Mobil router - täckning?

Tråd startad i 'Internet o Dator' av Ulf & Marie, 19 September 2018.

1. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24973
    Hej!

Vi har en enklare mobil router för WiFi i husbilen (bild).

På plussidan är att den är uppladdningsbar och kan laddas/drivas via USB (5 V). Kontakt i bilen eller via powerbank.

Men det kan vara svårt att få kontakt med Internet utanför tätorter. Uttag för extern antenn saknas. Altinerar mellan SIM-kort för både Tre och Comviq.

Funderar på en Dovado Tiny. Har läst diverse trådar här.

Men..... De routers som har externa antenner....som Dovado Tiny....de antennerna för väl för att öka täckningen för WiFi?

Och i exemplet med Dovado Tiny så är det väl det USB-modemets inbyggda antenn som är avgörande på den punkten? Accessen till internet (3/4G) alltså.

Om det stämmer - så har jag funderat på om man då via USB-kabel kan placera USB-modemet uppe i takluckan (tillfälligt) för att få bättre täckning utanför plåtis-skalet?

Stämmer ovan?

Problemet att lösa är alltså inte WiFi-täckningen i bilen utan förbindelsen med 3/4G-nätet i en plåtis ute på ”vischan” :)

Vill helst inte göra åverkan på bilen. Fönsterantenn? Annat?

Hur gör ni?

EF3F8DE4-F8EC-43AA-B22C-B3F851D1A4BF.jpeg

2. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    Vi har en enligt länk, den har inbyggda antenner som fungerar överallt för oss i husbilen (dock halvintegrerad). Den har även uttag för extern antenn (mottagning 3-4G) vilket förbättrar mottagningen märkbart. Har inte detta själv men hjälpte en kund som hade mycket dålig mottagning och efter att jag satt dit antennen fick han väldigt mycket bättre mottagning. Innan vi satte dit antennen hade dom 0,2 - 0,7 Mbit efteråt fick dom 8 - 10 Mbit
    Modemet
    Netgear Mobilt bredband AirCard 785 Mobile hotspot - Router och Nätverk

Antennen
    Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi - 4G-antenn | Kjell.com
    alternativt
    Diablo SMA 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi - 4G-antenn | Kjell.com

Observera att antennen finns med två olika kontakter, se till att beställa rätt för modemet .

Leif

Senast ändrad: 19 September 2018
    Arne44 och Ulf & Marie gillar detta.
  3. Sanddammaren

Sanddammaren HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    172
    Hej. Du kan förlänga med usbkabel och ha modemet i taklucka. Har modemet antennuttag så titta på tex. Kjell.com art nr 30065 eller liknande. Det ökar mottagningen avsevärt.

Häsningar Sanddammaren

Cariola och Ulf & Marie gillar detta.
  4. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24973
    Har det modemet verkligen uttag för extern antenn? Det står inget i specen nämligen. ?

Edit: Fel av mig, det verkar den ha (bilden). Tack för tipset!

1DC87130-FB82-4C88-A19B-AAB4713DF70F.jpeg

5. Magnus Strandberg

Magnus Strandberg HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25033
    Jag köpte en Huawei B593 tror jag det var. Som har uttag för dubbla antenner. Sen köpte jag 2st av dessa Magnetfotsantenn 7dBi med SMA-hane hos Loh Electronics AB . Gjorde ett mm stort hål vid takuckan som inte syns knappt för kablarna. Nedrans vilken uppkoppling det blev. I stort sett högsta täckning var jag än var.

Och så gjorde jag

Arne44 gillar detta.
  6. Michael Johansson

Michael Johansson HBK Medlem

Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Jag har en Dovado Tiny som jag använde förr. Jag monterade Tiny fast i ett överskåp på ena sidan av bilen och modemstickan satt i en förlängningskabel med väggfäste i ett överskåp på den andra sidan. Lag läste mig till att modem och Tiny inte skulle sitta i direkt anslutning till varandra utan en bit ifrån varandra. Det funkade mycket bra och var enkelt att använda. När vi skulle ut på resa satte jag i stickan i ena skåpet och slog sedan på strömbrytaren till Dovadons strömförsörjning.

Nu har jag inte något internetabonnemang utan delar telefonen i stället. Det har fungerat bra i Sverige och även i Norge utom i de ödsligaste fjällområdena. Även i Tyskland funkade det bra medan det i England var lite si och så. Men det var det även med Dovadon.

classe273 gillar detta.
  7. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Funkar för mig att placera modemet i takluckan av plast. Skärmar mindre än plåten!

8. 4 JO

4 JO HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19057
    De routrar som det kan anslutas antenner till är för att öka täckningen på den mobila mottagningen. Antenn för wi-fi är inbyggt i själva enheten.
    Självklart finns det säkert undantag, men jag skulle tro att det är extremt sällsynt.

Ulf & Marie gillar detta.
  9. Sander

Sander HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5894
    Dovady tiny är bra när du bor på hotell eller camping där man betalar för en wifi anslutning och endast får en användare. Då kopplar du upp Dovadon och kopplar sedan upp dina olika enheter mot Dovadon. Om du klarar dig med en anslutning så ansluter du direkt till campingens nätverk, mindre krångel.

10. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24973
    Vi är sällan på campingar, mer på ställplatser eller i skogen/vid havet för oss själva.
    Därav att vi behöver bättre kunna ”fånga” 3/4G signalen :)

11. Ulf & Marie

Ulf & Marie HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24973
    Ja vi lägger upp modemet/routern där i dagsläget men ibland hjälper inte det....

Wberger gillar detta.
  12. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
  13. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Jens B gillar detta.
  14. Arkilles

Arkilles HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7551
    Panorama Fordonsantenn MIMO 4G/3G/2G + WiFi 24/58 | datagubben.se
    Denna har jag på taket och den fungerar mycket bra, anslutit den med två kablar till de två antenn uttagen på ett 4 G USB-modem som sitter på en Dovados routers i ett överskåp under den monterade takantennen för att få så korta kablar som möjligt.

15. ClaesW

ClaesW HBK Intresserad

Kommun:
    Botkyrka
    Hej, hur monterade du antennen? Tog du bort isoleringen i taket för att kunna skruva fast den?

16. Arkilles

Arkilles HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7551
    JR Larmcenter gjorde en kabelgenomföring i taket och ner i ett överskåp, antennen är limmad på taket, routern är fäst på väggen i skåpet med dubbelhäftande kardborretape.

17. carsten

carsten HBK Medlem

Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    792
    Ursäkta en dum fråga, om var och en har en telefon med surf, vad skall ni då med en router till?

Tommy o Merit gillar detta.
  18. Arkilles

Arkilles HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7551
    Dovady Tiny är bra när du bor på hotell eller camping, där man betalar för en wifi anslutning och endast får en användare. Då kopplar du upp Dovadon och kopplar sedan upp dina olika enheter mot Dovadon.
    Köra plattor utan simkort mm mm . Då kan man använda telefonen till annat.
    Samma som Sander skrivit ovan.

19. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Det är ingen dum fråga,
    Personligen så har jag i min husbil en Dovado tiny ac router med ett Huawei modem anslutet, dessa är igång 24/7.
    När husbilen inte används och står i garaget så flyttar jag ut husbilens wifi-kamera, som larmar mej direkt i mobilen ifall den upptäcker rörelse i garaget, funkar kanon, delar garaget med kompisen, och det larmar direkt i min mobil när han går in i garaget.

När vi är ute med husbilen, så följer denna kamera med.
    Då är även våra mobiler uppkopplade i wifi't.
    Jag har även en Chromecast ansluten till en tv, känner vi för att kika på en film, eller vad som helst, så startar jag det via en mobil, vi har även vanlig tv-antenn, men den vägen tittar vi sällan numera, jobbigt att behöva söka stationer varje gång man flyttat, vill vi se nåt så streamar vi.

Sen kan man säkert ha värme, belysning m.m. anslutet i wifi och styra dessa på distans.

Senast ändrad: 16 Maj 2019
    Weckman, Ewa & Jocke och Arkilles gillar detta.
  20. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Inga frågor är dumma frågor carsten!
    Alla har inte surf i sina telefoner! Mariannes mobil är helt utan surf och används enbart för samtal & SMS (behöver inte laddas hela tiden), sen har vi ett mobilabonnemang utan mobil där SIM-kortet sitter i vår fast-anslutna HB-router med inbyggt modem och USB laddning. Det är också bra att kunna "dela" surf från bl.a. en router med antenn som tar även WiFi signaler på ställplatser/campingar för att spara egna Gb. Att bl.a. serva en dator för mer avancerad bildbehandling, kommunikation med rejält tangentbord osv.. Det finns inga bild-appar för mobiltelefoner där man kan göra pratbubblor, foga in text och överlappning med flera foton till en bild (obs! inget collage), osv...

Jag förstår att man kan klara sig med en mobiltelefon och dela anslutningen till andra mobiler, datorer, plattor osv. men det behöver inte vara så bara för att det går! Minimalism i all ära, men ibland vill man ha bekvämlighet då det inte kostar så mycket heller.

Ett exempel:

upload_2019-5-16_16-43-39.png

Ulf, vår antenn sitter inne i husbilen på kylskåpsdörren (med magnetfot) och fungerar ypperligt. Om vi hamnar på svårare platser då flyttar jag antenn genom tackluckan och ut till den del av husbilen där vi får bäst kontakt med masten. Antennkabel är tillräckligt lång så att jag kan sätta antenn precis var jag vill.

Senast ändrad: 16 Maj 2019
    Kege, Esbjörn och brogu gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.