• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Blodprov. Tror annars som Knarrevik skriver att det inte råder någon tvekan för de flesta om det är influensa eller inte. Om det är den "nya" A(H1N1) eller någon av de gamla flunsorna, kan bara avgöras genom blodprovet.

Hej Krinil, du kan vara nöjd, trots din ålder(57), så har din kropp klarat av en av medicinsk expertis påstådd livshotande influensa. Din optimism bör vara stor inför framtiden. Om inget tråkigt inträffar kan du nog uppnå medellivslängden för svenska män. Men se upp i trafiken. använd reflexer. Lev väl.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej igen Wikstrom. Som jag skrivit tidigare har du inte särskilt lätt för fakta. Du skaffar dig dina egna sanningar. Det ger dig en onödigt, eller kanske medvetet, skev bild, som du inte drar dig för att sprida. All medicinsk expertis menar att den här influensan är relativt mild. Det som skiljer den från tidigare flunsor är omfattningen eftersom dess uppbyggnad är hel ny, dvs den immunitet mänskligheten byggt upp genom åren och som oftast hjälper oss att mildra flunsor, är nästan verkningslös här. Konsekvenserna, dvs pandemi, kan du läsa i tidigare inlägg och på en massa andra ställen. Sen gillar jag inte din kommentar om min livslängd! Den kan du strängt taget skita i! Du har ingen aning om vem jag är, vad jag ev lider av eller om jag ens lever året ut! Leta upp en annan sandlåda!
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej alla goda glada HBKare,
hoppas ni tänker på att allt som skrivs i Under Markisen kan läsas av alla, även högst eventuella intressenter. Så vi kanske inte behöver upprepa förra årets pucklande och tacklande - tycker jag, du får faktiskt tycka vad du vill. Själv tycker jag det börjar urarta och det är det väl inte värt i alla fall. Vi lever i ett förhållandevis fritt land och har rätt att ha olika åsikter utan att bli hudflängda för det.
Ha det gott i blåsvädret som är här hos oss ikväll. Drygt 7 plusgrader kl 23, det gillar jag.
Agneta W
:eek:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Du har givetvis helt rätt Agneta. Det här har gått för långt och jag har låtitit mig provoceras. Jag tar det fulla ansvaret för mina inlägg och lägger ner. :eek:

Sen är det faktiskt 9 grader i södra Skåne kl 00.30! Det är verkligen positivt. :)
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag har också haft Asiaten o Hong Kong på 50 60 talet kommer så väl ihåg hur sjuk jag var fy aldrig mer. Men har också gått länge och tänkt grubblat om jag ska våga för jag hör till riskgrupperna för min cp-skada men vet inte riktigt varför för jag har klarat av alla influensor genom mina 63 år. Men jag har läst så mycket om vaccinet på nätet samt tidningar så jag har fullständigt fått nojan. Men tänkt om nu att jag ska ta vaccinet bara dom får igen det tar ju slut likafort som dom får det. Men min läkare har lovat mig att lägga undan en spruta så jag slipper köa. Min man har tagit den han blev inte sjuk kanske lite tröttare än vanligt i fyra dagar men jobbade som vanligt min assistent blev inget sjuk lite ont i armen som är normalt Min mor som är 88 år har aldrig tagit något vaccin liksom jag så vi två var lite rädda hur vi ska reagera. Men mamma tog i torsdags och hon fick inga biverkningar alls mer än att det strama lite i armen. Men nu ska jag ta den så fort dom får in vaccinet. Det är tryggt att ha ett skydd i alla fall. Nu har jag isolerad från omvärden för att inte bli smittad och det orkar man inte hur länge som helst. Så nu ska det tas det får bära heller brista. Bättre att bli lite sjuk en till två dagar av vaccinet än att få infleunsan. Visst är det upptrissat så folk blir rädda. Men man får blunda för vad tidniingarna skriver för det är bara för att folk ska köpa tidningarna samt att midia ska stjärna på att skriva massa strunt så folk blir helt hustiriska på denna infleunsa som igentligen inte är farligare än den vanliga årsinfluensan. Men man ska ta sprutan och jag har tänkt om att ta. Hoppas att detta inte blev för långt en viktig grej att prata om tycker jag. Samt att jag håller med allas inlägg att ta sprutan.

Anita i Täby
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej på er alla.
Har någon av er varit i direkt närhet av någon som blivit sjuk?Det har vi
Man blir verkligen sjuk då menar jag verkligen sjuk.
Så jag och frun blev vaxinerade i förebyggande syfte
Så ett gott råd får ni möjligheten ta sprutan¨så gör det
Jag var på skogsarbete dagen efter sprutan min fru jobbade som vanligt.
Inget att gnälla över.
Så nu får vi se om vi klarar oss för nöff nöff.
Nöff på er.
Drutten:music-icon:
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Gustav blev ordentligt sjuk i fredags med världens hosta.
Så igår kväll blev jag riktigt nojig o ringde vår privatläkare så nu på förmiddagen skall gubben o jag in och ta en spruta.
Så mycket har han aldrig hostat förr men han har ej ngt ont i kroppen, så det är nog en vanlig förkylning.
Men var lärarna blev rädda när jag ringde.
Nu har de väl nojan där idag men jag skall ringa o prata med dom sedan o lugna ner dom./susanne
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Båda våra killar är osannolikt friska, 13-åringen har inte varit sjuk en dag på över 3 år, men hade (förmodligen) svininfluensan med över 40C feber, skällande hosta, huvudvärk och ont precis överallt. Han själv sa att han aldrig varit så sjuk i hela sitt liv. Det togs aldrig någon blodprov för att vara 100% säker, för vi uppmanades att inte uppsöka vårdcentral etc. om han nu inte blev ännu sämre.

Den yngsta var sjuk en vecka med först feber nån dag, sen ont i kropp och knopp resten av tiden. Låter mer som nån vanlig infektion än svininfluensa.

Vad jag tycker är jobbigast av avgöra är att om killarna ska vaccineras trots var sin allergi (gräs och mygg). Enligt DN (tror jag) i fredags har man helt plötsligt kommit fram till att gruppen med en hel del vanliga allergier inte bör vaccineras pga risken för kraftiga allergiska reaktioner. När man ringer allergologen kan dom inte svara för att vi inte är patienter hos dom, utan hänvisar till vårdguiden. Man blir snurrig för mindre:wideeyed:
Wolfie
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hörde av en sjuksköterska att hon tagit prov för lite ont i halsen, det kändes inte 100 iallafall.
Och det var nöffsjukan så den kan nog variera hur sjuk man blir.
Men jag hoppas för guds skull att ej Gustav har det eftersom jag fick sticket idag./susanne
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Ja jag känner folk som har haft svininfluensa väldigt lindrigt som gått över på en dag. Möjligtvis lite mer feber än en vanlig förkylning. Men sen är de ju såna som blir fruktansvärt sjuka också.
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Ja jag känner folk som har haft svininfluensa väldigt lindrigt som gått över på en dag. Möjligtvis lite mer feber än en vanlig förkylning. Men sen är de ju såna som blir fruktansvärt sjuka också.

Hur vet man att det är svininfluensan?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

det vet man inte om man inte tar blodprov. Men en indikator är att febern är aningen eller mycket högre än vid vanlig flunsa och en del lider av huvudvärk samtidigt.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag tillhör riskgruppen och fick mig ett stick i armen igår.

Idag på morgonen när jag klev upp ur sängen kunde jag bara gå baklänges - i högervarv - höll på att inte komma ur sovrummet. När jag väl backat fram till badrumsspegeln såg jag att håret var grönt och att öronen hängde som grisöron.

Nä, skämt åsido sa hyenan och asgarvade. Jag har inte känt det minsta av vaccinet utom lite lätt ömhet just vid injektionsstället. Känner mig relativt trygg och om jag aktar mig för olyckor och andra farligheter så överlever jag nog detta också.

Lelle_22
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag tillhör riskgruppen och fick mig ett stick i armen igår.

Idag på morgonen när jag klev upp ur sängen kunde jag bara gå baklänges - i högervarv - höll på att inte komma ur sovrummet. När jag väl backat fram till badrumsspegeln såg jag att håret var grönt och att öronen hängde som grisöron.

Nä, skämt åsido sa hyenan och asgarvade. Jag har inte känt det minsta av vaccinet utom lite lätt ömhet just vid injektionsstället. Känner mig relativt trygg och om jag aktar mig för olyckor och andra farligheter så överlever jag nog detta också.

Lelle_22

För att du inte känner någonting behöver inte betyda att du är påverkad.
Här gäller inte samma lagar som vid alkoholförtäring.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag tillhör riskgruppen och fick mig ett stick i armen igår.

Idag på morgonen när jag klev upp ur sängen kunde jag bara gå baklänges - i högervarv - höll på att inte komma ur sovrummet. När jag väl backat fram till badrumsspegeln såg jag att håret var grönt och att öronen hängde som grisöron.

Nä, skämt åsido sa hyenan och asgarvade. Jag har inte känt det minsta av vaccinet utom lite lätt ömhet just vid injektionsstället. Känner mig relativt trygg och om jag aktar mig för olyckor och andra farligheter så överlever jag nog detta också.

Lelle_22
Då kan man inte ställa ut hundar efter att ha blivit vaccinerad - då måste man springa i vänstervarv...
:twitcy:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

För att åtegå till alvaret såg jag i tidningen idag att viruset har muterat, man har hittat det i personer som avlidit i följderna av influensan


Gurra
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

De säger att vaccinet skyddar mot det muterade viruset men att det är teoretiskt möjligt att det muterar så att vaccinet blir verkningslöst:wideeyed:
 
Toppen