• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta ut hastighetspuls till farthållare

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Många bud men tackar verkligen för alla råd o försök att lösa mitt problem.
Vet faktiskt inte alls vart jag skall vända mig och är ju nu 74 år så det snurrar i huvudet.
Monterade igår servot så nu är der kört att lämna igen skiten,får väl ev ha der sittande på bilen
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tog ett radikalt beslut nu att jag drar ut två kablar från den vita och svarta kabeln från mätaren så kan jag ju montera instrumentbrädan klar så får jag sen testa vilken kabel som ger impuls
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
1B578C71-D981-41F7-9F74-EBC04F09988D.jpeg Någon kunnig som kan tolka denna bilden
Kablarna i uttaget i mitten går till spolen på växelådan
Undra vilken kabel ger hastigheten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
3 positive pulser og 4 negative pulser, hvilken du bruker avhenger av mottakeren.
En positiv puls er antagelig en kort 12V puls og en negativ er 0V. Det en ikke kan se er om tomgang er åpen eller motsatt spenning, men dette kan lett måles.
1 er +12V mating til sonden og 2 er 0V.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Då är det tydligen blå el vit kabel som gäller
PDQ sade att det är nog den vita. Här på forumet har det mest lutat åt den också
så då väljer jag den för att på plats 4 sitter en vit kabel
Vad skulle man göra utan HBK :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Håller på med att montera farthållaren,när databoxen och kablarna från den var monterat så gick turen till rattkontrollen så var kablarna för korta och ingen förlängning fanns, så nu är det till att plocka loss alltihop igen och börja montera boxen på vänstersidan :(
Konstigt att kablarna anpassas för högermontage av boxen för förarsidan är ju ofta upptagen med pedalställ huvöppning mm
Har frågat PDQ lite frågor men får lite snorkiga svar utan nån förklaring
Dom tycker nog att jag är en för frågvis kund,trots dom skriver teknisk support på hemsidan.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Får väl lägga till att det var en dålig support från PDQ om man är veteran på detta gör väl att han tröttnade på mina frågor om montaget. Vissa beskrivningar saknades,en var utgången,en var på finska och skriven på väldig dålig svenska t.ex tryck då man skulle dra osv. Fick till slut kopiera en sekvens och skicka till dom för att fråga vad dom menade med det. Blev rådd att köra bilen till en verkstad för att göra om montaget för att koppla i två kabelpar fastän man är en fd bilelektriker. Efter jag fått svar om vad dom menade så var allt rätt från början och fungerade
 
Toppen