• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vår husbil brann - totalt fördärvad

F

F.d. 24435

Guest
Vår bil brann explosionsartat i eftermiddags. Skulle köra till byns camping för att tömma gråvatten och fylla färskvatten inför morgondagens körning upp till småland för att fiska.
Startade bilen, körde ca 2 meter när bilen tvärdog. Ingen reaktion när jag försökte strata bilen däremot kom det plötsligt mycket rök från bilens front.

Larmade 112 som kom på knappt 5 minuter. När räddningstjänsten kom var bilen totalt övertänd med stora lågor och kraftig rökutveckling. Inget från bilen gick att rädda.
Är aningen skärrad nu trots att det gått några timmar.

Förmodligen är inte detta första gången en husbil brinner här i HBK. Vad skall man tänka på i kontakter med försäkringsbolag?
Ni som varit med om något sådant här kan väl höra av er.
Hade en hel del kläder och tillbehör i bilen...GPS, radio, TV, brobizz, kikare..etc Listan kan göras lång......
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Oj vad hemskt!!!Synd om er.Undrar om det var en bensinare?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Fy vilken hemsk upplevelse!!!

Vi köpte brandsläckare direkt som vi har i husbilen, men i ditt fall kanske det inte hade hjälpt..

Hoppas det löser sig för dig!!!!
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Verkligen en hemsk upplevelse!
Även om du kommer på att du glömt att räkna upp saker när du lämnat en lista på förstörda saker kan du i efterskott komplettera listan.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Vilken sorts bil var det, och har du någon aning om orsak om det har installerats något nyligen som orsakat det tråkiga och oväntade som verkligen måste vara chockartat.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Ännu ett inlägg utan svar på din fråga.

Lider med er. Saker och ting går säkert att ersätta, men allt arbete man lagt ner på att iordningställa och fixa till går aldrig att få ersättning för.
Hoppas det löser sig bra för er och att försäkringsbolaget sköter sig.
Länk till tidningsartikel om branden.
Husbil började brinna - Hässleholm - NorraSkåne.se
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Bered dig på en lång procedur, minst ett halvår. ta reda på vad en likvärdig bil kostar och ta offert från en bilfirma, inte blocket eller liknande. Kräv detta belopp, och ge dig inte. Tiden verkar för den som kan vänta. Min grabb krävde 120 000:- för en totalkvaddad bil. Försäkringsbolaget kom med ett skambud. Grabben sa "betala eller reparera" det tog ett halvår, men han fick pengarna.
Jag tycker verkligen synd om dig. Kan du vänta har du mycket att vinna.
Hälsningar Uno
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

........................ kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.

Hade precis väntat mig denna reaktion.

Men den haltar i sammanhanget, de vanligaste bilbränder sker vid start av motorn eller när motorn är igång.

Har alltså inget samband med parkering eller övernattning, inte ens gasolen är inblandad som många använder som argument för stort avstånd mellan bilarna.

Däremot vore det mycket intressant att få reda på den verkliga anledningen till att branden uppstod. Detta i syfte att kunna tipsa och vidta åtgärder för att förhindra att liknade händelse upprepas.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Nu vet jag inget om anledningen till aktuell brand, men ”reaktionen” uttryckt i inlägg nio ”en tankeställare om tätt ställda husbilar” är helt adekvat och är väl värd att tänka i sammanhanget. Om bilbränder främst uppstår vid start av motorn eller när motorn är igång (inlägg 10) så är väl sådana bränder inte uteslutna vid en ställplats då någon t.ex. startar sin husbil tidigt på morgonen för tidig avfärd och då husbilarna eventuellt fortfarande står tätt. Usch… hemska tankar, men sannolikheten är förhoppningsvis låg.
Ja, det ska bli intressant att få reda på orsaken och hoppas att trådskaparen orkar med att delge oss den då denne kommit till ro efter sin hemska upplevelse.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Jag beklagar verkligen det som hänt, men som tur är ingen fysiskt skadad.
Samtidigt vaknar folk till och börjar prata avstånd mellan fordonen igen. Det är jättebra.
Hoppas det inte är en tillfällighet utan kom ihåg att det ska vara minst 4 meter mellan fordon som står uppställda. Vi måste vara rädda om oss själva och alla våra grannar.

JOE
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Är det möjligt att flytta tjafset till egen tråd.

Denna tråden handlar om en medlem som råkat ut för en olycka och hur han ska handskas med denna gentemot försäkringsbolaget.


Tråden delad och inlägg om avstånd mellan husbilar hittas här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t73318/ //Michael, HBK Web
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen