• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil router - täckning?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!

Vi har en enklare mobil router för WiFi i husbilen (bild).

På plussidan är att den är uppladdningsbar och kan laddas/drivas via USB (5 V). Kontakt i bilen eller via powerbank.

Men det kan vara svårt att få kontakt med Internet utanför tätorter. Uttag för extern antenn saknas. Altinerar mellan SIM-kort för både Tre och Comviq.

Funderar på en Dovado Tiny. Har läst diverse trådar här.


Men..... De routers som har externa antenner....som Dovado Tiny....de antennerna för väl för att öka täckningen för WiFi?

Och i exemplet med Dovado Tiny så är det väl det USB-modemets inbyggda antenn som är avgörande på den punkten? Accessen till internet (3/4G) alltså.

Om det stämmer - så har jag funderat på om man då via USB-kabel kan placera USB-modemet uppe i takluckan (tillfälligt) för att få bättre täckning utanför plåtis-skalet?

Stämmer ovan?

Problemet att lösa är alltså inte WiFi-täckningen i bilen utan förbindelsen med 3/4G-nätet i en plåtis ute på ”vischan” :)

Vill helst inte göra åverkan på bilen. Fönsterantenn? Annat?


Hur gör ni?

EF3F8DE4-F8EC-43AA-B22C-B3F851D1A4BF.jpeg
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har en enligt länk, den har inbyggda antenner som fungerar överallt för oss i husbilen (dock halvintegrerad). Den har även uttag för extern antenn (mottagning 3-4G) vilket förbättrar mottagningen märkbart. Har inte detta själv men hjälpte en kund som hade mycket dålig mottagning och efter att jag satt dit antennen fick han väldigt mycket bättre mottagning. Innan vi satte dit antennen hade dom 0,2 - 0,7 Mbit efteråt fick dom 8 - 10 Mbit
Modemet
Netgear Mobilt bredband AirCard 785 Mobile hotspot - Router och Nätverk

Antennen
Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi - 4G-antenn | Kjell.com
alternativt
Diablo SMA 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi - 4G-antenn | Kjell.com

Observera att antennen finns med två olika kontakter, se till att beställa rätt för modemet .

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Du kan förlänga med usbkabel och ha modemet i taklucka. Har modemet antennuttag så titta på tex. Kjell.com art nr 30065 eller liknande. Det ökar mottagningen avsevärt.

Häsningar Sanddammaren
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har en enligt länk, den har inbyggda antenner som fungerar överallt för oss i husbilen (dock halvintegrerad). Den har även uttag för extern antenn (mottagning 3-4G) vilket förbättrar mottagningen märkbart. Har inte detta själv men hjälpte en kund som hade mycket dålig mottagning och efter att jag satt dit antennen fick han väldigt mycket bättre mottagning. Innan vi satte dit antennen hade dom 0,2 - 0,7 Mbit efteråt fick dom 8 - 10 Mbit
Modemet
Netgear Mobilt bredband AirCard 785 Mobile hotspot - Router och Nätverk

Antennen
Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi - 4G-antenn | Kjell.com

Observera att antennen finns med två olika kontakter, se till att beställa rätt för modemet (hoppas jag länkat rätt men kolla för säkerhets skull).

Leif
Har det modemet verkligen uttag för extern antenn? Det står inget i specen nämligen. ?

Edit: Fel av mig, det verkar den ha (bilden). Tack för tipset!


1DC87130-FB82-4C88-A19B-AAB4713DF70F.jpeg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har en Dovado Tiny som jag använde förr. Jag monterade Tiny fast i ett överskåp på ena sidan av bilen och modemstickan satt i en förlängningskabel med väggfäste i ett överskåp på den andra sidan. Lag läste mig till att modem och Tiny inte skulle sitta i direkt anslutning till varandra utan en bit ifrån varandra. Det funkade mycket bra och var enkelt att använda. När vi skulle ut på resa satte jag i stickan i ena skåpet och slog sedan på strömbrytaren till Dovadons strömförsörjning.

Nu har jag inte något internetabonnemang utan delar telefonen i stället. Det har fungerat bra i Sverige och även i Norge utom i de ödsligaste fjällområdena. Även i Tyskland funkade det bra medan det i England var lite si och så. Men det var det även med Dovadon.
 
4

4 JO

Guest
De routrar som det kan anslutas antenner till är för att öka täckningen på den mobila mottagningen. Antenn för wi-fi är inbyggt i själva enheten.
Självklart finns det säkert undantag, men jag skulle tro att det är extremt sällsynt.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Dovady tiny är bra när du bor på hotell eller camping där man betalar för en wifi anslutning och endast får en användare. Då kopplar du upp Dovadon och kopplar sedan upp dina olika enheter mot Dovadon. Om du klarar dig med en anslutning så ansluter du direkt till campingens nätverk, mindre krångel.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Dovady tiny är bra när du bor på hotell eller camping där man betalar för en wifi anslutning och endast får en användare. Då kopplar du upp Dovadon och kopplar sedan upp dina olika enheter mot Dovadon. Om du klarar dig med en anslutning så ansluter du direkt till campingens nätverk, mindre krångel.
Vi är sällan på campingar, mer på ställplatser eller i skogen/vid havet för oss själva.
Därav att vi behöver bättre kunna ”fånga” 3/4G signalen :)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
JR Larmcenter gjorde en kabelgenomföring i taket och ner i ett överskåp, antennen är limmad på taket, routern är fäst på väggen i skåpet med dubbelhäftande kardborretape.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Ursäkta en dum fråga, om var och en har en telefon med surf, vad skall ni då med en router till?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Ursäkta en dum fråga, om var och en har en telefon med surf, vad skall ni då med en router till?
Dovady Tiny är bra när du bor på hotell eller camping, där man betalar för en wifi anslutning och endast får en användare. Då kopplar du upp Dovadon och kopplar sedan upp dina olika enheter mot Dovadon.
Köra plattor utan simkort mm mm . Då kan man använda telefonen till annat.
Samma som Sander skrivit ovan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ursäkta en dum fråga, om var och en har en telefon med surf, vad skall ni då med en router till?

Det är ingen dum fråga,
Personligen så har jag i min husbil en Dovado tiny ac router med ett Huawei modem anslutet, dessa är igång 24/7.
När husbilen inte används och står i garaget så flyttar jag ut husbilens wifi-kamera, som larmar mej direkt i mobilen ifall den upptäcker rörelse i garaget, funkar kanon, delar garaget med kompisen, och det larmar direkt i min mobil när han går in i garaget.

När vi är ute med husbilen, så följer denna kamera med.
Då är även våra mobiler uppkopplade i wifi't.
Jag har även en Chromecast ansluten till en tv, känner vi för att kika på en film, eller vad som helst, så startar jag det via en mobil, vi har även vanlig tv-antenn, men den vägen tittar vi sällan numera, jobbigt att behöva söka stationer varje gång man flyttat, vill vi se nåt så streamar vi.

Sen kan man säkert ha värme, belysning m.m. anslutet i wifi och styra dessa på distans.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ursäkta en dum fråga, om var och en har en telefon med surf, vad skall ni då med en router till?
Inga frågor är dumma frågor carsten!
Alla har inte surf i sina telefoner! Mariannes mobil är helt utan surf och används enbart för samtal & SMS (behöver inte laddas hela tiden), sen har vi ett mobilabonnemang utan mobil där SIM-kortet sitter i vår fast-anslutna HB-router med inbyggt modem och USB laddning. Det är också bra att kunna "dela" surf från bl.a. en router med antenn som tar även WiFi signaler på ställplatser/campingar för att spara egna Gb. Att bl.a. serva en dator för mer avancerad bildbehandling, kommunikation med rejält tangentbord osv.. Det finns inga bild-appar för mobiltelefoner där man kan göra pratbubblor, foga in text och överlappning med flera foton till en bild (obs! inget collage), osv...

Jag förstår att man kan klara sig med en mobiltelefon och dela anslutningen till andra mobiler, datorer, plattor osv. men det behöver inte vara så bara för att det går! Minimalism i all ära, men ibland vill man ha bekvämlighet då det inte kostar så mycket heller.

Ett exempel:

upload_2019-5-16_16-43-39.png

Ulf, vår antenn sitter inne i husbilen på kylskåpsdörren (med magnetfot) och fungerar ypperligt. Om vi hamnar på svårare platser då flyttar jag antenn genom tackluckan och ut till den del av husbilen där vi får bäst kontakt med masten. Antennkabel är tillräckligt lång så att jag kan sätta antenn precis var jag vill.
 
Senast ändrad:
Toppen