• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning toalett/gråvatten

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Den här tråden handlar om hur gråvatten och avlopp ska se ut och som vi behöver för våra husbilar.

Ska man påverka våra kommuner att anlägga bra ställplatser, så underlättar det säkert om man kan lämna förslag på ett bra koncept.

Därför har jag följande fråga: Är det någon som har bilder, men framförallt länkar eller annan information om hur gråvatten och avloppstömning ska se ut för våra husbilar. All info är av intresse. Det är också speciellt intressant att få en uppfattning om kostnaden för en färdig gråvatten och avloppsstation.

Jag inbillar mig att idealet vore om dessa stationer kan placeras över ett befintligt brunnslock. Denna typ av installation skulle förmodligen sänka kostnaden väsentligt. Det finns förhoppningsvis flera idéer om detta. Det är viktigt att priset för en tömningsstation är realistiskt. Detta är ju ingen prioriterad utgift hos våra kommuner.

Jag är ganska övertygad om att vi behöver ge våra kommuner info i denna fråga som ju känns så viktig för oss.

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Tömning toalett/gråvatten

I Linköping finns ingen bra plats för tömning av toalett/gråvatten, vad jag känner till, (förutom Glyttinge Camping där man får tömma utan avgift).

Jag har skrivit ett medborgarförslag till kommunen om att inrätta en lämplig serviceplats i kommunen, för att förbättra servicen till husbilsägare och därigenom öka husbilsturismen i Linköping. Eftersom kommunen vill profilera sig på miljöområdet skriver jag att förslaget även skulle vara bra ur miljösynpunkt. Jag föreslår att denna plats ska skyltas från och ligga på lämpligt avstånd från E4 så att det blir lätt och smidigt att utnyttja anläggningen.

Jag vet inte om medborgarförslag finns i alla kommuner, men här finns en blankett på kommunens hemsida där man redogör för förslaget och sedan skickar till kommunledningskontoret. Förslaget kommer sedan att behandlas i kommunfullmäktige. Kolla gärna om den här möjlighet finns i Din kommun. Som förslagsställare har man också möjlighet att delta på det kommunfullmäktigesammanträde där förslaget ska behandlas.

Jag har redan fått positiva kommentarer från företrädare för cityhandeln och även från en som jobbar på kommunen med besöksnäringen. Kommunföreträdaren tyckte att det var värt att börja jobba med frågan direkt. Hon hade en mycket positiv inställning till frågan.

Linköpings Tidning kommer att skriva en artikel om detta inom kort. Artikeln införd den 6 augusti 2008, se bilaga.

Om Du är intresserad av att se medborgarförslaget, se bilaga. Det är fritt att använda texten för den som vill.
 

Bilagor

  • Medborgarförslag serviceanläggning.doc
    56 KB · Visningar: 25
  • Medborgarförslag_artikel.pdf
    510,5 KB · Visningar: 18
Senast redigerad av en moderator:
Toppen