• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten i kallvattenkran.

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har ett problem när jag spolar kallvatten i kranen i köket kommer det varmvatten en liten stund och sen kommer kallvattnet.

Har en Alde 3010 sitter det någon backventil eller något annat som gått sönder?

Bosse.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

En anledning skulle kunna vara att kallvattenledningen ligger för tätt intill pannan och värms upp när vattnet står still. Därför tar det en stund innan kallt vatten kommer fram till tappstället. Är det så kanske det går att flytta på ledningen eller isolera den förbi pannan?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

Haft samma utmaning. Sätt backventil på kallvattenledningen som går in i pannan till varmvattenberedaren. Finns där redan en så är den defekt.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

En anledning skulle kunna vara att kallvattenledningen ligger för tätt intill pannan och värms upp när vattnet står still. Därför tar det en stund innan kallt vatten kommer fram till tappstället.

Nej för väntar jag typ 20 sekunder och spolar igen blir det samma sak,verkar som varmvattnet trycks ut i kallbattenledningen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

Jag får varmvatten från kallvattens kran i toiletten när värmen är på och det p.g.a att slangarna ligger ihop med värme kanal.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

Om det blir en backventil så sätter jag nog den på varmvattnet ut ur pannan.
Detta för att inte sätta övertrycksventil ur spel.

Sitter inte en ev. övertrycksventil på varma sidan? Verkar konstigt om den skulle sitta på kallvattenledningen in i varmvattenberedaren???
Om du sätter en backventil på utgående varmvattenledning från beredaren kommer väl fortfarande beredarens varma vatten kunna komma ut baklänges till kallvattensystemet (om det är det som är problemet) eller tänker jag fel?
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

Troligtvis sitter det ett expansionskärl/tryckkärl som ska göra så att
pumpen inte ska gå så ofta, är detta monterat på varmvattnet kan man få sådana problem

Lars
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

Det kan vara samma fel som det blir i bostäder, att det är fel på en annan blandare, prova å känn på blandaren i duschen om varmvattenledningen blir varm när du spolar i köket .Det behöver inte vara köksblandaren som är felande . Fransen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten i kallvattenkran.

Jag skulle inte valt att placera backventilen på varmvattensidan.

Grejen är den att när varmvattnet väms upp så expanderar volymen och vill tränga tillbaka in i kallvattenledningen.

Det är därför som både Truma och Alde rekommenderar backventilen på kallvattenledningen in i varmvattenberedaren.

På så sätt hindrar man det varma vattnet från att "ta fel väg".
 
Toppen