• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Märkligt fenomen, solceller.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad kan det bero på att mina två solceller beter sig så olika?

En tinar och smälter snö och frost något dygn före den andra.
Det finns inget i den fysiska miljön som kan förklara detta, ingen skugga, lutning mot solen eller dyligt.

20180312_164811.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det var mystiskt. Det verkar som att den ena får spänning från batteriet som ger lite värme & detta skall väl inte kunna ske eftersom panelerna är utrustade med en diod som skall förhindra detta. Detta med spänningen från batteriet är bara vad jag gissar, en bättre förklaring från en som verkligen vet kommer nog snart.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det var mystiskt. Det verkar som att den ena får spänning från batteriet som ger lite värme & detta skall väl inte kunna ske eftersom panelerna är utrustade med en diod som skall förhindra detta. Detta med spänningen från batteriet är bara vad jag gissar, en bättre förklaring från en som verkligen vet kommer nog snart.

Någon som har sett detta förr?
Kan en diod gå sönder så att ström går från batterierna till solcellen och blir värme?

Bilen står ansluten till 230v och därmed laddade batterier.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Michael ! Jo en diod kan gå sönder, hade en hel drös med dioder i skördaren (skogsmaskin) dom fungerar bl.a. som en backventil vid olika flöden av vätskor eller tryckluft, om Du har ett mätinstrument kan Du kolla om den släpper igenom i båda riktningarna, då är något som det inte skall
Lycka till hälsar "grannen"
Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En diode for strøm er en halvleder som om den overbelastes kan ryke på to forskjellige måter. Mest vanlig er direkte brudd, men en endring i materialet slik at det blir ledene i begge retninger skjer også. Raskt sjekket med et multimeter i ohm - mål begge veier over dioden. Motstanden skal være uenderlig stor den ene veien og nesten null den andre.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När du mäter dioder måste du använda diodläget på multimetern. I vanliga ohm-området kommer inte dioden öppna i framriktningen, för låg spänning! En eventuell kortslutning ser du dock.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
För att kunna mäta över dioden, då måste solcellspanelen plockas ur sin hållare vilket kan vara lättare sagt än gjort. Kan man inte mäta kabeln som går in/ut från panelen, den är lätt åtkomlig och utanför ändå? Om man mörklägger panelen då bör det väl inte finnas någon ström i den, eller... ?
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Vad kan det bero på att mina två solceller beter sig så olika?

En tinar och smälter snö och frost något dygn före den andra.
Det finns inget i den fysiska miljön som kan förklara detta, ingen skugga, lutning mot solen eller dyligt.

Visa bilaga 146440

Halloj...
Kan det inte bero på att dom är seriellt och inte parallellt kopplade...då borde det sista bli varmare än den första...en fundering bara..:rolleyes:
//Klasse
 
F

Fd.16159

Guest
Det brukar ju vara någon/några grader varmare inuti fordonet än vad det är utanför.
Den varmare luften stiger ju upp och ventilerar ut genom takluckan som är mellan solcellerna och sveps då med av vinden över solcellen.
Det borde vara tillräckligt för att det ska uppstå en skillnad över tiden.

För att kolla om dioden i en solcell har gått sönder och den är placerad så att man inte kommer åt att mäta över den så borde det gå en ström baklänges genom solcellen när den inte är solbelyst.
Så mät med en amperemeter på kvällstid eller täck över panelen. Passerar det ström genom då är dioden kaputt, annars inte.

mvh
Bosse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Säkert inget fel på dioderna. Du har ju luckan att ta hänsyn till. Hur är den tätad?

Bra poäng.
Vet inte hur den är tätad. Den öppnar dock i "sidled" mot bilens längdriktning, mot den "varma" solpanelen.
Jag håller 10 grader inne i bilen, så det känns osannolikt att så mycket varm luft skulle nå solpanelen att det smälter ett flera cm tjockt snölager.
 
F

Fd.16159

Guest
De här takluckorna har en gummipackning i luckan som tätar mot ramen.
Men ingår takluckan i fordonets säkerhetsventilation så är den borttagen och ventilation sker kontinuerligt.

Bosse
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Bra poäng.
Vet inte hur den är tätad. Den öppnar dock i "sidled" mot bilens längdriktning, mot den "varma" solpanelen.
Jag håller 10 grader inne i bilen, så det känns osannolikt att så mycket varm luft skulle nå solpanelen att det smälter ett flera cm tjockt snölager.
Om du har den allra minsta värme i bilen så tar sig den varma luften upp och ut genom takluckan, och sannolikt så är tätningen annorlunda på den "varma" sidan. Jag är inte alls förvånad utan ser liknande fenomen på min egen bil hela tiden. Kring ventiler och dåligt isolerade luckor så smälter snön av värmen som tar sig ut.
För stunden har jag tröttnat på att knacka is och motvilligt kallställt bilen helt, med bara underhållsladdning igång.
 
Toppen