• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma D6E (diesel och el) förbrukning

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har varit länge utan diesel pga flera fel (E121, E122) och varit tvungna värma oss med Trma's inbyggda elpatron. El på campingar i Spanien kostar ca 0,3€/kW, dvs ca 3 kronor. När det är ca 6°C (plus) på natten/morgonen, då drog vår elpatron ca 5-7 kW vilket blir ungefär 20:-/dygn.

Nu har vi fått ordning på pannans dieseluppvärmning så jag kunde testa diesel under senaste 2 nätter (liknande förhållanden ca 6°C). Pannan drog lite drygt 2 liter diesel/natt (bedömning från dieselmätaren) vilket blir ungefär 25:-/dygn.

Tittar vi på hur andra gör, då är det rena rama lämmeltåget (Lemmus lemmus) här på campingen med P11 gasolflaskor. En påfyllning (flaskbyte) på Mercadona eller Järnbutiken kostar "bara" 150:-/flaska. Det jag inte vet är hur länge varar en P11 vid 6°C...

Slutsats: DYRT att värma sig med el och diesel i Spanien!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
drar en panna med elpatron mindre ? vi har panna utan elpatron men kommer inte ner i de siffror som ni pratar om ? kör vi med pannan pratar vi om ca 50 kr natten medans gasolen kostar ca 18 kr per natt med lpg tankar för runt 5.50-6.50 per lit !
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Troligtvis unnar ni er några grader högre värme med disel?
En liter disel motsvarar vad jag förstått 10 kWh, 1 kWh/ dl.
med dagens dieselpris i Sverige på 14kr blir kWh priset 1,40kr.
5 kWh i disel kostar alltså i Sverige 7kr
7 kWh 9,80kr, borde vara något billigare i Spanien.
 
F

F.d. 54123

Guest
Under perioden 15 jan - 22 feb har jag gjort av med i snitt ca 2 liter LPG/dygn för värme, varmvatten, matlagning och kylskåp/frysfack. Har inte varit el-ansluten sedan slutet på november.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Som jag förstår det landar vi på ca 20kr/natt oavsett om vi nyttjar el, diesel eller gasol. Klart enklast är att nyttja el om man står där det finns. Sent tycks det kvitta om man kör på diesel eller gasol. Kanske enklare att hitta diesel att tanka men sen drar väl dieselpannan med el i sig och så gillar jag inte lukten av diesel. Mitt val blir alltså gasolpanna med elpatron även i fortsättningen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Visst luktar diesel, men med senaste glödstiften, så är det bara under en kort period. Truman drar ca 10A under de första 90 sekunderna, sen drar dieselpannan inte mer ström än gasbrännaren. Alltså, det är mer en myt att Truma Diesel skulle förbruka mer ström än Gas-dito. Den är dessutom tyst, vilket också är en myt att diesel skulle väsnas.
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
IMG_3078.PNG IMG_3079.PNG Då torde ditt luktsinne vara bättre än mitt, har hört påståendet om startlukt men med näsan i avgasröret har inte jag lyckats förnimma något.
Jo diselpannan drar lite mer ström. Mindre än 1,8A vid lägsta fläktvarvtalet mot 1,3A
för gasvarianten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kan ikke regne kWh direkte, ved forbrenning forsvinner masse av varmen ut med avgassene. Hvor mye avhenger av mange forskjellige faktorer og kan kun beregnes ved kontrollmålinger. Men ut fra de tall som er brukt her ser det ut til at mesteparten forsvinner ut, jeg kommer til et tapstall på over 60%! Et godt balansert varmesystem burde kunne komme ned mot 40% tap av forbrenningsvarmen. Just for fun: mål temperaturen på avgassene i det de forlater bilen. Denne temperaturen sammen med mengde avgass er det virkelige tapet.
 

Amelie

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Trosa
HBK-Nr
14706
Medlemskap
2024
Marianne o Renko
Jag har problemet med min Truma 6De att den går på el men inte på diesel felkod E 122 H samma som er
Hur löste ni det
Det är väldigt kallt i bilen nu
kommer gå ner mot 0 grader i natt
står nära Sierra Nevada så det vore fint veta hur ni fixade värmaren
Har fått förslag att det kan vara dålig diesel som satt igen filtret/pumpen.

Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Just detta med vinterdiesel och sommardiesel har jag frågat mackägaren på hemorten om eftersom jag för många år sedan råkade ut för att dieseln paraffinerade i bränsleledningarna. Svaret jag fick var att all diesel har en tillsats som motverkar detta året om. Jag hoppas att detta stämmer eftersom jag kör även på vintern.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Marianne o Renko
Jag har problemet med min Truma 6De att den går på el men inte på diesel felkod E 122 H samma som er. Hur löste ni det... Anders
Du skriver inte årtalet på pannan Anders, men i vårt fall med E122 så var styrkortet av "äldre" typ/programvara och visade fel E122 när den borde pekat på glödstiftet. Vi bytte styrkort men felet var kvar dock med ny kod (fel på glödstiftet).

Vi bytte glödstift men även kablar (till 6 m2) som nu var kopplade direkt till batterierna och då fick vi inget spänningsfall samt pannan igång. E122 uppstod egentligen pga spänningsfall, alldeles för klena kablar fram till Truman (längd och dimension är viktiga).

Får du fel E121, då är det troligen dieselpumpen eller kablaget dit, men det tror jag inte. Tickar pumpen när du startar med diesel'n? Om den gör det då är den OK!

Du kan inte byta glödstiftet själv men du kan se till att Trumas service lätt kan få ut pannan och på detta sättet spara en slant. Kortet kostar ca 2 400:- (ej tvunget att byta), stiftet vet jag inte vad det kan kosta. Räkna även med att arbetet kostar säkerligen inte under 900:-/timmen...

TIPS: kontakta Truma service i Spanien, troligen billigare än hemma. Maila till Christian som är duktig på Engelska och har all utrustning som behövs, men kanske inte reservdelar som ska beställas från Tyskland. Tänk på att postgång i Spanien TAR TID!

Christian Guzman Escobar
Responsable Dpto. de Ventas
C / Elche Nº 20 Pol. Ind. La Via
03770 El Veger
0034 965 75 03 01
0034 630 01 01 51
Christian@parkingelverger.com

cid:image001.jpg@01D3A9AA.4C93DE90


Lycka till!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...och så en annan observation som vi länge har undrat över, vår verkliga elförbrukning. Det var bara att avläsa den på el-mätaren!

I och med att vi startade dieseluppvärmning, då kunde jag avläsa elförbrukningen i elskåpet. Kvarvarande förbrukning står efter texten "credit" bakom elmätarens glasfönster och om man läser några dagar i streck då får man dagsförbrukningen. Vi förbrukar i snitt 850 Wh/dygn eller 70 Ah för:
- belysning
- vattenpump & kassett-kvarn
- kaffekvarn (är ej Zoega fan), skall vara nymalt, kolsvart och x-tra starkt!
- TV + antennförstärkare
- laddning av diverse tillbehör (dator, padda, GPS-klockor, Apple-TV, m.m.)
- Truma's elbehov för start av pannan
- Spisens piezotändning
- SOG
- undrar vad jag har glömt(?)

Nu vet jag att vi förbrukar 35% av batterikraften varje dag (under nuvarande förhållanden) som i sin tur betyder att vi måste "fylla på" med lika mycket om vi är rädda om våra batterier.

Liten repetition för "äldre" gubbar:
ohmslag.gif

Edit: Wh och Ah har tillkommit efter nedanstående kommentarer, hoppas att det nu blir rätt.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När du nu undervisar oss gamla gubbar vore det väl på sin plats att du skriver rätt! Batterikapacitet mäts i amperetimmar, enhet Ah, inte Amp. Det borde stå 850w/dygn och 70Ah/dygn!
Tack för rättelse Göte, bra att det blev rätt i slutändan! Jag är inte så bra i ämnet och har som målsättning att informera, ej att "undervisa", men du räddade mig. En gång i tiden var jag baddare på Ohms lag, men minnet är inte längre som det var förr i tiden...
 
Toppen