• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

........................ kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.

Hade precis väntat mig denna reaktion.

Men den haltar i sammanhanget, de vanligaste bilbränder sker vid start av motorn eller när motorn är igång.

Har alltså inget samband med parkering eller övernattning, inte ens gasolen är inblandad som många använder som argument för stort avstånd mellan bilarna.

Däremot vore det mycket intressant att få reda på den verkliga anledningen till att branden uppstod. Detta i syfte att kunna tipsa och vidta åtgärder för att förhindra att liknade händelse upprepas.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad



En brand i en husbil ger naturligen anledning till eftertanke vid för tätt ställda husbilar. Om det är så att bränder främst uppstår vid start av motorn eller när motorn är igång som skrivits på forumet så kan följaktligen sådana bränder inte uteslutas vid en ställplats då någon t.ex. startar sin husbil tidigt på morgonen för tidig avfärd och då husbilarna eventuellt fortfarande står tätt. Sannolikheten är låg av döma av mängden sådana händelser, men när och om det händer så är tragiken ett faktum.

.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
annars att stå tätt? då går tankarna till ,alla radhuslängor,,

då speciellt dom gamla längorna utan brandväggar emellan,,ock inte ens de är tillräckligt,,
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Hade precis väntat mig denna reaktion.

Men den haltar i sammanhanget, de vanligaste bilbränder sker vid start av motorn eller när motorn är igång.

Har alltså inget samband med parkering eller övernattning, inte ens gasolen är inblandad som många använder som argument för stort avstånd mellan bilarna.

Däremot vore det mycket intressant att få reda på den verkliga anledningen till att branden uppstod. Detta i syfte att kunna tipsa och vidta åtgärder för att förhindra att liknade händelse upprepas.

dom åtgärderna kann ju vara att proppagera för att hålla vettiga avstånd mellan bilarna ovsett var bräderna böjar.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Jag beklagar verkligen det som hänt, men som tur är ingen fysiskt skadad.
Samtidigt vaknar folk till och börjar prata avstånd mellan fordonen igen. Det är jättebra.
Hoppas det inte är en tillfällighet utan kom ihåg att det ska vara minst 4 meter mellan fordon som står uppställda. Vi måste vara rädda om oss själva och alla våra grannar.

JOE
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

ja det är av godo att kräva säkerhetsavstånd, Men kom ihåg att det gäller inte på offentliga parkeringar, utan bara på ställplatser och campingplatser, som vi kan ha sådana krav.

Det har satts upp många förbud för att vi breder ut oss på parkeringsplatser.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

.......................kom ihåg att det ska vara minst 4 meter mellan fordon som står uppställda. .................

För de som känner oro, så finns redan campingplatserna som ett bra alternativ om man tror sig säkrare där.

Tänk bara på att avståndet 4 meter endast är fiktivt! ;)

Inom dessa 4 meter är det godkänt att sätta upp förtält och personbil. För mig är förtältet det mest oroande, där folk både lagar mat och grillar med öppna lågor. Risken för brand när någon startar sin personbil är lika stor (eller liten :)) som om det vore en husbil.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Man kan förespråka mått hit o dit men har det tagit sig i grannens eller mitt ekipage så skall det många meter till för att bilen sidan om inte skall bli skadad, ut hinner man säkert om man har brandvarnare men det blir svårt att låta bilen bli oskadd. Hade en husvagn som smälte och det var minst 6 m till vagnen som brann
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Vad jag vet finns det väl inte någon lag på avståndet överhuvudtaget?

Som jag förstått, är detta en REKOMENDATION, framtagen nån gång på sextiotalet när det campades mycket med tält.

På den tiden var det även vanligt med spritkök i tälten som kunde både flamma o välta med brand som följd.

Tycker personligen att denna REKOMENDATION ,är förlegad, då dagens utrustning är långt mycket säkrare.

Väljer själv "komfortavstånd" när den möjligheten finns.

Som vanligt, min högst personliga åsikt!

Hejs
Claes 105
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Vad är det för nackdel att ha ett rikt märke att gå efter vad ärdet för fel att hålla ett bra avstånd om man dömmer efter många insändare så verkar det tabu.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Fick äran att beskåda när räddningstjänsten gjorde en förevisning gällande gasol och andra behållare innehållande drivgas.

Brandmannen kastade in en liten gasbehållare, en sån man har till ex campingkök. Behållaren var halvfull, uppskattad mängd 200 gram.

Den lades i ett kärl med brännbar vätska, inne i ett betonghus med plåtluckor för fönster.

Brandmannen satte fyr på anordningen och vi väntade med spänning på behörigt avstånd......

Ni som kastat handgranat har en god uppfattning om vad jag talar om när jag menar att det small!!!!

Om jag inte missminner mig så skall alla gasbehållare över 6 kg ha en smältsäkring (säkerhetsventil) som gör att det blir en eldkastare istället för en bomb.

Men lek med tanken.....En husbil, 2 P11:eek:r, det vill säga 22 kg gasol....
Om nu mot förmodan en brand skulle uppstå och säkringen skulle vara defekt på en av flaskorna.....

Man kan väl säga som så.......det blir tämligen rent på platsen och runt i kring.

När Räddningstjänsten åker på bränder där det kan finnas gasflaskor så spärrar man av ett stort område tills man skjutit sönder gasbehållaren eller på annat sätt eliminerat explosionsrisken.

Min reflektion är iaf....gasol skall hanteras med respekt. 6 meter gällande avstånd är bara en siffra. Smäller det spelar det ingen roll om det är 2 eller 20 meter.

Gällande brandförloppet, utan explosion, är 6 meter bra då man har en god chans att vidta åtgärder innan spridning till närliggande sker.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Vad är det för nackdel att ha ett rikt märke att gå efter vad ärdet för fel att hålla ett bra avstånd om man dömmer efter många insändare så verkar det tabu.


Felet är att kommunerna får uppfattningen att vi husbilsägarna kräver stora platser för att kunna övernatta på parkeringsplatser och att brandrisken med husbilar är större än med vanliga personbilar.

Följden blir att kommunerna därför hellre väljer övernattningsförbud som t.ex i Karlskrona än att tillåta övernattning i husbilar på vanliga parkeringsplatser, så med andra ord; vi motarbetar därigenom oss själva.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.


Visst bör man ha rejält med säkerhetsavstånd till närliggande husbilar för händer något tar det sig annars rejält och det går ju fort .


En liten notis dock tyckte jag att inlägget var lite konstigt men upptäckte att det var en tråd som var delad .

Inte nödvändigt men man kanske skulle skrivit överst att tråden är delad från Immelns inlägg om sin husbilsbrand så blir det inte så förvirrande :)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

predcis bengt-åke,,jag raderade ut hälften av mitt inlägg,,för de hade ju inte de minsta med immelns inlägg att göra,,

så jag har väldigt svårt att förstå valet,,det ska väl inte bero på att nån annan tycker??

vi skall vä'l i största möjlighet ta hänsyn till ämnet,,ock där ingår väl också ett säkerhetsavstånd,

,
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: vår husbil brann - totalt fördärvad

För de som känner oro, så finns redan campingplatserna som ett bra alternativ om man tror sig säkrare där.

Tänk bara på att avståndet 4 meter endast är fiktivt! ;)

Inom dessa 4 meter är det godkänt att sätta upp förtält och personbil. För mig är förtältet det mest oroande, där folk både lagar mat och grillar med öppna lågor. Risken för brand när någon startar sin personbil är lika stor (eller liten :)) som om det vore en husbil.

Ämnet handlar ju om brand som hänt i fordon som inte var uppställt, men det kunde ju lika gärna ha varit så att det funnits ett jämte.

Visst är det en rekommendation med 4 m mellan enheterna det är riktigt. Men om en brand uppstår och fordonen står för tätt skulle inte jag vilja försöka förklara mig i rätten varför jag inte följt rekommendationerna.
Har du sen ett förtält uppsatt är det 4 meter mellan tält och nästa enhet som rekommenderas, inget annat.

JOE
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det bästa är väl att följa rekommendationerna Att försöka tänja på gränser leder uteslutande till att reglerna skärps eller att nya förbud uppstår.
Sedan visst det händer inte ofta men OM det händer vill inte jag vara den som står bredvid.
 
Toppen