Hej på er alla, problemet löst. Här är en beskrivning på åtgärderna jag gjorde, hoppas att den kan hjälpa någon annan också.
Hade som sagt ett problem med vårat kylskåp. Jag fick då många förslag på vad det kunde vara för fel men inget av dom gav resultat på just detta fel.
Vi körde vidare under hösten men såg till att vi bara stod på elplats för kylskåpets skull. Jag ringde till en verkstad som jag tror ligger i Lidköping tror jag och fick ett bra tips så nu funkar kylskåpet.
Det lilla sprötet som sitter vi lågan och känner av om det brinner har ett smalt kopparrör lödat i änden. När sprötet blir varmt så alstras det en väldigt svag ström som leds av kopparröret upp till en grå plastgrunka där det är fast skruvat. Inne i plastgrunkan så finns det ett litet kretskort där två elkablar svart och röd, går in och en liten stav som skall kunna röra sig några millimeter och hålla lågan tänd hela tiden.
Det finns tre olika fel som kunde upp komma förutom att kretskortet brakat ihop.
1. Oxid mellan skruvanslutning så att den ytters svaga strömmen inte orkar gå över.
2. Att staven har fastnat.
3. Att kontakten som går in på kretskortet har oxiderat.
Jag tog bort plastgrunkan och öppnade plastskyddet, det sitter några klämmor som man kan hålla isär.
I mitt fall var det staven som av någon anledning gick trögt, efter lite joxande fram och tillbaka så gick den åter lätt. När jag tog bort kontakten så var stiften lite små gröna av oxid, jag rensade både honan och motsvarande på kretskortet. Förskruvningen såg bra ut, så jag satte ihop allt igen och tryckte på tändknappen på skåpet några gånger så att gasen skulle komma fram och sedan brände lågan som den skulle. testade att tända flera gånger och än så länge så funkar kylskåpet.