• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Massor av (dumma) frågor om gasol.

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner!
Som nybliven husbilsägare är jag nybörjare på det mästa som rör den här världen. Inte minst när det gäller gasol (har aldrig använt gasol mer än till en lödutrustning). Här verkar det finnas massor av olika typer av flaskor, kopplingar, slangar, adaptrar och allsköns grunkor o mojänger att ha koll på.
Så för en gröngöling är frågorna många. Innan jag blåser på med dem så kanske det finns någon bra tråd/info här på sajten eller någon annanstans på interwebben? Tacksam för tips!
 
F

Fd.47585

Guest
Tips & Råd - Gasol- och fotogenprodukter
Produkter - Gasol- och fotogenprodukter

Sen skall man inte byta flaskor på macken, fyll dom istället på tex gasolfyllarna (Gasolfyllarna & Gasinstallationer | Gasol och gasolprodukter) så betalar du ca halva priset mot macken. Sen bör man ha gasolfilter (GASFILTER TRUMA) för att slippa problem.
Har man iNet-box (Truma iNet Box) så skall man komplettera med Levelcontrol (Truma LevelControl) så ser du i telefonen hur mycket gasol du har i flaskan.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Tänker du använda husbilen under den kalla årstiden är det ståltub som gäller, men under större delen av året kan du använda komposit eller aluminium flaskor kanske mest för att spara på lastviken, men kolla att du får plats med din nya flaska om du byter kompositen är bredare och aluminiumflaskan är högre än en ståltub.

//Tommy
 
F

Fd.47585

Guest
Att också tänka på om man åker söderöver är att den gaoslen man ev. fyller där inte fungerar här hemma på vintern då den inte förgasas vid kyla. Och bra att veta, gasolen är i vätskeform i flaskorna och förgasas vartefter man använder gasen (pga detta får gasolflaskor inte ligga ner, då kommer vätskan ut ur ventilen med katastrofala följder). Denna förgasning kräver värme/skapar kyla vilket kompositflaskor har svårt att ventilera bort på vintern, så vinteranvändning skall det vara metallflaskor (aluminium eller stål).
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Hej !

Det skiljer en hel del på LNG och LPG.

LNG förvaras nedkyld till -160 grader. Vid temperatur över det, börjar den förångas och bildar tryck. Har man inte möjlighet att kyla gasen så lär man så småningom spränga tanken i husbilen.

LNG är även lättare än luft och har ett lägre energiinnehåll än LPG. LPG är tyngre än luft och lägger sig runt fötterna när den förgasas.

Hälsn. Kent
 
F

F.d. 14324

Guest
Medans LPG:s temperatur (både Butan, Propan och blandningar av dessa) ligger runt minus 188° Celsius.

Nej Jack, jag är inte sakkunnig i frågan, men jag är helt säker på att gasen i mina gasflaskor inte har en temperatur på minus 188 grader.
Jag skulle vilja påstå att temperaturen på gasen i mina flaskor har samma temp som omgivningen när de inte används och nägot lägre temp när de används då det går åt energi när vätskan övergår i gasform.

Mvh jocke
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja påstå att temperaturen på gasen i mina flaskor har samma temp som omgivningen när de inte används och nägot lägre temp när de används då det går åt energi när vätskan övergår i gasform.
Korrekt! Det är ju så att hade man kunnat hålla gasen på dessa låga temperaturer, då hade flaskan inte behövt vara ett tryckkärl. Lyckligtvis kan man hålla gasen flytande vid plusgrader genom att behållaren tål det tryck som blir...

Samma fenomen som gör att vanligt vatten kokar långt under 100° när man befinner sej på ett högt berg där lufttrycket är lågt.

/Ingvar
 
F

F.d. 14324

Guest
Jack, jag vet inte hur jag ska säga detta utan att vara otrevlig eller tillrättavisande, men:
Gasolen i våra flaskor har inte temperaturen minus 188 grader.

Då jag inte är expert på detta område och riskerar att bidra till begreppsförvirringen om jag skriver så vill jag ta till en livlina. :)
@CarthagoAnders, har du lust och tid över för att ge några synpunkter på olika saker som skrivs i denna tråd?

Mvh jocke
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Oj vilken livfull diskussion det blev. Jag har läst runt en hel del på de länkar ni tipsat om men har ett par frågor ändå:
- Förbrukning: jag har (tror jag) en pk10 flaska i husbilen nu. Hur länge brukar en sådan räcka under sommarhalvåret. Förstår att det kan variera väldigt mycket beroende på användande men tänker mig att vi kanske använder spis och till viss del kylskåpet när vi inte har ström.
- Det finns plats för en flaska till. Kan det vara vettigt att skaffa så att man har två flaskor? Om så måste man koppla ihop dem (sett att det finns ngt som heter "duo control") eller går det bra att koppla om slangen mellan flaskorna?
- Har läst om säkerhetsventiler vid krock osv. Hur vet jag om jag har en sådan med den utrustning som följde med vid köpet? Om inte, bör man ha en sådan?
- Vad är bäst: byta eller fylla befintlig flaska?
Tacksam för alla svar jag kan få!

.... Fler frågor kommer säkert längre fram :)
 
F

Fd.47585

Guest
T68, visst kan du manuellt flytta slangen och regulatorn mellan flaskorna, men betydligt trevligare att den byter själv så man slipper avbrott. På sommaren gör vi av med väldigt lite gasol, förra sommaren hade vi 7 veckor semester i Tyskland, Danmark och Österrike. Vi gjorde av med under 1 flaska (P11) och stod oftast utan el så kylen och frys gick nästan bara på gasol (utom när vi körde, då på 12 volt). Vi äter ofta i bilen och använder då köket så det användes flera gånger per dag (bla till att koka vatten till kaffet förutom maten). På vår/höst/vinter är det en helt annan sak, då behövs värmaren och det är den som slukar gasol i mängder. Vi kör året om (på vintern bara helgerna) och vi sover helst i 6-7 grader men på dagtid har vi 20 grader. Då räcker en P11:a oftast minst 2 helger. Fylla eller byta är för OSS ett lätt val, jag fyller våra P11:eek:r för under 300:- och att byta på macken här kostar precis under 600:-. Vi köpte nya P11:eek:r på gasolfyllarna och fick då 10 år till dom skall provtryckas (dom vägrar fylla om datumet passerats), om du byter så vet du aldrig vad de nya har för datum. Om du har någon fyllare i närheten så är det ju mycket lättare då flaskorna inte behöver vara tomma, man betalar för den gas dom fyller, byter du en halvfull så är det ju lika dyrt ändå. Sist om du sätter duo-control sätt även dit gasfilter (GASFILTER TRUMA) , en billig försäkring att brännarna inte förstörs i onödan av olja. Vad gäller krocksensor så krävs det för att få använda gasolen under färd, finns i duokontrollen (DUOCONTROL CS)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
2 flaskor är väldigt praktiskt, när den ena är slut så har du tid på dej att fylla eller byta den. För att göra detta optimalt så är införskaffande av en DuoControl att rekommendera. Köp då en DuoControl CS (Crash Sensor). Men det är också en god ide att montera filter på Duon's båda ingångar för att slippa krångel & att garantin skall gälla. Utöver detta är nya slangar med slangbrottsentil mellan flaskorna & Duon att rekommendera.
 
Toppen