• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tingsryds camping igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Jag har följt den här tråden med största intresse och det mest intressanta är hur diametralt motsatta uppfattningar det finns om hur vi skall utveckla husbilslivet. Samtidigt är anmärkningsvärt att läsa hur en del har svårt att inse skillnaden mellan verkliga faktum och åsikter.

Ett faktum torde vara att campingägaren har försökt, och även troligen lyckats att få ut en ekonomisk vinning på olagligt sätt. Inga uppgifter tyder på att han haft den rättigheten. De som parkerade över natten utanför campingplatsen gjorde detta helt lagligen. Sedan är det de som ondgör sig över att de har använt sig av sin lagliga rätt att parkera där. Då är detta bara en personlig åsikt, som förövrigt inte blir mer värd bara för att den upprepas. Anledningen till att man enligt dessa tyckare inte skall stå vid en camping är att man då är provocerande; att detta skulle kunna likställas med att husbilsresenärerna är snyltare. Det är här som jag tycker att vissa i debatten ibland gör ett tankefel. Man angriper "fasaden" och inte problemet. Handlingen att olovligen utnyttja campingens faciliteter är redan i lag förbjudet, så angrip detta problem istället för att angripa eventuellt potentiella förövare. Det sistnämnda angreppssättet är inte förenligt med svensk lagstiftning.

Samma felaktiga resonemang används ofta när det gäller andra oönskade företeelser i samhället. På en del håll så har husbilsparkering förbjudits med motiveringen att det har skräpats ned för mycket. (Hur vet man att det är husbilsfolket som skräpat ned) Nedskräpning är faktiskt förbjuden, så använd istället det lagrummet, som lagstiftaren har avsett, för att komma tillrätta med problemet. Är detta lagliga instrument trubbigt, så får man försöka "vässa det", men inte ge sig på alla potentiella förövare.

Nu är inte husbilsfolket en folkgrupp, men jag kan inte undgå att känna ett uns av fenomenet "hets mot folkgrupp". Att exempelvis förbjuda ett visst folkslag att handla på ett visst ställe eller ta in på en viss camping med motiveringen att de stjäl så mycket är inte förenligt med lag, utan det är de eventuella lagbrotten man i så fall skall beivra. Det vore som att förbjuda publik på fotbollsmatcher, eller förbjuda fotbollsmatcher över huvud taget, för att en del ställer till bråk och skadegörelse.

Vi husbilsfolk bör inte i onödan provocera, men ibland behövs det "rättsfall" för att pröva hur regelverket skall tolkas. Samtidigt är det bedrövligt att vissa aktörer, så som vissa campingägare, inte förstår att de istället för att ta strid skall erbjuda tjänster som husbilsfolket kan tänkas efterfråga. Marknaden styrs ju helt av efterfrågan och tillgång.

Sedan betackar jag mig för dessa skribenter på forumet, som upprepade gånger, med en arrogant inställning "rackar ned" på de som väljer att övernatta på parkeringsplatser. Dessa inlägg ger intryck av ett inskränkt synsätt och en bristande förmåga att inse att människor är olika.

Som avslutning i mitt inlägg om Tingsryds camping vill jag kommentera rubriceringen av den ursprungliga tråden "Akta er för....", som förövrigt också har kritiserats av många. Om trådkaparens syfte har varit att uppmärksamma sin upplevelse så har han lyckats väl. Inte så många trådar har väckt sådan uppmärksamhet här på forumet. Så journalistiskt var rubriken en fullträff.

Johan K.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Kenth räknar ut, att det för den aktuelle husbilisten skulle kosta ca 5.300 kr om året då han har husbilen som enda bostad och betalar 175.- per dygn.

Det kan väl ändå vara en ganska låg kostnad för sitt boende, i en modern och välurustad husbil, där "man har allt" och inga övriga kostnader för el, VA, sopor, tillgång till diverse andra nödvändigheter som tvätt och disk.

Dessutom behöver han ingen personbil, som i ett normalfall också kostar bortåt 5.000 i månaden inkl bränsle, skatt, försäkring service och rep samt avskrivning.

Personen ifråga har ju som åretruntkund dessutom en fin position att förhandla sig till en skaplig rabatt på de 175.- per dygn , jag gissar åtminstone ner till 150.- per dag motsvarande 4.500 per månad resp 54.000 per helår - minsann inte illa alls!

Kanske är det en intressant lösning för många åretruntöppna campingar med dålig ekonomi?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tingsryds camping igen!

Slicka afalt det låter tufft! Komma fram 2000 på kvällen fram med vinet laga mat, ungar i säng...upp kl 700 åka kl 800 låter mer som ett arbete eller ett livspussel...inte en husbilssemester...
Vem i hela friden har sagt att inte du gör som du/ni vill.

Själv startar jag alltid efter nio---tio eller elva...;)
För vi står helst på en naturplats eller ställplats, sova på en parkering finns inte på min navigator...camping det är en annan sak. Var inte rädd för att prova det oxså.

Bosse

Ehh???? Frågan du ställde var ju:

"Jag förstår inte vitsen varför man vill sova (campa :D) på en parkering????"

Jag svarar dig varför jag har övernattat på parkeringsplatser. Jag har inte sagt att jag inte står på ställplatser, jag skrev ju i inlägget att jag helst står på naturplatser och ställplatser när vi når vårt resmålsområde, så jag förstår inte varför du tycker jag ska "prova det oxså"? :wideeyed:

Sen är det upp till var och en att välja hur man disponerar sin tid på semestern, vill man ligga o sova till nio, tio gör man det, jag har inga som helst synpunkter eller lägger några värderingar i det. :)

Själv har jag en begränsad tid till semester och en begränsad ekonomi. Jag har varken råd eller möjlighet i alla lägen att leva enligt "Carpe Diem" principen, som jag absolut inte missunnar någon annan att göra.
För vår familj handlar det om att ta vara på dessa värdefulla dagar på bästa sätt. Ska vi åka på skidsemester till Norge, en enkel resa på 60 mil, inte sjutton kan vi lägga flera dagar på resan upp eller ner därifrån. Då har vi ju knappt några dagar kvar att åka skidor på...:swoon:

Vi använder husbilen på olika sätt och inget är rätt eller fel och det ena utesluter inte det andra. Vi kan göra både och. Ibland bestämmer vi att vi kör direkt till ett resmål, tillbringar tiden där och sedan kör hem igen. Ibland tar vi själva resan som ett mål och då blir det på ett annat sätt.
Visst har vi ibland inte kommit ur slafen förrän tio på morgonen, det kan var skönt det med!
Vi är flexibla och det är just det som är så skönt med husbil, att vi bestämmer själva hur vi vill göra utan att det påverkar någon annan.

Jag tror att det är viktigt att man försöker att se saker och ting från en annan synvinkel än bara ur sin egen sfär. Jämfört med ditt sätt att leva så upplever du att min semester verkar handla om ett "arbete och livspussel".
Men ur min synvinkel är det något helt annat. Jag anser istället att jag optimerar min semester på bästa sätt.:cool:

/Ludde
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Det finns husbilsfolk som bor i husbilen. Om dom skulle betala 175:- varje gång dom parkerade skulle det bli 63.875:-/år.

Tömma gråvatten och toalett gör vi så ofta vi kan och där det är billigast - VISBY !!!

Tanka gör vi där det är billigast: Bensinpris.nu
Såg detta men inget stämmer för mig Kenth!

¤ Att det finns de bland oss som vill bo permanent i sin husbil är väl upp till dem själva (och ingen annan), det behöver för den skull inte innebära att de avsagt sig alla normala kostnader i samband med husbilars normala användning (allt kostar på ett eller annat sätt, för någon/några i samhället)!
De som valt att bo enbart i sin husbil kan säkert tala/skriva själva och de vet säkert bäst, om de till äventyrs har problem med sitt val!

¤ Din kalkylerade kostnad för dem som valt att bo i sin husbil verkar stämma med en normal lägenhetshyra för andra av oss husbilister som gjort ett annat val (365 dgr x 175:-/dag) det behöver väl inte vara fel!
Vad du vill, tillför eller kan bevisa med denna "kalkyl" begriper jag mig förståss inte på som vanligt.

¤ Tömma gråvatten etc är väl inte billigare än i ex Norrköping ... , där är det också är gratis och dessutom ingen färjekostnad till Gotland.
Vet inte heller vad du vill påvisa med detta, tror att du underskattar omgivningens egen tankeförmåga?

¤ Drivmedel det är väl självklart att man tankar till hyfsat pris, det kan man fö enklast göra genom avtal/rabatter och vara allmänt prismedveten - i detta är du säkert inte ensam.

Fö tror jag inte att denna och liknande trådar tillför HBK något positivt - snälla stäng ner den, det är illa nog redan!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tingsryds camping igen!

Säger bara en sak JISSES det räcker nu försöker du bara hålla lågan tänd eller ?
Det handlade om en parkering nära en camping och betala eller inte betala blir ju bara värre och värre. STOPP och belägg nu ger vi F_N i detta och återgår till det civila och berättar något kul som hänt under sommaren istället:

Vi hittade en underbar plats nära Ludvika (övre Hedtjärn) 70:-/dygn fiskekort, då ingick camping fick 1 öring 1 regnbåge :)))då snackar vi stora firrar :D , det kan jag tala om det blir inte sista gången vi åker dit, vill med detta tipsa om ett fantastiskt fiskeställe och camping, gör ett besök ni ångrar er inte.

Kram Pelle
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Håller med föregående, men håll tråden öppen så artikeln kan länkas, för oss som bor norr över.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tingsryds camping igen!

He He låter som en underbar plats i värmen dä, hör gärna av dig när fiskesäsongen börjar så kan vi träffas på plats med en Öring på grillen en öl i handen och underbart väder, dessutom struntar vi i om det kostar att parkera :D :D :p:

PS! Tycker inte ni alla att det är dax att avsluta dennna dialog om Tingsryd? känns som dom fått nog med reklam nu :D

Brynäsarn Pelle
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Hade en mardröm att nu kunde man bara övernatta på parkeringar och trånga bullriga ställplatser, Tänk om den dagen kommer,då återstår bara att kontakta Blocket.
Vem f-n är Gunilla Persson.
Tommy R
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Hade en mardröm att nu kunde man bara övernatta på parkeringar och trånga bullriga ställplatser, Tänk om den dagen kommer,då återstår bara att kontakta Blocket.
Vem f-n är Gunilla Persson.
Tommy R

Hej Tommy!

"trånga bullriga ställplatser", vilka ställplatser har du besökt under din husbilstid?
Detta var väl lite överdrivet kan jag tycka, även om det kunde vara fler ställplatser i landet så har iaf jag varit på en del mycket fina icke trånga ställplatser och du glömmer att Sverige är stort och att det finns mycket "fri" parkering runt hav och skog här..inte blocket för mig iallafall.

Mvh
Pilot
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Någon tyckte "Tingsrydstråden" var ett lyckad rubriksättning.
En annan tråd, startad av samma person, får nog anses som misslyckad.
Den har inte använts sedan 25 sept. OFATTBART !!
// Janne

""Jag startar härmed en äkta, genuin gnälltråd. Jag tycker vi kan använda den för att skriva allt gnäll i så kan vi ha ALLA andra trådar för trevligt umgänge, bra tips o dy.

Monica:bock: ""
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Debating on internet is like competing in the paralympics, even if you win you're still retarded...


Om någon undrar varför man inte är så aktiv på HBK trots första året som medlem, så kan man ju läsa någon av alla dessa gnälltrådar och inse att HBK har en barnslig baksida som vissa av oss inte vill vara deltagare i...

/Freddy
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Brynäsarn Pelle och andra vill stänga tråden, är trötta och vill sopa ett besvärligt ämne under mattan. Ja, det kan man ju förstå när det börjar kännas som om litet för många fakta kommer i dagen.

"Please - don´t confuse me with facts!" sa mr Philibuster i en för honom svår debatt i amerikanska kongressen.

Jag anser det vara synnerligen viktigt att hålla igång debatter om denna typ av företeelser för att inte ytterligare försämra husbilisters redan skamfilade rykte.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Om tråden stängs startar bara en ny i samma ämne. Alla trådar dör självmant när ingen skriver mer. Det är även frivilligt att gå in och läsa, men många är nog för nyfikna för att inte läsa.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

denna tråd ser ja som provocation,,den förra räcker,,
är detta bra publicitet för klubben?? absolut,,
om man ser till medlemsantalet,,men mer åsikter ock mindre engagemang blir till slut en ohållbarhet,, här behöver man bara vara intresserad,,av vadå??

jag som många andra känner mej provocerad om det kommer nån ock vill ha mina pengar på allmän parkering,ja har faktiskt varit med i ett handgemäng,,
ja vill se upplösningen av detta senare,,

ni som tycker ni provocerar,,sälj bilen,,köp en cykel,,
ni hjälper ju ändå inte till ,,men däremot så kanske ni gör nån miljö--nisse glad,,t.ex green-peace,,

sist men inte minst,,intresset av framtida förbättringar har aldrig varit så dåligt som nu,,kollektivt,,

en märklig utveckling av en förening som växer så de knakar,,det borde vara tvärtom,,

take it easy,,teddi,,:santa-5-icon:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen