• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolering?

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Hej Lasse- Hymer.
Läste att du monterat Continental Vanco Camper.
Hur upp lever du däcken.Sitter sådana däck på vår nya bil,
tycker dom är lite små stötiga ,börjar vid 90km.
Hade michelin camping på förra bilen tyckte dom gick mjukare.

Åke 65;)
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Ljudisolering?

En undran har ni tagit bort den svarta isolering som sitter orginal i mororhuven och ersatt den med isolering från biltema (den med folie på ena sidan)?
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Har suttit här och tjuvläst, :) och tack vare Er fått tips om olika åtgärder mot hög ljudnivå i förarhytten. Ett företag i Kristinehamn har rostbehandlat, sprutat ett lager "noice killer" och slutligen monterat dit innerskärmarna.
Tyvärr vet jag inte förrän imorgon hur resultatet blev!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Tacksam för återrapportering för det är ett intressant och störande ämne :wink:
Glömde säga att du tjuvläser inte alls, här ger och tar vi frågor/erfarenheter så välkommen i gänget.
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Visst minskade oljudet i hytten. Nu ska det bli kul att åka till Ransäter i en tystare bil. Dock finns det en del kvar att göra på andra ställen i karossen.
Trevlig helg!
 
F

F.d. 4933

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej!
Har läst tråden med stort intresse. Köpte en Ducato med Dethleffs 1995 mod. förra hösten, och ljudisolerade den rejelt. Lokari innerskärmar med asfaltmatta pasade perfekt. Tycker de är lika bra som den dyrare modellen. Jag gjorde en noggrann jämförelse innan köp. Har klistrat på 2 cm matta under bilen, från övergång mellan bodel och schassit och helt upp och framåt torpedoväggen. Runt luftintaket i motorrum, fick jag nöja mig med 1 cm, pga plats och form. Då bilen var som "ny" under, gick det lätt att klistra på mattorna, men det tog tid! La också 2 cm in under instrumentbrädan så långt upp som det var möjligt, samt insteg och under stolarna. Insteget til bodelen bör också isoleras, samt över bakhjulen, en plats ingen har tänkt på? Jag la 2 cm rund bakre hjulhusen invändigt, och skyddade mattan med en finerplatta ovanpå. Det gjorde mycket. Har kvar motorhuven, och B-stolpen, som jag inte tänkte på. Kanske vindrutans stolpar också?
Har fått en mycket bättre bil, och kan nu njuta av både musik och tal, utan att behöva luta sig mot varann...:wink: Däckljud hör jag inte, inte ens när det regnar....
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej Åke o Wania 65

Har nu kört ca 800 mil i sommar på de nya däcken Continental Vanco-Camper. Jämfört med mina gamla så är det en helt annan gång på bilen, de här däcken är lite mjukare så de tar upp ojämnheter i vägbana på ett bra sätt tycker jag, Mercedes har ju en uråldrig framvagn, (tvärgående bladfjäder) så på min bil tycker jag att dessa däck blev ett bra val. Den stötighet som du upplever på din bil vid 90 kanske kommer från chassiet, förmodar att du hade ett äldre chassie på din förra bil.
mvh/Lars
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

har læst om inderskærme med stort interesse og vil også gerne have det i vores Dethleff
men når jeg ser på jeres biler er det alle delintegrerede, fungerer de lige godt i en integreret ? er der nogen der har det ?
hilsen Michael
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Hej!

Såg att Mercedesklubben förhandlat fram rabatter på Lokari. Vore det möjligt även för Husbilsklubben?

Väcker bara frågan.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Ljudisolering?

Fortsätter tråden fast den är från förra året =)

Jag hämtade min Fiat alkov från verkstan igår, där jag låtit dom rostskydda, spruta på ljuddämpande massa samt satt på innerskärmar. kostnad 3500:-

Det blev stor skillnad!! Man slapp det grova vägljudet, men hör istället motorn rejält...
Finns ju massa bra tips i denna tråd, men jag skulle tycka det vore kanon med bilder!!!

Det är lättare att göra samma lik om man ser hur det ska se ut.

Jag har alltså en Fiat 06:a och funderar på att byta ut isoleringen under motorhuven.
Det sitter isolering där idag... Det sitter oxå en ljuddämpar matta på torpedväggen (från motorn sett) fast den är tunn (5mm).

Jag funderar på vad som kan göras i kupen... Tex dörrar, instrumentpanelen mm.

Några av er har beskrivit detta, men jag skulle som sagt upskatta bilder. Kanske är jag som är trög...förstår inte riktigt...

Tycker att det är otroligt att det är sådan hög ljudnivå i husbilarna... All ljudisolering borde ingå från början.... tycker jag iallafall :yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Detta var intressant!
Vilket fabrikat är det på innerskärmarna?
Var fick du hjälp med detta?
Tror du att en händig man/kvinna kan klara det själv?
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Ljudisolering?

Detta var intressant!
Vilket fabrikat är det på innerskärmarna?
Var fick du hjälp med detta?
Tror du att en händig man/kvinna kan klara det själv?


Det är Fiats innerskärmar (tror jag iallafall)

Hos en firma i Märsta (hittade den efter att ha ringt runt), Märsta Bilhus Service AB.

Man kan säkert göra det själv, men dom sprutade på massan (vet ej hur) i ett ca 1 cm tjockt lager...

Är det bättre ljudisolering generellt i 2007:eek:rna?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej Nicklas o Lisa

Hmm en cm tjockt det låter mycket ??? Vet du vad det var för massa dom sprutade på??

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Ljudisolering?

Någon slags noice-killer, kommer inte ihåg vad den hette..... Tyvärr
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Ljudisolering?

Det är Fiats innerskärmar (tror jag iallafall)

Hos en firma i Märsta (hittade den efter att ha ringt runt), Märsta Bilhus Service AB.

Man kan säkert göra det själv, men dom sprutade på massan (vet ej hur) i ett ca 1 cm tjockt lager...

Är det bättre ljudisolering generellt i 2007:eek:rna?

Hej
Jag gjorde en ljudmätning med en nokia mobiltelefon och jag mätte 88 decibell, när jag höll tel. i öronhöjd, och det var innan jag monterade inneskärmar, fart ca 80 km, det blev lite tystare efter men inte så mycket, jag har inget "klet" på dom
:) jag har en 07
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej
Jag gjorde en ljudmätning med en nokia mobiltelefon och jag mätte 88 decibell, när jag höll tel. i öronhöjd, och det var innan jag monterade inneskärmar, fart ca 80 km, det blev lite tystare efter men inte så mycket, jag har inget "klet" på dom
:) jag har en 07

Det låter som 07:eek:rna är lika ljudliga som 06:an med andra ord :-(

Ljud är svårt då man uppfattar det olika..

Har du "bara" satt i plastskärmarna? Tror "kletet" gör mkt nytta.
Fast när vägbullret försvann kom ju motorljudet :swoon:....
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ljudisolering?

Undrar vad som händer om Massan släpper med följd att det kan bli en ficka som vatten stannar i rost??
Så var det förr när man använde boddy (tjock massa)

Gurra
 
F

F.d. 6481

Guest
Sv: Ljudisolering?

Undrar vad som händer om Massan släpper med följd att det kan bli en ficka som vatten stannar i rost??
Så var det förr när man använde boddy (tjock massa)

Gurra

Det lär vi märka *ler*
 

Ulflindholm

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Timrå
Sv: Ljudisolering?

Om du går in på dackonline.se, så kan du hitta testprotokoll på olika däckmärken och sorter.
Mvh Uffe
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Ljudisolering?

Det finns faktiskt innerskärmar att köpa hos Fiat. Pris under 1000 kr/par Kolla med er Fiatverkstad!!!! Eller Svenska Fiat om verkstaden inte hört talas om det.
 
Toppen