Vattenrening med uv ljus?

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Relax, 13 Maj 2011.

1. Relax

Relax HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6539
    Finns det någon som har erfarenhet eller information av vattenrening med 12v-anslutet uvljus (belysning) i vattentanken?

Är intresserad att få tips om denna utrustning och var man får tag i den.

Har läst om detta med uvljus som vattenrenare i en husbilstidning svensk eller tysk men glömt av detta tills nu (strömförbrukning ca 15w under 4 korta perioder/dygn .... etc).

2. Gunnar

Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Sv: Vattenrening med uv ljus?

UV-ljus för vattenrening användes ofta i samband med akvarium och trädgårdsdammar. Kolla med butiker som riktar sig till den kundkretsen.

Relax gillar detta.
  3. Rolandn

Rolandn HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1589

Det finns något som heter " Osram Puritec ".
    Det testades i den tyska tidningen Promobil nr 9 år 2007

Byggare Bob och Relax gillar detta.
  4. juan.norte

juan.norte FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5007

Välsorterade båtfirmor tillhandahåller denna utrustning
    Detta är en populär modell TrojanUVMax™

Senast ändrad: 13 Maj 2011
    Relax gillar detta.
  5. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994

Har Osram Puritec i vår bil, installert sommeren 2008 med et koblingsur slik at jeg kan gi lampen en periode på fra 15 min (for lite) til 3 timer (mye for mye). Etter ca. 10 min på full tank går måleren for vannmengde i spinn og pendler mellom tom og full. Etter en time er evt. biofilm på veggene i tanken borte. Etter pumpen har jeg et dobbelt filter som samler opp restene etter biofilmen, microfilteret byttes en gang i året samme gjør jeg med kullfilteret som fjerner restene av klor fra vatnverkene i Europa. Alltid frisk og rent vatn i alle kraner i bilen.

Relax gillar detta.
  6. kocken1

kocken1 HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1702
    Har precis inhandlat en uvlampa som man rör runt i en kanna med 1 Liter alt. 0.5 l vatten så dödar man alla bakterier, då behöver man inte köpa dyrt vatten på flaska. Lampan heter Steripen och räcker till 8000 l vatten och är inte större än typ en tjock penna. Den jag köpte laddar man i ett usb uttag och laddningen räcker till att rena 50l vatten.

7. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Etter vi flyttet ut på en farm så har vi en stor tank oppe på en høyde og en mindre oppsamlingstank for regnvatn. Hver natt etterfylles den store - så lenge det er regnvatn fra denne tanke, ellers fra en brønn. Brønnvannet filtreres gjennom et kalsitfilter for å fjerne uønskede mineraler. Før forbruk i huset går vatnet gjennom et microporefilter og et 1m langt rustfritt rør med en like lang UV lampe. For perfekt drikkevann så burde vi bruke et aktivt kullfilter med egen kran.

Anders L Eriksson gillar detta.
  8. Bettan o Bertil

Bettan o Bertil HBK Medlem

Kommun:
    Partille
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8979
    UV-bestrålning fungerar utmärkt men tänk på att det inte finns någon långtidseffekt så lampan bör placeras så nära tappstället som möjligt och absolut efter ev filter. Filter kan vara riktiga tillväxthärdar för mikroorganismer.

Anders L Eriksson gillar detta.
  9. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    I dagens løsning er filteret rett før UV. Min gamle løsning med UV i tanken trengte et filter etter pumpen.

Bettan o Bertil gillar detta.
  10. marunga

marunga HBK Medlem

Kommun:
    Tranemo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14029
    När jag höll på med dammar o vattenfilter fick jag funktionen förklarad på det sättet att ljuset gör att föroreningarna klumpar ihop sig och sedan fastnar i det fysika filtret.
    Men jag fördjupade mig aldrig i ämnet.

/M

11. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Om en benytter en UV lampe med gjennomstrømning så filtrerer en før lampen. Er lampen i tanken så blir det mye løsnet biofilm som må filtreres vekk.

Bettan o Bertil gillar detta.
  12. Bettan o Bertil

Bettan o Bertil HBK Medlem

Kommun:
    Partille
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8979
    Det är ju som Knut skriver att om man har lampan i tanken så klumpar ju biofilmen ihop sig och bör filtreras. Men en nackdel är också att om det blir ny beväxtning i filtret så är ju biofilmen en stor näringskälla till mikroorganismerna och vattnet blir då förorenat igen. I sådana fall krävs att man använder en metod som har långtidsverkan och som håller hela systemet inkl tank, rör och filter bakteriefria.

13. Nils o Gunnel

Nils o Gunnel HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22109
    Vi använder Blue Marine Watersprint som använder LED. Den går på 12V och drar ström bara när vattnet flödar (utom lite tomgångsström förstås). Sitter efter finfilter och kolfilter. Alltid rent och sterilt vatten i alla kranar. Tyvärr en dyr lösning, c:a 15000kr. Men den vi har ska hålla för 6 300 000 liter. Många koppar kaffe...

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.