• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tingsryds camping igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Det är gratis på 99% av Sveriges yta. Men vi betalar gärna på Ragglanda för där är så himla trevligt.

Men vi har ett annat utgångsläge - Vi parkerar husbilen för att göra något annat - ha kul.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Det tråden började med var att trådskaparen inte ville betala 175 kr till någon som inte var berättigad att "inhösta" denna summa, det har glömts ett tag nu.
Egentligen så är det upp till kommun/myndighet att ta reda på om campingägaren haft rätt till detta!

/Pilot
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Det finns husbilsfolk som bor i husbilen. Om dom skulle betala 175:- varje gång dom parkerade skulle det bli 63.875:-/år.

Tömma gråvatten och toalett gör vi så ofta vi kan och där det är billigast - VISBY !!!

Tanka gör vi där det är billigast: Bensinpris.nu



Är INTE så säker att det är såååå billigt att åka Tyringe--Visby för tömmning!!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Pilot: Det måste varit nyhetstorka, för så många inlägg har vi inte haft på länge och det är ju inget kontroversiellt det handlar om.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tingsryds camping igen!

......De punkter som nämns dvs:
- om campingvärden var otrevlig och i så fall varför
- om campingvärden olagligt tagit betalt för parkering
- om det finns några oklarheter när det gäller redovisning till myndigheter
- hur kommunen ser på detta
kommer att utmynna i en artikel som jag givetvis även kommer att länka hit så ni alla kan ta del av den.
I morgon är jag på annan ort, men på onsdag senast torsdag kommer den att publiceras.
Detta ger ju även publicitet till ert forum och kanske även genererar nya medlemmar...
Jag hoppas ni kan ha tålamod till dess.
MVH
Gärd

Hej Gärd!

Det här är spännande. Jag tog för givet att du flyktat, vilket visar hur jag underskattat dig.

Så snart kan vi kanske konstatera att synen på och förståelsen för, den moderna husbilismens behov i Sverige på allvar tog fart i Tingsryd 2012! :)

Heja Gärd!

:-/<rister
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Folkets dom kan bli hård, även om vi enligt vissa har laglig rätt och man gör rätt.
Vi blir dömda fast vi har rätt enligt lagen, men hur ändrar vi på en sådan attityd hos folk.

Skulle inte skada med lite ödmjukhet i stället för hårdhet från alla.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Tingsryds camping igen!

När man läser alla dessa inlägg,blir man lite fundersam!!!

Tingsryds camping,var skall vi tömma gråvatten,Campar eller parkerar vi och så vidare.........

Det jag blir lite fundersam på är då,HBK är nog inget för oss!!

Tack för oss Svenne o Bibban
Milde tid inte kan ni väl mena att ni på grund av en tråd i forumet av alla tusentals gör att ni tackar för er. Låt bli och läs trådar ni inte tycker om. Läs alla andra positiva,trevliga,upplysande och hjälpande trådar. Själv tycker jag tråden ni syftar på har spårat ut totalt.
Vi har stor behållning av alla fina reseberättelser tips om ställplatser och hjälp med problem vi ställs inför med husbilen.
Om ni t ex. är en grupp på 1000 vänner där en vän säger eller gör det ni tycker är fel skippar ni då alla 1000 ??? Bara en fundering från min sida.
MVH Gunilla
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Japp, det är det och en av de bättre ställplatserna här nere i de södra regionerna, tyvärr så saknar det tömningsstation, men som sagt mycket mysigt!

Mvh
Pilot

Finns det ingen camping i närheten man kan slinka in på?
Ett taffligt försök till lite humor i denna tråd :D

Hade Lars
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Lugn och fin - dom vill betala för precis allt - och jag ska INTE tala om var dom får pengarna ifrån.

Jodå Lars - Sandskogens camping - dom vill även ta över "reningsverket".
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Milde tid inte kan ni väl mena att ni på grund av en tråd i forumet av alla tusentals gör att ni tackar för er. Låt bli och läs trådar ni inte tycker om. Läs alla andra positiva,trevliga,upplysande och hjälpande trådar. Själv tycker jag tråden ni syftar på har spårat ut totalt.
Vi har stor behållning av alla fina reseberättelser tips om ställplatser och hjälp med problem vi ställs inför med husbilen.
Om ni t ex. är en grupp på 1000 vänner där en vän säger eller gör det ni tycker är fel skippar ni då alla 1000 ??? Bara en fundering från min sida.
MVH Gunilla

He,he dom var tillbaka efter ett par minuter...har sett det förr....

Pilot
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Det tråden började med var att trådskaparen inte ville betala 175 kr till någon som inte var berättigad att "inhösta" denna summa, det har glömts ett tag nu.
Egentligen så är det upp till kommun/myndighet att ta reda på om campingägaren haft rätt till detta!

/Pilot

Ja, eftersom jag är den som startade just den här tråden, så vill jag korrigera ditt påstående om att jag inte ville betala 175 kr..... inte för att jag velat det, men det var inte alls min tanke med tråden.

Nej, vad jag ville sätta focus på var två saker.

För det första. Tror jag inte på den här provokationslinjen som vissa här förespråkar. Att utmana samhället i övrigt och påtala våra rättigheter att parkera var helst det står ett ett "vitt P mot blå botten", eftersom vi är en personbil, en PBII.

Det påminner mig om HC Andersens saga, Kungens nya kläder, där undersåtarna ser hans taffliga nakenhet (inga jmf i övrigt med vårt eget kungahus), men samma sak gäller när vi viftar med regbeviset PBII, samhället i övrigt ser ingen "personbil" fast det står PBII i regbeviset, de ser helt enkelt en husbil! Tyvärr håller det på att bli negativt laddat och det är vi själva som kan påverka det.

För det andra, är jag upprörd hur man genom en slarvig rubrik kan sätta en företagare som inte är dömd i dålig dager, eftersom påståenden i rubrikform på nätet aldrig försvinner! Det var faktiskt orsaken till att jag igen öppnade en tråd om Tingsryds Camping, som f.ö. verkar vara en synnerligen välskött och fin camping!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Hur många tar med sig fika och sätter sig på en uteservering där det inte står skyltar om att "medhavd fika inte får förtäras där" , bara för att det inte finns skyltar om allt så kanske det inte är så lämpligt.

Men som sagt 2 olika personer kan ju känna 2 olika saker.

Kenth : Varför åker du inte hem istället för att sova utanför Tyringe hotell ? ;)

Alla i HBK är välkomna att stå på Kurhotellets parkering. Kl 6:15 Parkering på Kurhotellet. Kl 11:45 Lunch på Kurhotellet Kl 13:00 avfärd från Kurhotellet och ut i friheten i stora den vida världen. 14:30 Första stoppet vid ett litet café vid Innaren strax norr om Växjö, Gunilla fixar fikat i husbilen:

Innaren.jpg

Vi har ju så enormt olika förutsättningar när vi skriver här på forumet. Varför kan vi sitta i fika där vi gör - jo, för det är vägverkets rastplats. Är det någon som "tycker" att vi provocerar om vi har egen fika på en rastplats?

När det diskuteras i alla dessa heta diskussioner så glömmer vi ofta bort en hel del detaljer som är nog så viktiga:
  • Vi har olika ekonomiska förutsättningar
  • Vi har olika stora husbilar med olika servicenivå ombord.
  • Vissa klarar sig helt utan att köpa ström och vatten andra kanske måste betala för varenda droppe.
  • Vissa bor i husbilen och andra kanske är ute på en tur om året.
  • Vissa måste stå på camping av en mängd olika orsaker andra tål inte synen av en campingplats.
  • Vissa vill ha bäckmörkt runt siga andra vill ha gatubelysning över husbilen.
  • Vissa vill förflytta sig varje dag andra vill stå still i månader
  • Etc, etc
Tänk på detta lite grann innan ni andra hoppar på varandra. Och ska ni tvunget hoppa på någon så hoppa på mej. :)
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Tingsryds camping igen!

Vadå fy? Servicebyggnader på CP är bygda för campinggäster och inte för dom som står på parkeringsplatsen. Det säger sig väl själv.
Varför tror du att så många CP måste börja med nyckelkort till Toan och duschen osv?

framsidan

Dom betalade ju 10 kr för duschen och campingvärden hade tydligen inget emot det att dom gjorde rätt för sig med den biten.

Sen kräva betalt för en parkering som han inte har rätt att göra, det kan verka hur provocerande som helst men hur mycket det än tjafsas om i denna tråd har dom rätt att stå på denna parkering utan att behöva betala för sig, sedan om det är rätt eller fel kan vi älta om hur länge som helst, vi kommer inte längre än så.

Det slutar bara med uppretade husbilsfantaster som håller på än den ene eller den andre,
gå vidare och lägg ned detta, det finns så mycket bättre att läsa och skriva om än en sådan struntsak som detta har blivit.

Tack för ordet!!!

Mvh
Pelle
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Hänvisning till Kenth och Gunillas inlägg

Och vi vill mycket gärna har ljud omkring oss. Tystnad är det värst som finns, då får vi ha radion på hela natten.

Såna är vi!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen