Motorn rycker vid gaspådrag

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Jolie, 13 Juni 2018.

1. Jolie

Jolie HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24753
    Har en Fiat Ducato 1998 med 2,8 l motor på 122 hkr, motortyp 8140.43.
    Vid gaspådrag rycker motorn kraftigt innan den blir varm. När den blivit varm går den som den ska.
    Bränslefiltret är uppvärmt och jag funderar på om det kan vara uppvärmningen som slutat fungera.
    Är det någon som har haft samma problem och vad gjorde ni för att fixa detta?
    Jan-Olov

2. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    När bytte du bränslefilter senast? Kan vara det, då borde du ev. märka lite ryckningar vid gaspådrag i uppförsbackar med.

3. Jolie

Jolie HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24753
    Har också haft tankarna på bränslefiltret men bilen har bara körts 403 mil sedan filterbytet och filtret borde ha samma påverkan oberoende av om motorn kall eller varm.
    Jan-Olov

4. lasse&lotta

lasse&lotta HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3322
    Har liknande problem med min bil fiat 130 hk årsmodell 2014 rycker vid gaspådrag när bilen är varm.
    någon som har upplevt liknande problem

5. mattsson81

mattsson81 HBK Medlem

Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    18019
    Om du har otur kan du fått påväxt i tanken som satt igen filter eller pickup i tanken. Motorn behöver lite mer bränsle när den är kall å därför om det är täppt nånstans så kan symtomen som du beskriver uppträda.

Milen är inte allt när det gäller bränsle filter. har bilen stått länge med med RME blandad diesel så kan det börja växa "alger" i tanken.

Det kan naturligtvis vara andra fel.

6. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Nej det krävs mer bränsle vid kall motor, slå i spridarrengöring om det inte hjälper byt filter.

7. werme

werme HBK Medlem

Kommun:
    Enköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25308
    Har en Fiat Ducati 128 JTD 01 rycker vid gaspådrag 50 % vid fullt pådrag försvinner
    det .
    Ska nog prova att slå i spridarrengörning kanske hjälper som tidigare inlägg föreslog .

8. Knut

Knut HBK Medlem Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Enkelte JTD hadde problemer med dårlig kontakt på spridare, mulig det kan føre til ujamt drag på enkelt cylindre.

9. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Har en ny Euro6, den uppträder på samma sätt, rycker när den är kall på lågt gaspådrag.

10. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    --------------------------------
    Hejsan, den årsmodellen 2.8L och 122hk borde betyda att du har mekaniska bränsleinsprutningen och att motorn saknar glödstift.
    Jag kan inte funktionen fullt ut men i så fall har du något extra munstycke med förvärmning som sitter uppe på insugningsröret (till höger om men tittar in i motorn) som har med "chokefunktionen" att göra. Kolla upp så den/de funktionerna funkar fullt ut.
    Jag kommer inte ihåg och kan inte funktionen fullt ut som sagt. men jag har för mig att vi mätte så det fanns skaplig strömförbrukning till funktionen när bilen var kall bl.a. på någon bil för rätt länge sedan.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

11. Jolie

Jolie HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    24753
    Helt rätt att det är mekanisk insprutning på motorn. Tog en bild av högra delen av insugningsröret.
    Har sugit ur en del bränsle ur tanken och det var massor av skräp i bränslet. Tror inte det är dieselalger då dessa brukar bilda trådar. Funderar på att demontera tanken för att få den helt ren. Därefter ett nytt bränslefilter och om det inte hjälper blir det att mäta strömförbrukningen.

Med vänlig hälsning
    Jan-Olov
    IMG_1539.JPG

12. lasse&lotta

lasse&lotta HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3322
    Mitt problem uppstod när bilen var varm kört ca 30 mil då jag kom ut på E4 o öka farten i

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.