Bäckis1843
HBK Medlem
Har kompletterat min fabriksinstallerade solcell på bilen med en flexibel 160w limmad mot taket.
Den nya panelen kopplade jag till solingången på ctec:en.
Den befintliga panelen, som jag tyvärr inte vet effekten på, kopplade jag till startbatteriet.
Så det bör ju funka som att när startbatteriet blir fullt och får högre spänning än bobatteriet så drar den igång en parallell laddning av bobatteriet via c-tec:ens generator ingång.
Funkar detta eller är jag helt ute och spatserar i det vilda?
Fråga 2, idag sitter den gamla solregulatorn mellan befintlig solpanel och startbatteri.
Det verkar vara typen som ”bränner” bort överkapaciteten från solpanelen.
Kanske ska man byta den mot en modernare dito av typ PWM eller måste man ha en MPPT?
Den nya panelen kopplade jag till solingången på ctec:en.
Den befintliga panelen, som jag tyvärr inte vet effekten på, kopplade jag till startbatteriet.
Så det bör ju funka som att när startbatteriet blir fullt och får högre spänning än bobatteriet så drar den igång en parallell laddning av bobatteriet via c-tec:ens generator ingång.
Funkar detta eller är jag helt ute och spatserar i det vilda?
Fråga 2, idag sitter den gamla solregulatorn mellan befintlig solpanel och startbatteri.
Det verkar vara typen som ”bränner” bort överkapaciteten från solpanelen.
Kanske ska man byta den mot en modernare dito av typ PWM eller måste man ha en MPPT?