• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av brandsläckare?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Kan det inte vara så Jokin att någon har släckt en brand i stekpannan med en pulversläckare sedan vänder sig denne någon till sitt försäkringsbolag och vill ha ersättning för förstörd inredning i husbilen för låt säga 40 tusen. Då säger försäkringsbolaget att då handlar det om en Saneringsskada och ingen Brandsskada och huruvida det skall ersättas bestämmer vi.
Åke

Jag är säker på att försäkringsbolaget skulle vara väldigt nöjda med ett sådant ingripande. Alternativet hade kanske varit att ersätta en, eller kanske flera, husbilar. Själv har jag pulversläckareför jag vet hur effektiv den är, dessutom en brandfilt för att kväva tex spisbränder.
Jag tycker också att det är viktigt att vi övar och går igenom olika tänkbara scenarier så vi vet hur vi ska agera om olyckan är framme.
Bertil
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

Jag visste inte att vår egen utandningsluft var giftig.Och nä jag tror inte att jag kan bättre än någon myndighet .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Har vært med om skader etter branntilløp i en ny personbil - selve brannskaden omlag 10 000, men skadesannering etter pulverslokker i motorrom 10 ganger så mye - og fortsatt var det følgeskader av pulver som hadde trengt gjennom torpedoveggens mange hull inne i bilen. Disse ble ikke oppdaget før ett år etterpå. Den skaden ville ikke forsikringen dekke, de hadde allerede dekket skadesannering, så eieren måtte dekke utbytting av mesteparten av det elektriske anlegget. Hadde den jobben blitt tatt med en gang hadde ikke bilen blitt reparert!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Hade en motorbrand för många år sedan som jag släckte själv med hjälp av en pläd, fick brännskador på händerna och åkte till sjukhus under tiden kom brandkåren och släckte med pulver igen. Bilen blev mycket dåligt reparerad och sanerad. Det liknar Knuts erfarenheter. Röklukten gick aldrig bort. Alla jag fick kontakt med i samband med skadan, kompisar och verkstäder sade att hade jag låtit bilen brinna upp så hade jag fått en ny bil.
Åke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Placering av brandsläckare?

Det är just dessa erfarenheter jag har , men en pulversläckare är bäst på att släcka .En pulversläckare kan "alla" använda utan erfarenhet och kunskap .Därför rekommenderas den.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

De larmar när kyla kommer och batteri blir dåliga , fick åka ut och stänga av " larmet" då boende runt om klagade .
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Hej, tänkte väcka denna tråd till liv igen med en fråga till om placering eller snarare om hur att fästa brandsläckaren, den väger ju en del så inget man vill ha flygande runt vid häftig inbromsning eller kollision.
Har en Dethleffs där det finns en bra plats bredvid skoskåpen, skickar med en bild jag hittat där man monterat den på just denna plats.
Vad är det för material att skruva i? Klarar det påfrestningen?
/Håkan
 

Bilagor

  • Brandslackare.JPG
    Brandslackare.JPG
    32,4 KB · Visningar: 463

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Hej.
Om jag inte minns fel från vår förra Dethleffs som hade samma inredning så är det tomt inne på toaletten mitt för där eldsläckaren står. Montera den med genomgående skruvar och brickor innanför väggen så sitter den kvar.

Mvh / Roland
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Frågan är ju var det börjar brinna och var man själv befinner sig när det börjar brinna..., tycker denna plats är lätt åtkomlig från alla håll.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Har en Dethleffs där det finns en bra plats bredvid skoskåpen, skickar med en bild jag hittat där man monterat den på just denna plats.
Vad är det för material att skruva i? Klarar det påfrestningen?
/Håkan

Vi köpte en Dethleffs I DBM sent i höstas och tänkte satt min på samma ställe, men på minl bil finns det tyvärr hyllor där :(. I ditt fall hade jag satt den med genomgående skruv in i skoskåpet. Jag får leta vidare till våren efter alternativ placering. Brandsläckaren ska dit på något sätt...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Jag har en i lådan bakom passagerarstolen (inte så lätt att komma åt) och en till bak i garaget.
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Ja in i skoskåpet är kanske det bästa då syns inte muttrarna på baksidan, gäller bara att de inte blockerar öppningen. Får titta på det när det är dags hämta ut bilen igen, det går ju åt rätt håll nu :)
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

När vår bil brann i höstas lärde vi oss 2 saker, det bör finnas 2 st 1 fram och 1 bak ,eller som brandmännen sa ! st 6 kilos lätt åtkommlig, vi hade bara en 2 kilos det baraliten brand men den blev utdömd för rök och brandskador;sä vi hade en väldid tur
hälsningar Yngve
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

När vår bil brann i höstas lärde vi oss 2 saker, det bör finnas 2 st 1 fram och 1 bak ,eller som brandmännen sa ! st 6 kilos lätt åtkommlig, vi hade bara en 2 kilos det baraliten brand men den blev utdömd för rök och brandskador;sä vi hade en väldid tur
hälsningar Yngve


Var började er brand? Finns det någon bra statistik över vanligaste brandorsaker i husbil?
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Vi köpte en Dethleffs I DBM sent i höstas och tänkte satt min på samma ställe, men på minl bil finns det tyvärr hyllor där :(. I ditt fall hade jag satt den med genomgående skruv in i skoskåpet. Jag får leta vidare till våren efter alternativ placering. Brandsläckaren ska dit på något sätt...

Hej,

vi har en liknade Hb som du. Har satt en 2 kg på väggen inne vid Kingsizebädden på väggen mot kylskåpet. Vidare får det plats en 2 kg i facket i förardörren.

//
Bengt
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Det är inte samma typ av släckare.Den jag menar är ingen skumsläckare utan en som avger kaliumrök för att kväva elden.
//Lars
 
Toppen