• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Värmeproblem Truma C 6002

Jalleb

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
16241
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: Diesel 92 kw
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globebus
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Värme
Har i över 2 år haft problem med värmen i min husbil och besökt flera verkstäder, som bara har sagt att det kan vara många olika anledningar till problemen, men att dom tyvärr inte haft tid att åtgärda dem. Problemen har endast uppstått när det varit kallt ute, så under sommaren har värmen fungerat bättre, när den endast gick under en begränsad tid. Detta har jag förklarat många gånger för olika verkstäder och alla har sagt att det troligtvis är fläktproblem, men kan vara många fler orsaker. Pannan kunde gå i 2 och ibland 4 timmar sedan tändes den röda lampan och pannan stannade. Fick den sedan stå i c:a 45 minuter så kunde den gå igen. Tillslut fick jag ett tips att uppsöka Anders Kronvall på Ekeby Bil och husbilsservice och han löste problemet. Han bytte fläkten för återföringsluft och kopplade förbi EDL:n (elektroblock) och satte en säkring för pannan direkt på batteriet - då han upptäckte spänningsfall på EDL:n. Nu fungerar den äntligen perfekt. En sak vill jag dock säga till alla som tänker köpa en husbil - kontrollera alltid hur lätt det kan vara att ta ut hela pannan för reparation. Karossbyggarna struntar ofta helt i hur man skall kunna demontera pannan för reparation. Det finns premiumbilar där hela köket måste demonteras för att kunna ta ut pannan. På min Dethleffs fick hela framsidan på kofferten skruvas ner och ändå var det mycket svårt att få ut den. Fläktarna sitter nästan alltid på baksidan och på en Truma C 6002 bör man dammsuga dom en gång per år, men du kan knappt se den utifrån och än mindre komma åt med en dammsugare.
 

Ulf Långberg

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
937
Medlemskap
2021
Strax efter vi hämtat ut vår nya bil, 2005, fick vi problem med värmaren Trumatic C6002EH. Efter att vi påpekat detta hos vår husbils säljare,
och dom undersökt pannan på deras garantiåtagande, fick vi till svar att det var ett handhavande-fel, vilket vi godtog eftersom vi fann det felskrivet i vår instruktionsbok.
Ytterligare en tid senare, krånglade den igen, den ville inte tända när ratten stod på värme med gas, och då fick vi monterat ny tändtransfomater.
Senare i tid började den krångla igen och då fick vi konstaterat av verkstad, att det var kretskortet som var trasigt. Då fick vi bytat ut kretskortet.
På en av våra resor slutar värmaren fungera IGEN. Åker in till Trumaservice-ställe i Tyskland, och dom säger att avgasmotorn är trasig. Nu får vi även bytat kretskort igen, montören påstår att kortet är av Platinatyp??
och han förevisar en hel kartong med utbytta kort.
I juni 2014 har Trumaticen börjat uppföra sig konstigt igen.
Ska det verkligen vara på detta viset med Trumatic C6002EH värmare? undrar vi och skickar en frågan till Trumapannan.
Från den dag vi köpte vår bil, tills dags datum har vi lagt ut 11560:- kronor på reparationer och reservdelar på värmaren.
Detta brev skickade jag till Truma Sverige och ingen brydde sig.
Efter ett inlägg i HB av annan husbilsägare om byte av brännarör utförde jag själv det bytet, och bytte även värmefläkts motorn.
Och nu har den fungerat klanderfritt tills dags datum.
 

Jalleb

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
16241
Medlemskap
2024
Hej!
Tråkigt att du också haft problem med din värmare. Jag har konstaterat precis som du, att det är inte många som verkligen kan reparera dom. Jag hade problem med att få någon som verkligen ville befatta sig med dom - alltid fick jag som svar - att det kunde vara så mycket och dom hade inte tid just då. Det tog två år innan jag hittade en som klarade av det. Problemet är att det inte går läsa av
felkoder på C 6002 - det kan man på dom nyare modellerna. Att byta fläktmotorn
tycks vara ett universalmedel. Det är den svaga punkten. Med ett alldeles så litet glapp i fläktaxeln så fungerar pannan inte ordentligt. På en modell var kolen till förbränningsfläkten monterade fel. Det ena kolet var vänt neråt så att det inte fick riktig kontakt när det blev slitet och det bildades sot. - Du klarade av det själv - det är jag imponerad av. - Det är bara att gratulera!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Strax efter vi hämtat ut vår nya bil, 2005, fick vi problem med värmaren Trumatic C6002EH. Efter att vi påpekat detta hos vår husbils säljare,
och dom undersökt pannan på deras garantiåtagande, fick vi till svar att det var ett handhavande-fel, vilket vi godtog eftersom vi fann det felskrivet i vår instruktionsbok.
Ytterligare en tid senare, krånglade den igen, den ville inte tända när ratten stod på värme med gas, och då fick vi monterat ny tändtransfomater.
Senare i tid började den krångla igen och då fick vi konstaterat av verkstad, att det var kretskortet som var trasigt. Då fick vi bytat ut kretskortet.
På en av våra resor slutar värmaren fungera IGEN. Åker in till Trumaservice-ställe i Tyskland, och dom säger att avgasmotorn är trasig. Nu får vi även bytat kretskort igen, montören påstår att kortet är av Platinatyp??
och han förevisar en hel kartong med utbytta kort.
I juni 2014 har Trumaticen börjat uppföra sig konstigt igen.
Ska det verkligen vara på detta viset med Trumatic C6002EH värmare? undrar vi och skickar en frågan till Trumapannan.
Från den dag vi köpte vår bil, tills dags datum har vi lagt ut 11560:- kronor på reparationer och reservdelar på värmaren.
Detta brev skickade jag till Truma Sverige och ingen brydde sig.
Efter ett inlägg i HB av annan husbilsägare om byte av brännarör utförde jag själv det bytet, och bytte även värmefläkts motorn.
Och nu har den fungerat klanderfritt tills dags datum.
På jobbarkompisens nyinköpta bil så sa dom att motorn var dålig och skickade en nu med då annan kontakt.
Dennan monterades och då gick pannan i 30 min sedan slutade den värma men "blås"fläkten slutade aldrig att gå.
Bytte tillbaka till originalmotorn och samma fel.
På Alde/Truma sa dom att man fick absolut inte montera en fläktmotor från en nyare panna för då kunde kretskortet gå.
Hur löste du det?

Bilen köptes av Muhammeds bil och såldes åt en kompis =förmedling sa han så... Sorry...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bilen köptes av Muhammeds bil och såldes åt en kompis =förmedling sa han så... Sorry...
Den som yrkesmässigt förmedlar ett köp har, enligt Konsumentköplagen, samma ansvar som den som säljer en produkt hans företag självt äger. Så det är "sorry" för Muhammed, och inte för den som köpt ett fordon som Muhammeds företag förmedlat.

Pålle
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej allihop!
Vi kör en sväng till med "min" tråd nu när det är Vår och flera
troligen har problem med Truma C6002 efter vintern.


Modifiering
 
Senast ändrad:
Toppen