• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

En metallic färg utan klarlack är inget att ha därför att man inte kan polera, Metallicpartiklarna i färgen gör att man vid polering och efter ett antal år kommer att sabba lacken med mörka fläckar där metallpartiklarna går igenom. Metallic består av väldigt fint mald aluminiumpulver i olika grovlekar vilket ger metallic effekten.
Idag används både vattenbaserad färg och lösningsmedelbaserad färg och för ett gott resultat så skulle jag ALLTID använda klarlack. Två anledningar. Dels så är basfärgen mycket snabbtorkande men klarlacken tar lite längra tid på sig. Fördelen med detta är att själva nyansen-färgen torkar fort och samlar då lite damm mm, när sedan klarlacken läggs så kan den sprutas i det antal varv man önskar och då kommer finessen fram. Blir det rinningar eller andra störningar så är det mycket lätt att med hjälp av vattenslipning med 1000 papper eller finare ( faktiskt ända upp till 2000 ))för den yta och finish man önskar utan att metallfärgen skadas.
Vill man ha en absolut spegelblank bil så vattenslipar man ner klarlacken så att all ojämnhet försvinner och efter detta maskinpolering i tre skeden-olika grovlekar på polishen . Då blir det verkligen bra. Har själv just gjort det på en svart 1960 Volvo Amazon som jag smygrenoverar på " ledig" arbetstid.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Min gamla kompressor (30 år) måste bytas ut nu precis före den här lackeringen. Jag brukar resonera som så att det räcker med att man är amatör, man skall inte dessutom ha dålig utrustning. Frågar därför: Tror ni att jag blir nöjd med "Kompressor ECU oljefri" från Gelins-KGK. 3.013:-?

Har sedan tidigare färgsprutan: Air Gunsa M.94 från samma leverantör. Endast 2,5 munstycke. Måste jag ha ett finare för första lagren? Måste jag kanske investera i en proffsigare spruta?
:confused:Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Satsa på en billig HWLP (high volyme low pressure--säkert felstavat ) med överliggande kopp, kostar inte så mycket men då sprutar man med ganska lågt tryck och detta ställer ju mindre krav på kompressor. Köp kompressor efter det du bestämt vilken spruta du skall använda. Kanske din gamlöa kompressor duger. Se bara till att ha en bra vattenavskiljare så du slipper vatten i färgen. Kollar på måndag vilket tryck man använder om du vill.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det ser ut som om munstyckena är lite stora. 1.3-1.8
men satsa på en som du kan byta på.
själv målar jag med 0.8 och sprutarspacklar med 2.5 fast det beror kanske på trycket.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Börjar tveka nu vad gäller färgtyp. Väljer nog den typ som Bror kallar homogen. Metallic ger visserligen lite mer "utstrålning" men kanske är malplacerat på en så gammal bil. Bör nog tänka i samma banor som den som renoverar ett gammalt hus.

Synpunkter?
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
tror att det är en bra ide att hålla sig till s.k. solid färg. När man lackerar själv och inte är så van så kan det ju bli rinningar och med solid färg är det enkelt att bara slipa ner och polera. Detta låter sig inte göras om man har metallic. Att sedan en fin metalliclackering är vacker är ju en annan sak.
Ha det gott i värmen
Hälsningar Bror
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

När jag lackade en bil första gången så fick jag hjälp av killen som sålde lacken, han gjorde en blandning med extra härdare i och bilens lack torkade så snabbt att det inte blev rinningar och flugor och damm hann inte fästa. Blev faktiskt ett perfekt resultat av en hobbyfixare.

Tilläggas kan ju vara att en bra spruta gör halva jobbet.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Resultatet av förra lackningen, för c:a 10 år sedan, ser bra ut men är inte bra. På vissa partier släpper färgen om jag drar bort en maskeringstejp. Dessutom upplever jag lackskiktet som väldigt tunt.

Den här gången tänker jag använda akryllack 2-komp högglans.

Planerad arbetsordning:

Slipa ner det förra lackskiktet.
Tvätta med ett bra medel.
Rostskydda där ren plåt kommer fram.
Spackla slipa skador.
Grunda.
Slipa 600 - 1000 papper?
Lacka (hur många lager?)

Kommer sprutspackling in i sammanhanget?
Tänker arbeta med en sektion åt gången från början till slut.

Specialförtunning till 2-komp?

Goda råd välkomnas.
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Resultatet av förra lackningen, för c:a 10 år sedan, ser bra ut men är inte bra. På vissa partier släpper färgen om jag drar bort en maskeringstejp. Dessutom upplever jag lackskiktet som väldigt tunt.

Den här gången tänker jag använda akryllack 2-komp högglans.

Planerad arbetsordning:

Slipa ner det förra lackskiktet.
Tvätta med ett bra medel.
Rostskydda där ren plåt kommer fram.
Spackla slipa skador.
Grunda.
Slipa 600 - 1000 papper?
Lacka (hur många lager?)

Kommer sprutspackling in i sammanhanget?
Tänker arbeta med en sektion åt gången från början till slut.


Hej Alve,
när du köper färgen så får du med härdare men du bör också ha lite förtunning speciell för 2-k.
Arbetsordningen är bra.
Plocka bort så mycket du kan för ett bättre jobb och mindre maskering
Blankslipad plåt skall grundas
När du slipat och spacklat klart så lägger du en slipgrund som också fyller ut sliprepor mm
Sista slipningen med slippapper max 400
Antal lager lack bestäms lite av vilken färg du använder. Skulle tro att tre lager är tillräckligt men om du lägger flödigt så borde två varv vara nog.
Sprutspackling kan ju förekomma men om du spacklar det du ser och känner så räcker det med några lager slipgrund.
Tänk på att det inte får finnss någon bar plåtyta när du skall lägga färgen för det kommer att synas i det färdiga resultatet.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Just nu jobbar jag med bl.a. underarbetet på främre kofångaren. Den är nu nedslipad och rostskyddad.

Så här såg den ut i går innan jag började jobba med den:

Kofångare.JPG


Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det kan väl inte vara sant. Akryllack 2-komp verkar kosta c:a 760:/l inkl härdare. Tillkommer lösningsmedel. Det kan man ju inte kosta på den gamle. Då får det bli vanlig syntetlack.

Beror ju på hur många liter det går åt förstås. Hur sjutton skall man kunna bedöma det?

Redigerar igen: Med härdare blir ju volymen 1,5 l och efter utspädning blir ju literpriset ett annat. Den gamle skall nog få den fina lacken.

Man bör väl kunna mäta upp den yta aom skall lackeras och beräkna åtgången?

:mcride:
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Färg till bilen är en dyr historia numera. Har ökat många porocent över de senaste åren.
Tycker att du skall kosta på detta i alla fall. Beställ färg hos en billackerare så får du hjälp med att beräkna åtgången. Be dom också ge dig goda råd. Stora fördelar med 2-k lack så det uppväger nog priset
Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Du kan räkna med att det går åt 2.5-3l outspädd färg till en medelstor bil Ex Volvo 240. Din bil är ju större så jag kan tänka mig att det går åt 4-5 liter.
Med taket inräknat.
Färgen tunnas ut enligt följande
A är alltid färgen
B är härdaren (Om härdare inte ska användas, är B alltid förtunningen)
C är förtunnig

Exempel 1; 100/50/30 innebär 100% färg, 50% härdare och 30% förtunning.
Exempel 2: 100/100 innebär 100% färg och 100% härdare, alternativt förtunning.

Enkelt förklarat, om man har 1 liter färg, ska man tillsätta 0,5 liter härdare och 3 dl förtunnnig.
Acrykfärg är billigare,men torkar långsamt och då ökar risken att det kommer damm och mygg i färgen och då får du slipa ner och måla om vilket blir dyrare. lyd Bror´s råd och satsa på en god 2 komponent.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Ja, färg är dyrt numer, när jag var "liten" köpte vi färg med klarlack i för 100:- / L :p
Vi lackade hejvillt ! Hade en Celica, röd tidigt på fredag förmiddagen och kl 19.00 skinande vit och blank raggandes runt i Nora-parken :D

Ett litet ordspråk som jag brukar...
" Köper man dyrt gråter man bara en gång "
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Så kommer vi till det här med bodymassa också. Många menar att den används för att spruta över dåliga reparationer och rost. Jag har body på nedre delen, den mörka delen. Den är inte sprutad på dåligt förarbete och den har visat sig skydda nedre regionerna. Känns inte roligt att spruta dyr 2-komp på den. Då får jag ingen större glädje av högglansen.

Om man slipar ner "strukturen" så blir det ju som en tjock sprutspacklad yta kvar.
Kan jag låta den vara kvar i underlaget och starta grundmålningen på den ytan?
:confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Många mindre seriösa använder bodymassa för att dölja rost o skavanker.
Meningen med bodymassa är ju skyddet från stensprut mm och är riktigt bra. Det är bara att göra ett normalt underarbete, grunda och sedan spruta på body'n. Om man inte gillar färgen så går det bra att lackera direkt på massan som då får ett struktur utseende. Det går att slipa ner bodymassan men ser inget bar ut. Använd välkänd kvalitet på body'n typ Teroson så kan man tunna den lite och få en fin yta som man sedan lackerar i bilens färg
Lycka till
Hälsningar Bror
 
Toppen