Jag har sett artiklar om hur plåtisarna kan vara isolerade med lager under panelerna, men det här är inget jag läser om i annonserna. Vad är det för nyckelord jag ska leta efter?
Har semestrat i en (lånad) 6m helintegrerad Hymer B524 ett par somrar nu och kommer att skaffa egen bil inför 2020. Det kommer att bli en plåtis - som eventuellt skulle kunna bli enda-bil i förlängningen.
Jag har provåkt i kanske fyra somrar i husbil och hittat mitt ”beteendemönster”. Flera turer till släkt och vänner, nån dags vandring i Norrland, nåt annat spontant stopp, en långhelg på nån östersjö-ö… Är bilen min och står här på gården blir det ju såklart oftare resor. Tänker att den ska vara behaglig även vid några minusgrader, men kanske inte nödvändigtvis just under smällkalla vintern.
Värmare... Truma (eller nåt) med elpatron tycker jag låter vettigt, eftersom jag oftast står med sladden i när jag parkerat, men det är knappt någon plåtis som har det (t.ex. Truma Combi 4E eller 6E). Är det smart att spara på gasen och köra el, eller är gasen överlägsen för värme?
Batterier... Fler än ett batteri, eller ska man titta på hur många Ah det har? Batterierna ger ju iofs ingen värme, men solpanelerna (om jag har sådana) ger kanske klena watt vintertid.
Fönster i bak på långsidorna eller inte? Hur mycket kyla släpper de in, om man har fönster bak vid sängarna? Hur bra mot kyla är de små gluggarna som man hittar på t.ex. Malibu?
Däck... Kör man med åretruntdäck, eller bara sommardäck (avställt under halka)?
Dubbelgolv har nästan "ingen". Tror att jag sett det på nån La Strada bara, men i det närmaste obefintligt på de vanligaste märkena.
Täckdukar... Jag har sett här på forum lite smarta lösningar om dukar på in- eller utsidan av förarhytten.
Det är egentligen inte jätteviktigt för mig med vinterbonad bil, men jag tänker lite på 2:a-handsvärdet förstås. Och jag vill inte ha en bil som det blåser rakt igenom. Missar jag nåt?
Jo just… För mig är det bara Fiat Ducato (l=5,99m & höjd=intejättehög) som är aktuella. Vilken påbyggare är mindre viktigt - iaf just nu.
Har semestrat i en (lånad) 6m helintegrerad Hymer B524 ett par somrar nu och kommer att skaffa egen bil inför 2020. Det kommer att bli en plåtis - som eventuellt skulle kunna bli enda-bil i förlängningen.
Jag har provåkt i kanske fyra somrar i husbil och hittat mitt ”beteendemönster”. Flera turer till släkt och vänner, nån dags vandring i Norrland, nåt annat spontant stopp, en långhelg på nån östersjö-ö… Är bilen min och står här på gården blir det ju såklart oftare resor. Tänker att den ska vara behaglig även vid några minusgrader, men kanske inte nödvändigtvis just under smällkalla vintern.
Värmare... Truma (eller nåt) med elpatron tycker jag låter vettigt, eftersom jag oftast står med sladden i när jag parkerat, men det är knappt någon plåtis som har det (t.ex. Truma Combi 4E eller 6E). Är det smart att spara på gasen och köra el, eller är gasen överlägsen för värme?
Batterier... Fler än ett batteri, eller ska man titta på hur många Ah det har? Batterierna ger ju iofs ingen värme, men solpanelerna (om jag har sådana) ger kanske klena watt vintertid.
Fönster i bak på långsidorna eller inte? Hur mycket kyla släpper de in, om man har fönster bak vid sängarna? Hur bra mot kyla är de små gluggarna som man hittar på t.ex. Malibu?
Däck... Kör man med åretruntdäck, eller bara sommardäck (avställt under halka)?
Dubbelgolv har nästan "ingen". Tror att jag sett det på nån La Strada bara, men i det närmaste obefintligt på de vanligaste märkena.
Täckdukar... Jag har sett här på forum lite smarta lösningar om dukar på in- eller utsidan av förarhytten.
Det är egentligen inte jätteviktigt för mig med vinterbonad bil, men jag tänker lite på 2:a-handsvärdet förstås. Och jag vill inte ha en bil som det blåser rakt igenom. Missar jag nåt?
Jo just… För mig är det bara Fiat Ducato (l=5,99m & höjd=intejättehög) som är aktuella. Vilken påbyggare är mindre viktigt - iaf just nu.
Senast ändrad: