningen själv.
Har man solpaneler med regulator för lithiumbatteri, ska man kunna lämna den på.

Konstigt att inte importören kände till hur balanseringen går till, det är väl KG Knutsson som är generalagent, eller vem frågade du?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
För att balansering ska ske, måste man ladda med 14,4 - 14,8V, då ska balanseringen ske.
Önskvärt är att laddningen går ner till 13,8V eller lägre när batteriet är fulladdat, skriver de.
Kan man inte uppnå detta, t,ex att man står kopplad till 230V, så får man avbryta laddningen själv.
Har man solpaneler med regulator för lithiumbatteri, ska man kunna lämna den på.

Konstigt att inte importören kände till hur balanseringen går till, det är väl KG Knutsson som är generalagent, eller vem frågade du?
Okej, om man då laddar med 14.4V men hur mycket ström orkar BMS bränna bort över de fulla cellerna, det läser jag inget om ej heller hur länge man ska balansera!!

Skanbat är väl Norskt, det var dom jag pratade med, väldigt hjälpsamma dom tom erbjöd sig att låna ut ett batteri, men vi kom liksom inget vart jag kanske skulle tagit hem ett batteri och testat lite nu såhär efteråt.

Jag tror ingen vet tyvärr, annars skulle man skriva det och förklara.

Ska man sälja lösa batterier och få det att fungera som tänkt måste man känna till dessa uppgifter, OCH BMS skall man kunna övervaka och i tom styra inte vara en hemlig låda.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Allvarligt, jag tror inte "drop-in kunderna" bryr sig om HUR det fungerar.
De är troligen nöjda med, ATT det fungerar.
Minns ingen här som skrivit att de ångrar ett sådant köp.

Du ska nog hålla dej till blybatterier, ifall du inte ens kom till skott, att låna ett lithiumbatteri :D:D
Vi får se om 3-5 år hur många som har kvar sina Li som dom köpte, men med tanke på hur mycket prestige det är i dessa batteritrådar så lär ingen klaga utan byta i det tysta :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De batteriene jeg monterte i mon Flair i 2013 er blitt omtalt på forumet av bilens nåværende eier. Ser ut til at de har full kapasitet fortsatt. Dette uten BMS.

Det normale for bms med toppbalansering er at når spenningen på en celle under ladning overstiger en grense - oftest 3,6V så brennes omlag 1A av ladestrømmen vekk for denne cellen. Om bms kan stenge av ladningen helt så skjer dette mellom 14,6 og 14,8V. Annet enn toppbalansering burde ikke forekomme! Det finnes kretser som balanserer hele tiden - disse vil lett ødelegge batteriet om det ikke blir ladet regelmessig.
 
Toppen