• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning med extern laddare

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Jag tänkte ansluta en extern smart laddare och har wn fundering på hur detta kan fungera i hop med den som sitter i EBL-blocket. Kan det tänkas räcka att slå ifrån den lilla brytaren som i fronten på EBL eller är det nödvändigt att koppla ifrån batteriernas poler tro? Jag tänker bara tillfälligt prova med den lösa laddaren så jag har inga planer på att köra med båda parallellt.

Mvh Sören
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Laddning med extern laddare

Står du nånstans där du har tillgång till 230 spänning måste det vara enklare att bara koppla in anslutningen på husbilen !?
Vill du koppla in separat laddare på bodelsbatterierna eller startbatteriet så är det bara att testa det, brukar inte vara nåt större problem.
 
Senast ändrad:

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: Laddning med extern laddare

Jag tänkte ansluta en extern smart laddare och har wn fundering på hur detta kan fungera i hop med den som sitter i EBL-blocket. Kan det tänkas räcka att slå ifrån den lilla brytaren som i fronten på EBL eller är det nödvändigt att koppla ifrån batteriernas poler tro? Jag tänker bara tillfälligt prova med den lösa laddaren så jag har inga planer på att köra med båda parallellt.

Mvh Sören
Har tänkt samma sak, EBL-blocket laddar bodelsbatterierna först, sedan då dom är fullt laddade laddas startbatteriet, tänkte ha en smartladdare kopplad till startbatteriet men det blir kanske konflikt mellan EBL och smartladdaren om dom laddar samtidigt, nån elkunnig kanske kan reda ut begreppen ang laddning?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning med extern laddare

Det är ingen fara, den laddare som har högst spänning vid varje tillfälle laddar batteriet. Dock kan "smarta" laddare störas i sitt program, då den kan tro att batteriet är mer laddat än det är (den känner spänningen från den andra laddaren).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning med extern laddare

Det är ingen fara, den laddare som har högst spänning vid varje tillfälle laddar batteriet. Dock kan "smarta" laddare störas i sitt program, då den kan tro att batteriet är mer laddat än det är (den känner spänningen från den andra laddaren).
Håller med dig "kenjon", nåt skumt är det. Har ett öga på fenomenet (solcellsladdare & 230V laddare) utan att bli klok (ännu), men det löser sig säkert med lite envishet och observationer.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Laddning med extern laddare

Tar batterierna mot ström utan att spänningen stiger för mycket kan man ösa på med laddare i valfti konstellation, speciellt lithium. När batterierna börjar bli fulla kan man ju slå av alla utom en eftersom de ej behövs..
 
Toppen