• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av tryckutjämningstank

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skall montera in en tryckutjämningstank i vårt tryckvattensystem för att få ett jämnare flöde och avlasta pumpen som inte behöver starta/stanna så ofta.

Normalt sett brukar denna tank placeras strax efter pumpen men där är det eländigt trångt plus att jag måste ligga inkrupen över en mellanvägg, en kombipanna samt diverse luft- och avgasslangar vid monteringen.

Jag har nu hittat ett betydligt bättre ställe för denna tank men det är i slutet av vattenkedjan under köket. Funkar det lika bra att placera den där eller kommer det att medföra att den bara fungerar när jag spolar kallvatten men inte när jag tappar varmvatten? Hela vattensystemet fungerar väl som ett kommunicerande kärl så det borde inte ha någon betydelse var tryckutjämnaren är placerad. Men varmvattenberedaren strular kanske till det?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Placering av tryckutjämningstank

Vattenpumpen i min Coral 650 "spottade" ordentligt vi små kallvattentapp. Adria verkade inte helt omedvetna om det problemet så pumpen byttes ut mot ett annat fabrikat (Shurflo satt som orginal) men lite lägre tryck och nu funkar det mycket bättre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av tryckutjämningstank

Michael, det viktigste er at tanken monteres på kallvatnsiden. På forrige bil satte jeg den inn i kaltvann slangen til duschen. På denne måte blir det minimalt med tilbakeslag av varmt vann til det kalde, og dette skjer under oppvarming. Det er i teori en mulighet for å gjøre det hele ennda bedre, to tanker og en en enveisventil - ventilen ved inngangen til varmvannstanken og trykk tank på både varmt og kallt vann, men jeg ville ikke gjøre det på egen bil - for mye plunder med for liten gevinst. Ventil uten ekstra tank kan føre til sprenging av varmvanns utstyr!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Placering av tryckutjämningstank

Det sitter en Shurflo i bilen och den fungerar utmärkt tycker jag. Vattenflödet är ganska jämt med knappt märkbara stötar i flödet vid fullt pådrag. Men vill jag tappa vatten med en mycket liten stråle kommer vattnet stötvis och pumpen får gå mycket intermittent. Det är detta jag vill bli av med med hjälp av tryckutjämningskärlet. Jag har alltid monterat ett sådant i tidigare bilar och en båt. Då har det varit betydligt enklare med gott om utrymme och enkel placering.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Placering av tryckutjämningstank

Jag har också funderat på en tryckutjämningstank i husbilen även om jag inte upplever det som något större problem med nuvarande system. En tanke som rann upp i huvudet på mig i sammanhanget var att om det skulle uppstå någon liten läcka nånstans i systemet, så skulle ju följderna kunna bli ganska så katastrofala om systemet var "trycksatt" hela tiden. Utan trycktank så märker man ju lättare om det är någon läcka nånstans eftersom pumpen slår till lite då och då.

Vad tror ni om den tanken? Det finns ju en mängd kopplingar och anslutningar och aggremanger i en husbil, så möjligheterna eller snarare riskerna för läckor är ju ganska stor.

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Placering av tryckutjämningstank

Hej Michael, som du skriver så hänger ju vattensystemet ihop så det borde inte göra någon skillnad var den fjädrande luftfickan är i systemet. Men om man nu skall tro på att den skall vara så nära pumpen som möjligt så kan du väl kanske sätta en Y-koppling där och dra iväg en tunnare slang, Festo eller liknande till ett lämpligt ställe där du kan fästa trycktanken. En uppochnervänd Fanta eller Cola petflaska av den tjockare sorten med en koppling fastskruvad i korken funkar alldeles utmärkt även om det tyvärr ser lite "billigt" ut. :eek:

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Placering av tryckutjämningstank

Hej igen. Om någon nappade på petflaskan så brukar det räcka med den lilla, det beror på pumpen flöde m.m. (Samma kork på båda).

En fundering angående v.v.beredaren och knugrone's skrift. Kan det behövas en backventil på ingången till den om det inte finns från början, så inte v.v. backar ut ur den samtidigt som vattnet backar ur trycktanken när man tar k.v. Eller finns det inte en luftficka i beredaren, men var tar då tryckökningen vägen vid uppvärmning, genom en övertrycksventil för det finns ju redan en backventil från början men närmre tanken? Kanske enbart expanderande slangar. Hmmm, någon som vet. :confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Placering av tryckutjämningstank

På vår förra bil satt en separat VV-beredare. När vi använde mycket varmvatten och det nya kallvattnet skulle värmas upp gick det expanderade vattnet ut genom en säkerhetsventil och ner på gatan. Det såg lite trist ut med detta vattenspill som av den oinvigde kunde uppfattas som att vi släppte ut avloppsvatten (åtminstonne tror jag att förbipasserande som inte känner till hur en husbil fungerar skulle kunna tro att det är så).

På nya bilen som har en kombipanna har jag inte sett var detta övertrycksvatten tar vägen. Bäst hade varit om det hade hamnat i gråvattentanken om det inte tas om hand på annat sätt, till exempel med hjälp av ett "expansionskärl".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av tryckutjämningstank

På mange biler utnyttes forskjellen mellom normal og max vanntrykk til denne ekspansjonen, det fører til at det er minimalt som forsvinner ut sikkerhetsventilen. Dette ekstra trykket merkes først og fremst på toa - en kjapp ekstra hard sprut. Hvis det ikke er tilbakeslagsventil på varmvannet så kommer det litt varmt i kaldvannet - på min bil etter ca. 4 dl i kjøkenkranen.
 
Toppen