• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varvräknare

F

F.d. 53691

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 55.0 DIN
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: Fiat Ducato Frankia 570tm
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Elsystem
Hur montera varvräknare på en Fiat Ducato Frankia 570tm bensin
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej om du syftar på just signalkabeln som skall till tändningen, så monterar du den vid tändspolens ena lilla kabel av de två... Den som går till fördelardosan och som brukar benämnas - (minus).
Absolut inte på den lilla som betäknas + (plus) och som strömförsörjer tändspolen.
Tändspolen sitter under ett plastskydd på insidan av grillen på passagerarsidan, om originalet är kvar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53691

Guest
JANKRO skrev:
Hej om du syftar på just signalkabeln som skall till tändningen, så monterar du den vid tändspolens ena lilla kabel av de två... Den som går till fördelardosan och som brukar benämnas - (minus).
Absolut inte på den lilla som betäknas + (plus) och som strömförsörjer tändspolen.
Tändspolen sitter under ett plastskydd på insidan av grillen på passagerarsidan, om originalet är kvar.

M.v.h. JANKRO.
Har testat ingen signal kabeln går till en dosa på fronten omöjligt att se vilken kabel som är signal
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen.
Men du måste väl ha en liten "vanlig" tunn elkabel som kommer ut ur sidan på fördelardosan nere i själva aluminiumhuset nedanför bakelitfördelarlocket med sina tändkablar ?
Det är den som går till tändspolens minussida och ger signal varje gång tändspolen skall ladda ur och ge gnista.
Den kabeln skall grenas ut och kopplas till den kabel från varvräknaren som skall ha signalen.
Det brukar vara lättast att koppla in och förgrena kabeln vid tändspolens anslutning, men annars kan du ansluta var som helst på den kabeln.

Lycka till :) och fråga gärna mer om du behöver.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53691

Guest
JANKRO skrev:
Hej igen.
Men du måste väl ha en liten "vanlig" tunn elkabel som kommer ut ur sidan på fördelardosan nere i själva aluminiumhuset nedanför bakelitfördelarlocket med sina tändkablar ?
Det är den som går till tändspolens minussida och ger signal varje gång tändspolen skall ladda ur och ge gnista.
Den kabeln skall grenas ut och kopplas till den kabel från varvräknaren som skall ha signalen.
Det brukar vara lättast att koppla in och förgrena kabeln vid tändspolens anslutning, men annars kan du ansluta var som helst på den kabeln.

Lycka till :) och fråga gärna mer om du behöver.

M.v.h. JANKRO.
Hej
Nej du det är en tjock kabel som kommer ut från fördelardosa så det är inte en vanlig fördelare som var på min tid då var det som du beskriver vad jag kan se utan att demontera fördelarlocket så är det flera kablar i den kabeln det går ju att sära på dom och prova sig fram men om det fans någon anvisning hur det fungerar så underlättar det
Arvid Tellus 14
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är elektroniskt tändsystem på bilen och då blir det lite extra kablar :p:.
Det är troligen en variant där alla kablar går från och tillbaka till boxen som signaler och då kan du inte ta ut din signal vid de kablarna.
Boxen gör om signalerna till tänd/gnistsignal till tändspolen, så man måste hitta fram till den kabeln i stället.

Här är en kabelbeskrivning på kablarna som går från boxen via en kopplingsplint till tändspolen.

----------------

CONNECTION ON VEHICLE

Connected to "contact breaker" terminal on
the coil, black wire with red sleeve.

Connected to the coil "+" term inal, slate wire
with blue sleeve.

----------------

Enligt den här beskrivningen så skall du in på den svarta av de här två kablarna. "contact braker" kabeln som skall vara en svart kabel med röd märkning vid anslutningen på tändspolen.
Jag vet tyvärr inte riktigt hur det ser ut på din bil, (för jag ha ett nytt tändsystem på min bil från eftermarknaden), men jag tror att tändspolen sitter under en plastkåpa innanför grillen som jag skrev längre upp.
Plocka bort så du ser och kommer åt tändspolen. Då borde du se de två kablarna med färger enl. ovan, och då kunna ta signalen från den svarta med röd märkning. Om det finns märkningar på tändspolen där de här två sladdarna sitter fast så borde den svarta kabeln med röd märkning sitta vid -/minusmärkningen.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
fridisinykvarn skrev:
Om Bilen har OBD uttag bör sitta under ratten Här kan man ta ut varvtalet via detta uttag. Det är det uttaget biliprovningen kollar felkoder på bilen.
--------------------------------------------------
Hejsan, på en Fiat Ducato från 1990 så var det mest dramatiska elektronikundret som de hade stoppat in, elektronisk tändning. Även den moderniteten plockades bort ibland och ersattes av brytarspetsar av gammal "hederlig" modell i -70tals utförande för att undvika problem som man inte kunde se med ögonen och laga med ståltråd och tång :p:, har jag sett några gånger.

Första generationen av Ducato/Boxer/C25/Talbot fick knappt några nymodigheter instoppade i konstruktionen från -82 när de började tillverkas till -95 när nästa generation Ducato kom.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53691

Guest
JANKRO skrev:
--------------------------------------------------
Hejsan, på en Fiat Ducato från 1990 så var det mest dramatiska elektronikundret som de hade stoppat in, elektronisk tändning. Även den moderniteten plockades bort ibland och ersattes av brytarspetsar av gammal "hederlig" modell i -70tals utförande för att undvika problem som man inte kunde se med ögonen och laga med ståltråd och tång :p:, har jag sett några gånger.

Första generationen av Ducato/Boxer/C25/Talbot fick knappt några nymodigheter instoppade i konstruktionen från -82 när de började tillverkas till -95 när nästa generation Ducato kom.

M.v.h. JANKRO.
Tack för din envishet det visade sig att det var jordfel så nu fungerar
den som den skall Tack
Tellus 14
 
Toppen