• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Midsommar haveri vår Fiat/adria

F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Så har vi fått svar från verkstaden idag ang. den lysande motorlampan. Efter div undersökningar och felsökningar kunde man till 98% säkerhet konstatera att det är en signalbox/ givare. som styr signaler till datorn och som rör partikelfiltret. Tydligen så ska denna lilla box ge en signal var 50 mil för att se hur skitigt partikelfiltret är. om de är smutsigt så startar motorn en självrengörning. Tydligen så funkar inte denna box/givare.

Den är beställd idag men väntas inte komma förrän tidigast Onsd denna vecka. Då har man alltså fått 1 Vecka ofrivillig vistelse på camping och samtidigt 1 Vecka förstörd semester..

Är så inåt helv... trött på Fiat och dess motorer. Detta måste nog vara den största " måndags bluff" som lämnat en fabrik. Om.... vi väl kommer hem i år.. så kommer säljaren och fiat att få veta. Denna bil går ju inte att ha kvar utan ett återköp är enda utvägen. Så mycket fel är långt från acceptabelt och bilen måste ur drift. Har tappat tilltro sen länge på detta. Italienerna bör ängna sig åt pizza som dom kan istället för att göra motorer..

Så himla synd bara att vi stortrivs med bodelen. Adria är toppen!!!!!!
Stort beröm till adria men synd att den sitter på ett Fiat chassi...

Så nu sitter vi kvar här i strömsund och väntar vidare....
Följetången fortsätter....

MVH Jocke och catrin.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

ja jag vet inte vad man ska säga.
Om det nu bara hade varit ett fel som orsakade allt trubbel ni har med er husbil, då kanske man kunde acceptera att "sådant händer/Shit happens", men nu har er husbil passerat allt detta med råge.
Och jag kan inte nog mycket säga hur mycket jag lider med er, att behöva sitta på en camping och vänta på delar som "ska komma", och som man inte vet om att det kommer att avhjälpa problemet måste kännas hopplöst.

Måndagsbluff är väl bara förnamnet i det här fallet. Kräv att firman som sålt detta lågkvalitativt exemplar återtar husbilen, och kräv samtidigt att "skräpet" ej heller ska säljs vidare.

Hoppas bara att ni har god mat, och mycket gott att dricka med er, och jag menar allvar med när jag säger, om det inte hade varit så långt upp till er (53 mil) hade jag kommit upp med alla förnödenheter som gör livet värt att leva, alltså mat och dryck. Men jag hade även kunnat ta med musik som får alla sinnen att må bra

Och som jag sagt tidigare, kräv även att få kompenssation för förstörd semester, och "häng ut" firman som sålt skräpprodukter om de inte fixar att återta felaktiga produkter.

Man ska inte som konsument acceptera att varor som säljs är av undermålig kvalitet, det skulle vi ju aldrig göra om vi köpt skämt kött, sur mjölk, mögligt bröd.
Men av någon outgrundlig anledning så höjs acceptansen för dåliga varor när vi köper s.k kapitalvaror, personligen har jag aldrig förstått varför.

Nu låter det (som tur är) inte så i det här fallet, stå på er, ni har allt att vinna, och kan jag hjälpa till på något sätt, tveka inte att höra av er.
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Så himla synd bara att vi stortrivs med bodelen. Adria är toppen!!!!!!
Stort beröm till adria men synd att den sitter på ett Fiat chassi...
MVH Jocke och catrin.

Så har det blivit.Ska man ha husbil,får man "bara ta" bilen den
är byggd på.HB-fabriken avgjör vicken bil du ska ha!!Aldeles på
tok den här marknaden!!!:confused:

Det skulle vart som på lastbilar,där man köper bilen
man vil ha,ock sedan bygger man på det chassit


Ottar
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hejsan alla!!

Så lite nytt från oss och vår husbil.
Efter en veckas väntande och div undersökningar och tester så kom äntligen den nya givaren till service firman i går ( torsd 1/8) vid lunch tiden. Killen ringde oss så vi raffsade ihop allt i HB och åkte upp med den för montering. Satt och väntade och väntade och väntade och till slut så kom dom körandes runt hörnet och ut på vägen för en provtur. Herregud tänkte vi, den är nog fixad!!! HB kom tillbaka och in på verkstaden igen. Då kändes det inte bra... Har motorlampan tänds sig igen tro??
Men en kort stund senare kom teknikern ut och log mot oss och sa att ni får nog tyvärr åka hem idag... så skrattade han. HB var fixad ....IGEN.

Så denna gång var det givaren som styr avbränningen av partikelfiltret som inte fungerade.
Så vi tankade och körde raka vägen hemöver och hoppades på att bilen skulle fungera.
Efter drygt 80 mil och i stort sett utan stopp så var vi framme i Värmland och Munkfors. Hemma hos svärföräldrerna som har passat våra katter.
HB gick som ett spjut hem utan problem.
Det konstiga är att jag märkte av en skillnad på disel förbrukning. Den tog mindre disel nu jämfört med när vi åkte upp, trots att jag stod på ganska rejält. Kanske har det nått med problemen att göra, va vet jag...

Så nu mellanlandar vi här hos svärföräldrarna över helgen för att till sönd åka vidare mot Göteborg och hemmet. Får se om den resan går lika bra.... Är mysteriet med vår bil löst kanske??....?? vågar inte hoppas och lita på de än. Ska man behålla den eller ska man få köpet hävt hos säljaren. Vi trivs trots allt så himla bra med bodelen. Hmmm. en del frågor att reda ut när vi kommer hem..

Vill även passa på att ge ett stort beröm och våra starka rekomendationer till Folkes bil i strömsund.

Otroligt bra bemötande och kunniga på sin sak. Så får ni problem med er HB och är i närheten av Östersund, strömsund så anlita dom!!!!!!
En Mekonomen verkstad,dom verkar ta alla märken men är Fiat auktoriserade.

Ha nu en trevlig fortsättning i värmen och på den sommar som återstår, vi hörs säkert igen...... Litar som sagt inte på att bilen är helt fixad än..

MVH jocke och catrin. Göteborg.:D:applaus::mh2:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Kul att "det löste sig" till slut, synd bara att krånglet hände vid er semester.

Hör gärna av er här på forumet hur ni eventuellt tänker gå vidare.
Och alltid kul att forumsmedlemmar rekommenderar firmor som ställer upp när det krånglar.
 

lsandi

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
11396
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hej alla
Råkade ut för samma problem vid resa i Polen, motorlampan började lysa och effekten på motorn gick ner. Har en Ducato 2011 130 hk som inte gått mer än 800 mil.
Ringde en tekniker på Kihlströms i Årsta Stockholm som sa att det kan vara egentligen nästan vilket larm som helst, felaktigt avgasvärde....."Check Engine" kan man inte tyda ut så mycket på.
Hur som helst var om jag kunde köra vidare vilket inte var något problem men han tyckte att jag skulle kolla med en Fiat verkstad, vilket jag gjorde i Tyskland som kollade med PC och fixade detta snabbt. höll på med nån styrventil som sitter framme vid kylaren. Vad han gjorde vet jag inte men lampan slocknade och jag kunde köra vidare. Men som en del av er säkert känner till så är påfarterna till Autobahn ganska korta så jag var tvungen att gasa på för att snabbt få upp farten och då tändes lampan igen.
Jag beslutade för att köra vidare hem till Sverige och det gick bra, passade på att besöka min dotter i Falkenberg ett par dagar och när jag ska därifrån så hade lampan slocknat.
Jag trodde då att allt var frid o fröjd men icke, på resan hem till Stockholm tänds den j....a lampan igen och nu är bilen på verkstad och dom skulle byta någon grej. Har dock inte fått tillbaka bilen än men återkommer om vad de har gjort, kan kanske vara intressant då det verkar många som råkat ut för detta.
Hälsningar Lasse som trots allt har haft en toppensemester i Danmark, Tyskland, Österike, Slovenien, Kroatien, Ungern, Polen, Tyskland, Danmark och tillbaka till Sverige
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Isandi!

Återkom gärna med uppdatering.

Och hör med teknikern om man behöver lägga i ny programvara efter byte av "styrventil/givaren?

Och har du möjlighet att lägga in en bild på delen som byttes tror du?

vägkung
 

lsandi

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
11396
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hejsan igen
Ja nu har jag fått tillbaka HB och teknikern sa att man bytt ut gasspjället förmodligen till ett nyare uppdaterat, fanns med på bild tidigare i denna tråd.
HB känns faktiskt som den går lite mjukare på nåt sätt och är pigg, så förhoppningsvis är mina bekymmer lösta. Känns lite osäkert efter man läst alla inlägg om denna motorlampa, men jag litar på teknikerna på Kihlströms bilverkstad i Årsta, som jag kände förtroende för.
Jag lider verkligen med alla som haft och har problem och hoppas att det löser sig för er alla.
Ha en fortsatt härlig sommar till alla.
Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hej
Funderar på att köpa ett OBD-ii interface för att kunna titta på felkoder om motorlampan börjar lysa även för mig. Har hittat den här: Vgate Car Vehicle Wi-Fi iCar OBD-II Code Diagnostic Tool / Clearer - White - Free Shipping - DealExtreme som verkar bra med wifi anslutning. Men hur vet man om den passar till en Fiat Ducato från 2010?

Jag har en sådan här :Maxscan - Free Shipping - DX
Fast från Nascom
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Måste man vara tilkopplad internät för att
läsa av felkoder?? Varför WiFi :confused:

Ottar

Dosan som man köper, se min tidigare länk, sätts i OBD kontakten i bilen. Sen behöver du en dator eller iPad med ett program som kan läsa och analysera koderna. Dosan o datorn måste kopplas ihop på något sätt. Enklast ät ju om man gör det trådlöst. Wifi är ett sätt. Andra använder Bluetooth. Varianter med kabel förkommer också. Men du behöver inte vara kopplad till internet.
Det förekommer flera olika protokoll och alla biltillverkare har sina egna koder. Det gäller att dosan klarar dom protokoll som Fiat använder. Vilka det är har jag ingen aning om. Dosan ska enligt beskrivningen innehålla en databas med 7000 koder.
Min förhoppning är att man ska få en bättre uppfattning om varför motorlampan tänds och inte behöva sitta i flera dagar o vänta på att en verkstad ska läsa av koderna. Om jag har fattat det rätt så ska man också kunna släcka motorlampan med rätt program.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Kanske har jag läst slarvigt, men var sitter ODB-kontakten?

Jag har en Fiat Ducato 2013, om det är skillnad?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hmmm. Funderar på att köpa ny husbil, men drar mig lite för det. Det verkar vara mycket problem med givare och annat skit som har med partikelfällan att göra.
Man kanske skall vänta ett år tills de rett ut problemen?
:confused:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Ser ut som Biltemas dyrare version som verkar fungera med bra display och instruktion.
 
Toppen