Motor Service av turbon, Fiat 3.0 180 hk -14

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av kuaiLi, 10 Juli 2019 kl 10:31.

  1. kuaiLi

    kuaiLi HBK Medlem

    Inlägg:
    57
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27671
    Har någon servat turbon på bra verkstad?
    Motorlampan tänds och felkoden är:
    P0238

    Turbon bytt på Fiat professional.
    Bilen rullat 1 540 mil sedan bytet.

    Tacksam för tips och idéer!
     
  2. surtecruisers

    surtecruisers HBK Medlem

    Inlägg:
    1,070
    Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4687
    hej! borde väl vara garantiåtgärd ?
     
    kuaiLi gillar detta.
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,663
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Dahlgrens Uppsala,kanske långt att åka.
    Dom hade 2 bilar inne idag för turbobyte samt fel på automatlådan,inte ovanligt enligt verkstan,min bil felvarnade motorlampa turbo lågtryck,fanns uppdatering av programvara både turbo och växellåda,går som den ska igen andra gången på två månader motorlampa tänds uppenbarligen inget fel ,177 hk -17.
     
    kuaiLi gillar detta.
  4. kuaiLi

    kuaiLi HBK Medlem

    Inlägg:
    57
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27671
    Det blir Turebergs Bilcenter AB i Upplands Väsby som får den stora äran att fixa/uppdatera/reparera turbon.

    Kan nämna att bytet till ny turbo kostade 20 700 kr!

    Återkommer efter genomfört verkstadsbesök!
     
    chiquita gillar detta.
  5. Conny & Ingmari

    Conny & Ingmari HBK Medlem

    Inlägg:
    380
    Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11119
    P238 betyder att turbotrycket inte stämmer med förväntade värden. Om man startar om motorn är felet kvar då? Motorlampan kommer att lysa, men fungerar farthållaren så är felet borta. Om man kör med detta ett tag med flera starter kommer motorlampan att slockna efter ett par dagar om inte felet kommit tillbaka. Kan vara vaccumventilen eller slangar eller elkabelfel/glapp.
     
    kuaiLi gillar detta.
  6. Moby Dick

    Moby Dick Poi till Gps

    Inlägg:
    258
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6808
    3 liters motorn av den här årsmodellen har väl variabel turbo. Inte helt okänt att reglerarmen som vrider skovlarna kan kärva i sin rörelse med påföljd att turbotrycket inte blir vad som förväntas
     
    kuaiLi gillar detta.
  7. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,007
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Det är inte så mycket som kan gå sönder på en turbo. Det är ju bara två "fläktar" med en axel emellan. (inte inräknat rörliga spjäll som finns i variabel turbo).
    För att kontrollera om en turbo är OK kontrollerat man att kompressorhjulet inte har några skador och snurrar lätt. Sedan trycker man det åt sidorna och kontrollerar att det inte tar i godset på något ställe p g a slitna lager. Ett visst lagerglapp är tillåtet då lagringen består av flytande lager som rider på en oljefilm.
    Är denna test ok är det oftast inte något fel på själva turbon.
    Det kan förekomma att tätningen på avgassidan är trasig så den läcker olja, men det ser man på mängder av vit/blå rök från avgaserna.
    Jag har en känsla att det byts en massa kompletta turboaggregat i onödan när felet egentligen ligger i luftläckage, styrning av spjäll och turbotryck mm.
     
    björns, vippen, Montreal och 2 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.