Många hp

Tråd startad i 'Under Markisen' av muskatten, 6 Januari 2020.

  1. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,149
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Jag har en undran..... Det verkar som att en elbil har mycket mer hp än en fiosildriven bil.... Tesla 3 har tex över 450 hp :eek:
    Behöver en elbil mer hp för att fungera?
     
    KarinoBengt gillar detta.
  2. Åsa o Hasse

    Åsa o Hasse HBK Medlem

    Inlägg:
    1,358
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Det ska väl kompensera för vikten på batterierna. Känns onödigt med 450 hästar.
     
    KarinoBengt och muskatten gillar detta.
  3. J.Bergsten

    J.Bergsten HBK Medlem

    Inlägg:
    433
    Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Dom som har råd med en Tessla vill nog ha lite ”extra”.....
     
    KarinoBengt, Montreal och muskatten gillar detta.
  4. Sören-6830

    Sören-6830 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,909
    Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    Det finns elbilar med betydligt färre hästar för de som vill ha. Tesla har valt att sälja prestandastarka bilar, ungefär som vissa tillverkare av bensin/dieseldrivna bilar, t ex Porsche m fl
     
    KarinoBengt och muskatten gillar detta.
  5. Kronvall

    Kronvall HBK Medlem

    Inlägg:
    658
    Kommun:
    Sjöbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11335
    muskatten gillar detta.
  6. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,149
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Kan man då påstå att en elbil inte behöver en massa hp för att fungera ?
     
  7. leri

    leri HBK Medlem

    Inlägg:
    242
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25482
    Kia e-Niro har en effekt på 204 Hk och är en ren elbil. Min Kia Niro Ladd-Hybrid har en elmotor på 60,5 Hk vilket räcker utmärkt för mig när jag kör på el (första 5,8 milen, sen vanlig hybriddrift då blir effekten max 140 Hk elmotor + bensinmotor). Tror det du sett är för skillnaden i pris på elmotorer med högre effekt mot lägre är betydligt mindre än samma bensin/diesel versioner.
     
    J.Bergsten gillar detta.
  8. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,149
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Att jag funderar på detta.... är ju om det är så att vi har en klimat kris och skall minska CO2 utsläppen varför bygger man då elbilar med så många Hp ?.... läste ett ställe att BMW hade 900 hp och Teslas cybertruk 1000 hp.... För mig känns det som att något är fel.... mycket fel.
    Skall man minska CO2 utsläppen för bilar så tycker jag att det låter vettigast med små elmotorer.... eller ?
     
  9. Esbjörn

    Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

    Inlägg:
    4,385
    Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    2497
    Det finns ingen riktig vilja att minska biltrafiken, bara att få in mera skatter. Det finns t.ex. inget förslag på ransoneringskort, som vi hade 1973
     
    Stig, nilhen, 2stroke4ever och 1 annan gillar detta.
  10. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,149
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Detta vet jag inget om.... Och jag är tacksam om ni håller er till ämnet..... För då blir det lättare att hålla tråden..... Tack på förhand
     
    Esbjörn, Kristian676 och Anders W gillar detta.
  11. Kronvall

    Kronvall HBK Medlem

    Inlägg:
    658
    Kommun:
    Sjöbo
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11335
    Den behöver lika mycket hp för att utföra samma jobb som en bensinare med motsvarande hp, men elbilen gör jobbet mycket effektivare.
     
    J.Bergsten och muskatten gillar detta.
  12. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,424
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Man kan väl också konstatera att de flesta moderna personbilar är kraftigt övermotoriserade, det behövs ca 30 Hk för att köra en bil i 100Km/tim, med 100Hk räcker motoriseringen gott för de flesta behov som en normalanvändare har, ändå har många bruksbilar motorer på 150-250Hk där bara en bråkdel av kapaciteten någonsin används.
     
    cgwik, Kronvall och muskatten gillar detta.
  13. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,149
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Okey.... Det låter ju vettigt.....
    Då faller "bitarna" lättare på plats....
    Alltså de som idag köper powerfulla bilar (som spyr ut mer co2 än vanliga bilar) kommer säkert framöver att fortsätta med detta även om det nu är en elbil .....
    Detta känns då lite som att vissa personer inte är villiga att ändra på sig.... Och så länge samhället inte tar ansvaret och stoppar de "värsta bovarna" då tycker jag att man kan undra om de "ansvariga" har kapacitet nog till att förstå allvaret i den globala uppvärmningen.
    Nä det blir nog mycket mer komplicerat än vad många tror för att komma till rätta med den globala uppvärmningen....
     
    cgwik, Montreal och Kronvall gillar detta.
  14. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    4,015
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Men betalar man nästan 1milj. för en personbil så vill nog de flesta få ett litet glädjerus när man slänger spettet i källaren :)

    Provade grannens Tesla 3, ut på småvägarna och leka, skickade på i 70 på slingrig våt asfalt, fick fyrhjulssläpp när man skickar på fullt, riktigt rolig bil, men lite kusligt med tysnaden.
    Jag tycker min kompressormatade pickis e kul, men detta med Tesla e något helt annat, även om den bara är 1sek snabbare till 100 än min lastbil.
     
    Senast ändrad: 6 Januari 2020
  15. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,424
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Visst är det kul med effekt, men då är ju väghållning och låg vikt mycket roligare, trampa på pedalen rakt fram är ju inte speciellt krävande! :)
    Det intressanta i det här fallet är ju ändå att det byggs bilar med kraftiga motorer för att skjutsa ungarna till dagis åka till stormarknaden o.s.v. Om man istället minskade vikten skulle ju bilarna dra mycket mindre antingen det är bensin, diesel, eller elmotor i dom. Elbilarna skulle ju bli mycket lättare och billigare p.g.a. att behovet av stor batteribank avtar o.s.v.
    De mest vansinniga bilarna som byggs f.n. är väl stora SUV:ar och Pick-up:er som väger mellan två och tre ton eller t.o.m. mera, med motorer som är dimensionerade därefter, och normalt transporterar en person.
     
    Sören-6830 och Kristian676 gillar detta.
  16. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    4,015
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Batteribankens storlek/vikt har väl med räckvidd att göra, inte typ accs.
    Tesla har ju satsat på både prestanda och räckvidd som jag tolkar det.
    Skulle de bygga en elbil med typ 100kw, tror jag ingen köpte den.

    Dock kommer säkert någon tillverkare att ha lätta svaga elbilar i sitt program, för de som önskar köpa en sådan. Kanske Tata Motors – Wikipedia , på min 2 veckorstur på mc i Indien kom jag äldrig upp i över 80km/h, där är fartresurser överflödiga, då alla ska vistas på vägarna, koflockar m.m. :)
     
  17. Weckman

    Weckman HBK Medlem

    Inlägg:
    320
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    27473
    Äger jag en bil i den prisklassen så vill jag ha effekt och givetvis säkerheten runt den. Provade Polestar 2 i september på inhängnad och är väl en bil jag skulle tänka mig. Men en Mercedes är alltid en Mercedes. ;)
     
  18. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,149
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Jag hade en gång en cykel...... med 12 växlar ....fan va snabbt det gick :twitcy:
     
    Lasseboy, håkansson2 och KarinoBengt gillar detta.
  19. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,424
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Naturligtvis är vikten helt avgörande speciellt när det gäller acceleration, och för den delen inbromsning som ju bara är omvänd acceleration. Som exempel kan man ju ta en mc, mycket bra acceleration redan med 100 Hk, vikt med förare normalt under 300Kg och extremt bra accelerationsvärden.
    Det är mycket effektivare att sänka vikten än att öka effekten för att få bra acceleration.
     
    Senast ändrad: 6 Januari 2020
    Stig och Weckman gillar detta.
  20. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    För maximal acceleration väger en bil ca 1050kg.
    (lägg till 12 000 hk så drar det iväg bra.)

    Till ämnet.
    Det finns ingen nackdel med hög effekt i en elbil.
    Batteriet väger flera hundra kilo, om en elmotor och kablar väger något 10tal kilo mer spelar i sammanhanget ingen roll. Alla väljer 100hk extra om det bara väger (gissningsvis) 20kg till.

    Energiförbrukningen behöver inte stiga med starkare motor, den stiger med större batteri/räckvidd.
    Räckvidd är ju det viktigaste idag så som som elbilar är idag.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.