Jag har alltid undrat vad det är i dessa tillsatser, diesel lacknafta lampolja tändvätska osv är ju nästan samma sak och själv har jag använt sånt som rengöringsmedel, de beläggningar som kan bli av sånt är väl mest om en större mängd skulle dunsta och att det blir några rester av det.
Stp skriver heller inte vad det innehåller men det ska ta bort vatten i tanken så en skvätt karburatorsprit är nog ingen dålig gissning, när det gäller effekthöjande tillsatser brukar det stå aromatiska kolväten vätebehandlat. Diesel är tror jag mej veta aromatiskt kolväte vad som menas med det andra vet jag inte enda jag skulle kunna tänka mej som höjer effekten är ju nitrometan och liknande på F13 använde de ett ämne som hette ML och ett nummer jag inte kommer ihåg det var cancerframkallande och folk dog av det, det försvann men har kanske uppstått under annat namn användes för att starta upp flygmotorerna. och minst en av försvarets mopeder sprängdes när man hällde det i tanken.
Gift för att döda alger i tillsatserna finns det gott om det undviker man bäst genom att tanka upp blankdiesel finns lite överallt numera men miljöpartiet har lagt extraskatt eftersom det inte innhåller förnybara oljor som importerad palmolja och dyligt. I båthamnen finns det ju den sortens diesel eftersom där kan ju dieseln stå kvar mer än halvårsvis. En skvätt bensin är annars ett bra sätt att rensa upp, gör garanterat rent från sot osv. I resten av skandinavien finns det riktig diesel men de har inget sk. miljöparti heller, eller sugrörspartiet eller plastpåsepartiet.
Lade märke till att ljudet från motorn minskade när jag tankade vanlig diesel istället för blankdiesel. Beror förmodligen på dålig förbränning motsatsen händer när man tankar den extrastarka dieseln i tyskland, då låter motorn mera ettrigt och blir starkare.
Med den svenska dieseln blir det att växla ner i backarna och att öka farten innan så man kan orka upp. Olja är väl egentligen en naturprodukt den kommer ju från marken, sen tar det tid att tillverka den.