• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jag tog och rotade lite i "arkivet" och hittade den här bilden. Var har vi hamnat någonstans nu?

//Peter

20191012_132423.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Med risk för att jag har fel, men jag tror att det möjligen skulle kunna vara kranen i Galtström på bilden.

Mvh jocke

Tillägg, nä, jag har knappast rätt.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Nej, du har rätt i att du inte har rätt. :)
Bilden är inte tagen i Galtström och föremålet på bilden är inte heller någon kran.

//Peter
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Nej, inte någon väderkvarn heller. Den första bilden visar en mindre konstruktion en bit bort från huvudobjektet. Här är en bild på det man nog kan kalla huvudbyggnaden. Hela anläggningen startar med en flera km lång kanal innan man kommer hit.

//Peter


20191012_131118.jpg
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Du är ytterst nära Hasse. Platsen är helt korrekt, men det inte något minnesmonument. Det är namnet på det som är på bilden jag är ute efter, eller rättare sagt det som är inuti byggnaden, och som är ett par hundra år yngre än Polhem själv.

//Peter20191012_130330.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Hjulhuset med Polhemshjulet vid kärrgruvan.
Om jag har rätt kanske vi får be google att fortsätta spåret... ;) (men klart ett intressant resmål jag lär åka till nån gång)
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Ja, det är Polhemshjulet i Kärrgruvan ett par km utanför Norberg. Det byggdes 1876 och var i drift fram till 1920. Idag är det en del av Ekomuseum Bergslagen. Polhemshjulet
Led oss vidare på nya resmål.

//Peter
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Du verkar inte rört dig mer än ca 5 km från Polhemshjulet till Nya Lapphyttan intill Karlberg, hembygdsgården i Norberg.
Själv befinner jag mig just nu ca 2 km därifrån hemma hos mina föräldrar. :)
//Peter
 
Toppen