Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det var mystiskt. Det verkar som att den ena får spänning från batteriet som ger lite värme & detta skall väl inte kunna ske eftersom panelerna är utrustade med en diod som skall förhindra detta. Detta med spänningen från batteriet är bara vad jag gissar, en bättre förklaring från en som verkligen vet kommer nog snart.
Vad kan det bero på att mina två solceller beter sig så olika?
En tinar och smälter snö och frost något dygn före den andra.
Det finns inget i den fysiska miljön som kan förklara detta, ingen skugga, lutning mot solen eller dyligt.
Visa bilaga 146440
Säkert inget fel på dioderna. Du har ju luckan att ta hänsyn till. Hur är den tätad?
Om du har den allra minsta värme i bilen så tar sig den varma luften upp och ut genom takluckan, och sannolikt så är tätningen annorlunda på den "varma" sidan. Jag är inte alls förvånad utan ser liknande fenomen på min egen bil hela tiden. Kring ventiler och dåligt isolerade luckor så smälter snön av värmen som tar sig ut.Bra poäng.
Vet inte hur den är tätad. Den öppnar dock i "sidled" mot bilens längdriktning, mot den "varma" solpanelen.
Jag håller 10 grader inne i bilen, så det känns osannolikt att så mycket varm luft skulle nå solpanelen att det smälter ett flera cm tjockt snölager.