Tömma gråvatten vintertid

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Per J, 3 December 2019.

1. Per J

Per J HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28807
    Hej

Jag är väl medveten om att detta diskuterats flera gånger genom åren men jag är ändå inte helt tillfredsställd men vad jag hittat. Allt funkar så bra vintertid med min bil men tappkranen till gråvattnet frys fast så fort det blir några minusgrader, själva tanken ligger isolerad men hur har tillverkarna egentligen tänkte när det kommer till tappningen? Förstår att fler har detta problem, hur löser ni det? Skrev att allt funkar bra i övrigt men kom på att trappsteget är ett ytterligare problem, Thules eltrappsteg som åker rakt ut gillar inte heller snö och is. Idéer gällande det?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,
    Per J

J.Bergsten gillar detta.
  2. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25482
    När vi hämtade vår bil i feb 2017 (bilen är en 2013 Pilote) så var det ju kallt och vi började åka på en gång. Fick direkt det problemet du beskriver. Fick bilen tinad hos ÅF så tanken kunde tömmas men problemet återkom direkt när vi åkte igen. ÅF satte då in 12 volt värmare på röret/ventilen. Det gör att vi nu på vintern slår på värmen när vi startar hemresan (motorn igång och generatorn ger ström) och gråvattnet rinner ut så fint när vi kommer hem. Viktigt dock att inte glömma slå av värmen, vår strömbrytare har en lampa som tänds för att göra det lättare att inte missa.

Gösta Evén, Esbjörn, Kege och 4 andra gillar detta.
  3. Per J

Per J HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28807
    Jag har också en Pilote, låter kanon men en sån där 12-volts värmare. Vilken återförsäljare var det ni hade? Vet du vilka som tillverkar såna värmare?

4. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hadde aldri probleme med dette på mine 2 Flair, men der var tappingen montert inne i oppvarmet rom og kun røret gikk ut i kulden :D. Huske godt hvilke problem jeg hadde med vår første husbil en Hymerliner fra 1985 med gråvannstanken under bilen - ikke kult i det hele tatt. Gråvannstank i oppvarmrt rum og kranen innedørs kom på topp av ønskelisten for ny bil :D

JAndersB gillar detta.
  5. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    För min del löste jag problemet genom att linda en tvåmeters 230 volts Frostskyddskabel från Biltema (Frostskyddskabel) runt avloppsröret inklusive kranen, detta arrangemang har fungerat felfritt i många år. Nu har jag förvisso tillgång till spänningsomvandlare men kanske det finns 12 voltsversioner på marknaden.

Håkan o Britt, J.Bergsten och bennyja gillar detta.
  6. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Dessutom rörisolering utanpå den lindade frostskyddskabeln.

Håkan o Britt gillar detta.
  7. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25482
    Det var hos Skoklosters i Bålsta vi köpte vår och som fixade detta åt oss. Vet inte vad dom satte dit men hittade bla denna: Värmekabel FLV 12 volt - 17 W/m - självbegränsande

J.Bergsten, kenjon och Kjell1351 gillar detta.
  8. Per J

Per J HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28807
    Vi köpte också på Skokloster så då ska jag höra med dom men ni var nöjda med den lösningen förstod jag!? Vet ni hur mycket det kostade ungefär?

Med vänlig hälsning,
    Per J

9. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25482
    Vi betalade ingenting för detta, den såldes som vinterbil och skall ju då fungera även i minusgrader. Blev aldrig någon diskussion om betalning för de saker vi fick fixade. Mycket nöjda hur vi som kund bemöttes.

10. Per J

Per J HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28807
    Snyggt! Tack för bra tips:)

11. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24973
    Eller öppen kran och balja under. Lägg undan isblocket på lämpligt ställe innan avfärd ;)

12. Per J

Per J HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28807
    Det är ingen dum idé men känns inte rätt överallt, vi skall över mellandagarna stå på ställplats i Bjursås och då vill jag gärna ha en fungerande tank.

13. knauser

knauser HBK Intresserad

Kommun:
    Katrineholm
    ett alternativ kanske .
    funkar bra, finns i olika watt o mått
    Heat Pads | Wish

14. Lorden

Lorden HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5412
    Vi använder en skvätt spolarvätska som vi pysar i när vi börjar använda gråvatten tanken.

Pierre

Esbjörn gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.