1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Tips på Vatten- och Avloppsystem för vintercamping VAN

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Hans-Jonni, 6 Oktober 2019.

1. Hans-Jonni

Hans-Jonni HBK Medlem

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28940
    Hej!

Jag ska bygga en plåtis till en kompis och hans flickvän(Citroen Jumper L3H2 2009).
    Plåtisen ska delvis användas på vintern men mellan utflykterna ska den stå parkerad utomhus(i Riksgränsen) utan värme.

Jag behöver nu tips på ett vatten- och avloppssystem som man enkelt kan dränera efter varje tur.
    Om man nu har en pump som går med microströmbrytare i kranen och en slang ner i en t.ex. 25L dunk, kan man då bara lyfta ur slangen ur dunken och köra pumpen ett tag så är det ingen risk för frostskada i pumpen?
    och funkar det likadant ifall man installerar en fotpump? eller ett enkelt system med dränkpump?
    Läser dock att dränkpump inte är vidare rekommenderat av användarna här på forumet.

Vill gärna ha en diskho med glaslock så allt som passar det är av högsta intresse :)

Och det här är ett lagomt simpelt bygge för omkring 50k så inget "för dyrt", det bästa är om det fungerar till enklare disk och att det faktiskt fungerar när man skall iväg och bilen står parkerad i -20C.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag redan fått från att läsa här på forumet och ser ljust på vår framtid tillsammans :D

MVH / Hans-Jonni

2. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Om det ska vara enkelt hade jag haft en 20 liters dunk med dränkbar pump för färskvattnet och en 20 liters dunk för gråvattnet under diskhon. Så har du 49 000kr kvar till det andra.

Märk upp gråvattendunken ordentligt.

kenjon, Göte J, Hans-Jonni och 4 andra gillar detta.
  3. Hans-Jonni

Hans-Jonni HBK Medlem

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28940
    Tusen tack för svar!

4. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Du hade nog fått fler svar om du blir medlem.... 100kr får du säkert över på ditt jobb med husbilen

Cre8iv gillar detta.
  5. Hans-Jonni

Hans-Jonni HBK Medlem

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28940
    Men jag har betalt och är medlem? Står det att jag inte är de? :/

6. CarnivalDK

CarnivalDK HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28366
    Du er medlem :) velkommen til

Hans-Jonni gillar detta.
  7. Hans-Jonni

Hans-Jonni HBK Medlem

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28940
    Tack :)

8. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Ser det nu (stod att du var intresserad när jag skrev tidigare inlägg) ....så välkommen i Hbk....Och jag hoppas du får stor glädje av medlemskapet... och din H-bil...

Hans-Jonni gillar detta.
  9. Hans-Jonni

Hans-Jonni HBK Medlem

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28940
    Tack så mycket! Jag trivs redan! :D Jag bygger denna van till ett par jag känner. Men jag och min sambo bor i vår Hobby 650 på heltid i Lofoten!

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.