Massor av (dumma) frågor om gasol.

Tråd startad i 'Gasolförsörjning' av T68, 13 Maj 2019.

  1. T68

    T68 HBK Medlem

    Inlägg:
    142
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Hej husbilsvänner!
    Som nybliven husbilsägare är jag nybörjare på det mästa som rör den här världen. Inte minst när det gäller gasol (har aldrig använt gasol mer än till en lödutrustning). Här verkar det finnas massor av olika typer av flaskor, kopplingar, slangar, adaptrar och allsköns grunkor o mojänger att ha koll på.
    Så för en gröngöling är frågorna många. Innan jag blåser på med dem så kanske det finns någon bra tråd/info här på sajten eller någon annanstans på interwebben? Tacksam för tips!
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,642
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
  3. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    209
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    Tips & Råd - Gasol- och fotogenprodukter
    Produkter - Gasol- och fotogenprodukter

    Sen skall man inte byta flaskor på macken, fyll dom istället på tex gasolfyllarna (Gasolfyllarna & Gasinstallationer | Gasol och gasolprodukter) så betalar du ca halva priset mot macken. Sen bör man ha gasolfilter (GASFILTER TRUMA) för att slippa problem.
    Har man iNet-box (Truma iNet Box) så skall man komplettera med Levelcontrol (Truma LevelControl) så ser du i telefonen hur mycket gasol du har i flaskan.
     
    J.Bergsten gillar detta.
  4. Tommy-59

    Tommy-59 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,860
    Kommun:
    Nässjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2475
    Tänker du använda husbilen under den kalla årstiden är det ståltub som gäller, men under större delen av året kan du använda komposit eller aluminium flaskor kanske mest för att spara på lastviken, men kolla att du får plats med din nya flaska om du byter kompositen är bredare och aluminiumflaskan är högre än en ståltub.

    //Tommy
     
    J.Bergsten gillar detta.
  5. Iréne och Kjelle

    Iréne och Kjelle HBK Medlem

    Inlägg:
    459
    Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    1305
    Har du en Byggmax i närheten så har de okej pris på gasol, i alla fall pk 10.
     
    kenjon gillar detta.
  6. TO+GU

    TO+GU FD. HBK Medlem 2019

    Inlägg:
    3,111
    Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Byggmax Birsta Sundsvall, byte PK10 269 kr. Påfyllning gasoldepån Svartvik 340 kr
     
    Tommy.B, J.Bergsten, Göte J och 1 annan gillar detta.
  7. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,642
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    För vinterbruk går det lika bra med aluminium som stålflaska.
    Teoretiskt bättre med aluminium, då aluminium har bättre värmeledningförmåga för att förånga den flytande gasolen.

    Plastflaskan fungerar ned till ca noll grader.
     
    Björn & Lena, pekke, TO+GU och 4 andra gillar detta.
  8. T68

    T68 HBK Medlem

    Inlägg:
    142
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Tack alla för info och länkar! Ska läsa in mig och återkommer med eventuella kvarstående frågor.
     
  9. Ann & Uffe

    Ann & Uffe HBK Medlem

    Inlägg:
    62
    Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14694
    LNG är inte gasol det är flytande naturgas som är under mycket högt tryck. Får ej förväxlas med gasol som är under ganska lågt tryck
     
    håkansson2, Mats&Agneta, cgwik och 3 andra gillar detta.
  10. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,163
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Och inte ens LPG och gasol är detsamma, p.g.a. olika blandningsförhållanden Propan/Butan. Mycket olika på olika marknader och årstider.
     
    Senast ändrad: 13 Maj 2019
    håkansson2, turbin och Bennsan gillar detta.
  11. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    209
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    Att också tänka på om man åker söderöver är att den gaoslen man ev. fyller där inte fungerar här hemma på vintern då den inte förgasas vid kyla. Och bra att veta, gasolen är i vätskeform i flaskorna och förgasas vartefter man använder gasen (pga detta får gasolflaskor inte ligga ner, då kommer vätskan ut ur ventilen med katastrofala följder). Denna förgasning kräver värme/skapar kyla vilket kompositflaskor har svårt att ventilera bort på vintern, så vinteranvändning skall det vara metallflaskor (aluminium eller stål).
     
    Montreal gillar detta.
  12. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,715
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
  13. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,163
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är nog så att du får läsa på om de olika gasblandningar som används och deras egenskaper, men jag stiger av här!
     
    Jack & Eva gillar detta.
  14. Kentx

    Kentx HBK Medlem

    Inlägg:
    6
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25460
    Hej !

    Det skiljer en hel del på LNG och LPG.

    LNG förvaras nedkyld till -160 grader. Vid temperatur över det, börjar den förångas och bildar tryck. Har man inte möjlighet att kyla gasen så lär man så småningom spränga tanken i husbilen.

    LNG är även lättare än luft och har ett lägre energiinnehåll än LPG. LPG är tyngre än luft och lägger sig runt fötterna när den förgasas.

    Hälsn. Kent
     
    Mats&Agneta, Jack & Eva, Montreal och 5 andra gillar detta.
  15. Sjöberg

    Sjöberg HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    9,819
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    Nej Jack, jag är inte sakkunnig i frågan, men jag är helt säker på att gasen i mina gasflaskor inte har en temperatur på minus 188 grader.
    Jag skulle vilja påstå att temperaturen på gasen i mina flaskor har samma temp som omgivningen när de inte används och nägot lägre temp när de används då det går åt energi när vätskan övergår i gasform.

    Mvh jocke
     
  16. ingbe

    ingbe HBK Medlem

    Inlägg:
    153
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Korrekt! Det är ju så att hade man kunnat hålla gasen på dessa låga temperaturer, då hade flaskan inte behövt vara ett tryckkärl. Lyckligtvis kan man hålla gasen flytande vid plusgrader genom att behållaren tål det tryck som blir...

    Samma fenomen som gör att vanligt vatten kokar långt under 100° när man befinner sej på ett högt berg där lufttrycket är lågt.

    /Ingvar
     
    Montreal gillar detta.
  17. Sjöberg

    Sjöberg HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    9,819
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    Jack, jag vet inte hur jag ska säga detta utan att vara otrevlig eller tillrättavisande, men:
    Gasolen i våra flaskor har inte temperaturen minus 188 grader.

    Då jag inte är expert på detta område och riskerar att bidra till begreppsförvirringen om jag skriver så vill jag ta till en livlina. :)
    @CarthagoAnders, har du lust och tid över för att ge några synpunkter på olika saker som skrivs i denna tråd?

    Mvh jocke
     
    Montreal, Göte J, MaJe och 4 andra gillar detta.
  18. T68

    T68 HBK Medlem

    Inlägg:
    142
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Oj vilken livfull diskussion det blev. Jag har läst runt en hel del på de länkar ni tipsat om men har ett par frågor ändå:
    - Förbrukning: jag har (tror jag) en pk10 flaska i husbilen nu. Hur länge brukar en sådan räcka under sommarhalvåret. Förstår att det kan variera väldigt mycket beroende på användande men tänker mig att vi kanske använder spis och till viss del kylskåpet när vi inte har ström.
    - Det finns plats för en flaska till. Kan det vara vettigt att skaffa så att man har två flaskor? Om så måste man koppla ihop dem (sett att det finns ngt som heter "duo control") eller går det bra att koppla om slangen mellan flaskorna?
    - Har läst om säkerhetsventiler vid krock osv. Hur vet jag om jag har en sådan med den utrustning som följde med vid köpet? Om inte, bör man ha en sådan?
    - Vad är bäst: byta eller fylla befintlig flaska?
    Tacksam för alla svar jag kan få!

    .... Fler frågor kommer säkert längre fram :)
     
    Lasseboy gillar detta.
  19. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    209
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25482
    T68, visst kan du manuellt flytta slangen och regulatorn mellan flaskorna, men betydligt trevligare att den byter själv så man slipper avbrott. På sommaren gör vi av med väldigt lite gasol, förra sommaren hade vi 7 veckor semester i Tyskland, Danmark och Österrike. Vi gjorde av med under 1 flaska (P11) och stod oftast utan el så kylen och frys gick nästan bara på gasol (utom när vi körde, då på 12 volt). Vi äter ofta i bilen och använder då köket så det användes flera gånger per dag (bla till att koka vatten till kaffet förutom maten). På vår/höst/vinter är det en helt annan sak, då behövs värmaren och det är den som slukar gasol i mängder. Vi kör året om (på vintern bara helgerna) och vi sover helst i 6-7 grader men på dagtid har vi 20 grader. Då räcker en P11:a oftast minst 2 helger. Fylla eller byta är för OSS ett lätt val, jag fyller våra P11:eek:r för under 300:- och att byta på macken här kostar precis under 600:-. Vi köpte nya P11:eek:r på gasolfyllarna och fick då 10 år till dom skall provtryckas (dom vägrar fylla om datumet passerats), om du byter så vet du aldrig vad de nya har för datum. Om du har någon fyllare i närheten så är det ju mycket lättare då flaskorna inte behöver vara tomma, man betalar för den gas dom fyller, byter du en halvfull så är det ju lika dyrt ändå. Sist om du sätter duo-control sätt även dit gasfilter (GASFILTER TRUMA) , en billig försäkring att brännarna inte förstörs i onödan av olja. Vad gäller krocksensor så krävs det för att få använda gasolen under färd, finns i duokontrollen (DUOCONTROL CS)
     
    Bettan o Bertil gillar detta.
  20. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,840
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    2 flaskor är väldigt praktiskt, när den ena är slut så har du tid på dej att fylla eller byta den. För att göra detta optimalt så är införskaffande av en DuoControl att rekommendera. Köp då en DuoControl CS (Crash Sensor). Men det är också en god ide att montera filter på Duon's båda ingångar för att slippa krångel & att garantin skall gälla. Utöver detta är nya slangar med slangbrottsentil mellan flaskorna & Duon att rekommendera.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.