1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

    Stäng meddelande

Löst Service av turbon, Fiat 3.0 180 hk -14

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av kuaiLi, 10 Juli 2019.

  1. kuaiLi

    kuaiLi HBK Medlem

    Inlägg:
    81
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27671
    Har någon servat turbon på bra verkstad?
    Motorlampan tänds och felkoden är:
    P0238

    Turbon bytt på Fiat professional.
    Bilen rullat 1 540 mil sedan bytet.

    Tacksam för tips och idéer!
     
  2. surtecruisers

    surtecruisers HBK Medlem

    Inlägg:
    1,089
    Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4687
    hej! borde väl vara garantiåtgärd ?
     
    kuaiLi gillar detta.
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,882
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Dahlgrens Uppsala,kanske långt att åka.
    Dom hade 2 bilar inne idag för turbobyte samt fel på automatlådan,inte ovanligt enligt verkstan,min bil felvarnade motorlampa turbo lågtryck,fanns uppdatering av programvara både turbo och växellåda,går som den ska igen andra gången på två månader motorlampa tänds uppenbarligen inget fel ,177 hk -17.
     
    kuaiLi gillar detta.
  4. kuaiLi

    kuaiLi HBK Medlem

    Inlägg:
    81
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27671
    Det blir Turebergs Bilcenter AB i Upplands Väsby som får den stora äran att fixa/uppdatera/reparera turbon.

    Kan nämna att bytet till ny turbo kostade 20 700 kr!

    Återkommer efter genomfört verkstadsbesök!
     
    chiquita gillar detta.
  5. Conny & Ingmari

    Conny & Ingmari HBK Medlem

    Inlägg:
    384
    Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11119
    P238 betyder att turbotrycket inte stämmer med förväntade värden. Om man startar om motorn är felet kvar då? Motorlampan kommer att lysa, men fungerar farthållaren så är felet borta. Om man kör med detta ett tag med flera starter kommer motorlampan att slockna efter ett par dagar om inte felet kommit tillbaka. Kan vara vaccumventilen eller slangar eller elkabelfel/glapp.
     
    kuaiLi gillar detta.
  6. Moby Dick

    Moby Dick Poi till Gps

    Inlägg:
    333
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6808
    3 liters motorn av den här årsmodellen har väl variabel turbo. Inte helt okänt att reglerarmen som vrider skovlarna kan kärva i sin rörelse med påföljd att turbotrycket inte blir vad som förväntas
     
    kuaiLi gillar detta.
  7. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,074
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Det är inte så mycket som kan gå sönder på en turbo. Det är ju bara två "fläktar" med en axel emellan. (inte inräknat rörliga spjäll som finns i variabel turbo).
    För att kontrollera om en turbo är OK kontrollerat man att kompressorhjulet inte har några skador och snurrar lätt. Sedan trycker man det åt sidorna och kontrollerar att det inte tar i godset på något ställe p g a slitna lager. Ett visst lagerglapp är tillåtet då lagringen består av flytande lager som rider på en oljefilm.
    Är denna test ok är det oftast inte något fel på själva turbon.
    Det kan förekomma att tätningen på avgassidan är trasig så den läcker olja, men det ser man på mängder av vit/blå rök från avgaserna.
    Jag har en känsla att det byts en massa kompletta turboaggregat i onödan när felet egentligen ligger i luftläckage, styrning av spjäll och turbotryck mm.
     
    JANKRO, inger47, Jes och Lillian och 5 andra gillar detta.
  8. kuaiLi

    kuaiLi HBK Medlem

    Inlägg:
    81
    Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27671
    4766C0EE-2241-4219-ADDB-546C7151BF97.jpeg Då var det förhoppningsvis fixat! "Liten tuva stjälper stort lass"!

    Motorlampan har tänts vid "kick down"! Ligga på 6:an och trampa ner gasen för omkörning, robotlådan växlar ner till 4:an och bilen accelererar bra. Ett veck på slangen från wastegate har stört luftflödet och felindikeringen (motorlampan tänts) kommit som ett expressbrev på posten! Blir ju knappast någon omkörning med reducerad motoreffekt!
     
  9. mokal

    mokal HBK Medlem

    Inlägg:
    8
    Kommun:
    UpplandsVäsby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12200
    Tjenare
    Jag fick problem i sommar med samma larm P0238. jobbig att köra 60 uppför backarna.
    Lämande till verkstad de konstaterade magnetventil vakuum för turbo trasig, efter byte så kom nytt larm minns inte vad det var men den angav denna varibla ventilen ska vara trasig.
    Ny turbo och magnetventil monterad nu ska vi köra lite jo tack samma larm återkom sedan efter 50-60 km så larmade P0547 vilket har med sensor för hög avgas temp men då funkade det att köra i 15 mil men sen återkom P0238 och det gick i 60 km uppför och 90 km på rak sträck.
    Nu är bilen åter på verkstad denna gång hos Kihlström Segeltorp får se om de kan identifiera vad som är fel.
    Fiat är inte snabb på att leverera reservdelar tog över 1 månad att få turbo och en mecka att byta den tog 1,5 dagar.
    Fiat 2.3 150hk -2017
     
    kuaiLi och WillerWalle gillar detta.
  10. mokal

    mokal HBK Medlem

    Inlägg:
    8
    Kommun:
    UpplandsVäsby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12200
    hej igen
    nu har det hittat ett hål i förbindelsen(slang/rör) till intercooler har varit en slangklämma som gnidit ett hål ger ett väsande ljud vid gaspådrag, man hittar den i motorrummet på vänster sida sett framifrån långt ner.
    Delar beställda dock är det Fiat man har att göra med då tar allt tid. suck vilka sopor dom är att leverera reservdelar.
    återkommer med mer info i början av veckan.
     
    kuaiLi gillar detta.
  11. mokal

    mokal HBK Medlem

    Inlägg:
    8
    Kommun:
    UpplandsVäsby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12200
    Hej Igen alla
    Ja nu är bilen hemma igen och felet var denna slang, insugsslang till spjällhus.
    Alla dessa problem vi haft och det är en sketen slang som slangklämma nött ett hål i.
    Kolla framifrån på vänster sida så ingen slangklämma ligger felvänd som kan nöta hål. kostade mig 3797:- 58730828489__ED0AC5F3-8B9D-42CA-BDBD-F34D9B184B08.JPG
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.