Samtal med Länsförsäkringar

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Ove & Marjatta, 7 Februari 2017.

1. Ove & Marjatta

Ove & Marjatta HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4902
    I samband med att vi skulle fixa autogiro på våra försäkringar uppstod en diskussion om av- och påställning av husbilen.
    Dom var inte alls glada om detta, kallade t.o.m detta "missbruk" av försäkringen. Det diskuteras tydligen om att ändra försäkringsvillkoren på något sätt. Har någon annan hört om vad andra försäkringsbolag funderar?
    Dom menar att detta är kostsamt för bolaget.
    För övrigt har vi varit nöjda med Länsförsäkringar här i Kalmar.

Marjatta

2. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Sv: Samtal med Länsförsäkringar

Just sådana regler har jag på mina 3 motorcyklar i LF Bergslagen.
    Ingen skillnad i premie ifall jag ställer av dem, vilket jag aldrig gör.

Ställer å andra sidan inte av husbilen heller annat än höst, och på till våren.

Jag håller med LF i deras resonemang.
    Detta småsnåla tilltag vissa gör att ställa av och på, titt som tätt slår bara tillbaka på oss medlemmar i LF, hoppas de ändrar reglerna, så "missbruket" upphör :cool:

karlsson-peter, sunrise, bjm735 och 18 andra gillar detta.
  3. oskobe

oskobe HBK Medlem

Kommun:
    Österåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12585

Problemet är ju att på mcn är skatten försumbar. Inte kul att betala flera tusen i skatt när fordonet inte används.

4. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

Då är det tur att det finns andra bolag.
    Svårt att förstå att det skulle vara missbruk där all på- och avställning sker automatiskt med datorers hjälp.

Conny&Ewa, Kajsu, Åsa o Hasse och 14 andra gillar detta.
  5. Tommy & Elisabeth

Tommy & Elisabeth HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Malung-Sälen
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12985

Kan tänka mig att betala 6-7000:- om året kan vara rätt så billigt i jämförelse med att försäkra en Honda Haiabusa 1100 i en storstad. Jag sålde min Honda ST 1200 när prislappen gick över 12000:-/år. Hade passerat 55 och bodde på "landet". Så det här med kostnader det är relativt till det de avser.

6. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6254

Som jag ser det är det en uppenbar risk att försäkringsbolagen ser över sina system och villkor om fler och fler ställer av och ställer på husbilen många gånger om året. Och då inte bara LF, utan jag tror att alla försäkringsbolagen överväger sådana åtgärder om det blir för många som utnyttjar systemet. Så klart blir det ökade administrativa kostnader med utskick etc. Hoppas bara att inte ett nytt eventuellt regelverk gör det omöjligt eller mycket dyrare för oss som bara ställer av under vinterhalvåret, eller andra längre delar av året förresten

sunrise, Uffe A-son, inger47 och 3 andra gillar detta.
  7. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8644

Varför skall den vara trafikförsäkrad när den inte är ute på vägarna?
    Trams av LF.
    De skulle kunna sluta med att skicka ut en massa papper i onödan. Det räcker med ett automat mejl.

inger47, Kajsu, anytec och 17 andra gillar detta.
  8. Amstel

Amstel HBK Medlem

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3309

Visst skall vi vara rädda om det vi har och som är bra!
    Håller med PeterK om det småsnåla tilltaget att på-/avställa husbilen kortare perioder. En anpassning till övriga Europa kommer säkerligen så småningom.
    T.ex. i Holland, där skatt och försäkring är ca. den dubbla som i Sverige, kan man bara avställa fordonet om det gäller minst tre månader. Ställer du på inom tre månader efter avställning får du inte bara betala fulla avgiften, du åker på kännbar straff-/administarationavgift. Är det så vi vill ha det?
    Julian

Framking, sunrise, Uffe A-son och 7 andra gillar detta.
  9. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3512

Någon förändring kommer nog att ske framöver! Det är mycket extra utskick som sker, pengar som betalas fram och tillbaka folk ringer och kollar hela tiden!

Thomas.ev.Andersson, Wberger och Jokin gillar detta.
  10. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707

Det vore väl bättre att försöka få till ett försäkringskonto där man t.ex. sätter in ett antal tusen, och sedan räknas det av därifrån, antingen bilen är påställd med vanlig försäkring eller avställd med garageförsäkring. Då kunde allt automatiseras utan några stora kostnader för bolagen. Info om på och avställning får dom ju redan från Trafikverket. Det är ju egentligen
    pappershanteringen som kostar. Kanske något som kunde diskuteras med Folksam? :)

11. ellarna

ellarna HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22803

Vi har vår försäkring på husbilen i Trygg-Hansa/Fiatförsäkring. Har aldrig varit något problem när vi vill ställa av försäkringen (garageförsäkra).

12. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8644

Det är ju inte så konstigt att det blir kortare perioder på vintern. Bilen används under fler dagar under sommarhalvåret. Vad bra om försäkringen kunde anpassas till hur mycket man kör med bilen under året. Detta är kanske ett bra förslag, eller hur.

13. Annar

Annar HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22720

Talade med mitt försäkringsbolag idag, och de rekommenderade att ställa av bilen så fort den inte används några veckor eller månader. Det finns tydligen olika uppfattningar även hos försäkringsbolagen. Jag har varit medlem i samma bolag i över 50 år, och det var självklart att jag skulle få samma rabatt som övriga medlemmar i husbilsklubben. Tacksam mot Trygg Hansa.

Per & Carina och Ove & Marjatta gillar detta.
  14. Zingmark

Zingmark HBK Medlem

Kommun:
    Umeå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9207

Om LF ändrar reglerna så är det bara att flytta sina försäkringar där det är mest förmånligt. Jag har alla mina försäkringar i IF för tillfället. Man bör dock ha alla försäkringar i samma bolag för att minska krånglet vid en olycka.

Ove & Marjatta gillar detta.
  15. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    92

Håller med. Ställde den frågan för något år sedan til LF som vi har och svaret va att det vore bra men dom får inte idka bank.
    Mitt förslag va att man betalar full premie vid huvudföfallodagen och sedan regleras det vi nästa huvudförfallodag. Har man haft bilen avställd så blir nästkommande år reducerat. Enkelt egentligen.

JANKRO, Annar, sunlin och 5 andra gillar detta.
  16. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1

Jag har autogiro månadsvis mot Folksam och det sköter sig helt självt och regleras alltid månaden efter avställning/påställning.
    Så det fungerar i praktiken som ett konto.
    Tyvärr kan man inte slippa alla papper ändå utan de fyller brevlådan.
    Transpoststyrelsen har jag också autogiro och återbetalningen fungerar men de klarar inte att reglera restbetalning vid påställning utan det får göras manuellt.

Kenta 72, ViJa, Los Suecos och 4 andra gillar detta.
  17. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

När jag pratade med dem skulle de se över rutinen med utskick.

Jokin och Ove & Marjatta gillar detta.
  18. Wallströmarna

Wallströmarna HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    10403

Förstår inte varför det skulle vara "småsnålt" och "missbruk". Vi har väl inte kommit på systemet med avställning.
    >Blasse

inger47, Åsa o Hasse, interstar och 8 andra gillar detta.
  19. Farabolarna

Farabolarna HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21210

Länsförsäkringar i Blekinge höjde premien med 12% på ett år(2016-2017), vid kontakt hävdade de att husbilar varit ovanligt drabbade av olyckor därav höjningen, Trygg Hansa höjde sin premie med någon promille. Jag får känslan att LF inte vill ha husbilar i sitt sortiment och jag valde TH...

bjm735, viggoboy och Ove & Marjatta gillar detta.
  20. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860

Jag TROR att när t.ex LF sätter sin budget över HB- sektorn så kalkylerar man troligen med att en majoritet ställer av på hösten och på, på våren.

Utifrån denna kalkyl sätter man en premie som räcker till att reglera sektorn.
    Minskar nu intäkterna genom att HB är avställda under sommaren, så kanske kalkylen spricker.
    Detta drabbar ju så klart LF's medlemmar och troligen måste premierna höjas.

Jag kan tänka mej samma regler som på MC-sektorn fast årspremie, ingen skillnad vid avställning = lägre premier för alla

Skatten är en helt annan fråga,
    (där tror jag inte vi kan se någon framtida sänkning, den går bara uppåt.)

@TommyoElisabeth
    "Kan tänka mig att betala 6-7000:- om året kan vara rätt så billigt i jämförelse med att försäkra en Honda Haiabusa 1100 i en storstad. Jag sålde min Honda ST 1200 när prislappen gick över 12000:-/år. Hade passerat 55 och bodde på "landet". Så det här med kostnader det är relativt till det de avser."

Av mina 3st MC helförsäkrade i LF-Bergslagen så kostar den dyraste
    (HD Heritage 2003) 1400kr/år
    Den billigaste en Royal Enfield 500 1995 1100kr/år
    det tycker jag är helt ok.

Jag brukar en gång per år kolla runt på de vanliga försäkringsbolagen och jämföra premier på våra 3st.personbilar, 3st.MC, 1st.HB, 1st.hem/villa.
    Det har alltid skilt 10-15000kr/år totalt till den närmaste, till LF's fördel.
    Jag är glad och nöjd att det finns ett försäkringsbolag ägt av medlemmarna.

Senast ändrad: 7 Februari 2017
    idemis, Eila & Ingemar, Jokin och 4 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.