Rengöra brännaren till kylskåpet

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av vojma, 5 Maj 2019.

1. vojma

vojma HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Gav mig på att rengöra brännaren i kylskåpet. Plockade lös själva brännaren från gasledningen och denna lilla grej hittas på golvet. [​IMG][​IMG] Ska den sitta på gasrörets ände som förs in i brännaren?[​IMG][​IMG]

2. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Rätt gissat!

Pålle

3. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Var jätteförsiktig med det lilla ofta kvadratiska hålet i den. Pilla inte med något hårt eller vasst där för det är själva munstycket som släpper in gasen vidare genom den fyrkantiga hylsan och sedan upp i brännaren, minsta förändring av hålet gör lågan felaktig.
    När du ändå har delat på allt så rensa fyrkantshylsans hål inuti, det brukar kunna gå in ett 1/4"borr (eller i alla fall 6m.m.) när all rost är borta. Om du gör det så ta det lite försiktigt. Dra fast borret i ett skruvstycke och "skruva" för hand ner fyrkantshylsan på borret.
    Kolla även in i röret där munstycket skall sitta, det kan ev. sitta något som ser ut som ett cigarettfilter där. Det brukar i så fall vara kladdig av skräp och olja så kylskåpet brukar funka bättre utan filtret om man inte har ett nytt.

M.v.h. JANKRO.

Käthe & Per, suned, bosse b och 1 annan gillar detta.
  4. suned

suned HBK Medlem

Kommun:
    Falun
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    27248
    hej, efter 5 månader i lada så kom dukaton ut i snöfallet, starta med glädje tror jag ,drog upp norröver till mera snö inga problem ,men kylskåpet vägra att gå på gas, efter hemkomnst nerplocka jag inkommande gasledning o hitta de lilla tekoppen ,sota skorsten samtidigt mycket sot hitta en halv tesked sot mellan gas o gnist , gnista var bra men ingen gas kom fram ,fortsätter på söndag med ny demontering skitjobb trångt tur att jag har känsel i fingrarna ,tack för bild jankro exakt ser det ut ,håll tummarna för jag ger mig inte den ska funka även på gas.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.