• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

F

F.d. 29262

Guest
Hej!

Tänkte koppla in min CTEK D250S Dual i en Fiat Ducato Dethleffs 2000 med en EBL99...

Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta och jag antar att jag bör koppla bort det!!

Sedan har jag förstått det som att jag kan koppla från +kabeln från startbatteriet som sitter på baksidan på EBL 99an och koppla den till CTEKen...och i övrigt koppla allt enligt CTEKs schema...

Kan där bli någon konstig konflikt med bilens inbyggda 220 laddare???

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Vad menar du med att den delas upp, vet du det samt i din ritning så kan man inte se det?


Du kan inte se laddningen med den kopplingen tror jag, på de EBL som jag kikat på sitter mätningen av strömmen på + ej på - som på de externa batterimätarna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Det fungerar bra hos mig och det tycker jag är det viktigaste, tack för mig och gonatt.
Arne.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Men då tror jag inte att det är kopplat som du ritat, din bild är mera en principskiss eller hur!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag tycker som jag skrev i inlägg 13, mycket enkelt att koppla in om du fixar att nypa ett par sladdar samt koppla in ett relä och en säkring.

Du kan tom initialt skippa relät för kylskåpet, det enda effekten av det är att
du tappar 10A av de 20A som CTEK ger, men fördelen är att du kan ta inkopplingen i två steg när du sett att CTEK fungerar nyper du kylskåpssladden och genomför ändring nummer två med reläet dvs du får lite mera kontroll över vad du gör ifall du är osäker.

En annan fördel med mitt sätt är att ifall du åker färja ibland då man ej får ha gas på så kan du mha dina nya kunskaper över hur kylskåpets matning fungerar göra en special där du matar kylskåpet från bodelsbatteriet under färjetransporten vilket går bra upp till ca 5-6 timmar och då slipper du få saker som tinar i onödan:)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Kylskåpet har egne D+ styring, og de flest EBL har innebygget forsterkning av D+. Det å sette dual mellom bilbatteri og EBL gir for lange kabler til bobatteri på de fleste biler og med dette et spenningsfall som reduserer ladningen.

Hent D+ fra baksiden av kylen og bruk Rusken sin løsning med dual like ved bobatteri. Når bilsiden dual tas via ebl så vil panelet vise litt høyere ladestrøm enn det som reellt tilføres batteriet. Spenningsfallet i de lange kablene blir kompensert med høyere strøm.
 

Madde Malte

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
1190
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Batterikabel från startbatteriet som går till ebl:n kapas ock koppla den till IN (generator)på cetk:n.
Ut från cetk:n (bodelsbatteriet) koppla den där extra laddare skal kopplas på ebl:n. Alt kommer att fungera sen.
Har fått denna koppling från ctek.

I cetk:n finns ett skiljerelä som skiljer batterierna åt.
Cetk:n är en mppt regulator

Med vänlig hälsning Malte
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Korrekt men du missar kylskåpet, det drar över 10A och kommer att försämra laddningen rejält dvs inte alls bra!

Så åter till mitt förslag 13 säger jag, kylut från EBL används som "D+" för alla extra saker som bara ska starta vid generatorladdning, dvs man skall ej använda D+ direkt även om det fungerar för tillfället(biltillverkaren skulle inte bli glad om han såg att man använde D+ till en massa egna relän).

Om det är långt mellan EBL och batteri så får man ev tänka om lite, men det gör man efter att ha mätt med en multimeter på batteriet isåfall.

Bifogat en bild över hur det brukar vara kopplat map kylskåp och ihopkopplingsrelät mellan bil och bodelsbatteriet(ibland kallat skiljerelä).

Båda dessa reläer aktiveras av D+ inne i EBL.
 

Bilagor

  • DSC_0038-1.jpg
    DSC_0038-1.jpg
    2,3 MB · Visningar: 65
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Kylskåpet har egen strömförsörjning från batteriet.

Malte
På vissa EBL, men nu vet vi inte vilken EBL(elbox) han har i detta fallet eller hur!

Ifall den har det så ska man ansluta CTEK mellan startbatteri och EBL ordinare matning, i min husbil så satt båda dessa ihop(inte bra) sett från bilen i en kopplingslist vilket utan schema inte var helt solklart.

Ifall det är så då behöver man bara sätta CTEK mellan B+ och EBL in, dvs ansluta CTEK mellan en ev kopplingslist för EBL matning.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

På vissa EBL, men nu vet vi inte vilken EBL(elbox) han har i detta fallet eller hur!

Ifall den har det så ska man ansluta CTEK mellan startbatteri och EBL ordinare matning, i min husbil så satt båda dessa ihop(inte bra) sett från bilen i en kopplingslist vilket utan schema inte var helt solklart.

Ifall det är så då behöver man bara sätta CTEK mellan B+ och EBL in, dvs ansluta CTEK mellan en ev kopplingslist för EBL matning.

På en del EBL så laddar den inbyggda batteriladdaren även startbatteriet, hur fungerar det då om man sätter CTEK:en mellan startbatteriet och EBL:en.
Arne.
 

Madde Malte

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
1190
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Vid 220 v laddas bodels o startbatteriet via EBL. När solcellerna laddar via CETK laddas bodelsbatterit först till 100 % sen övergår laddningen till startbatteriet.

Malte
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

En tanke,
ifall jag skulle montera en "Dual" efter min EBL99.
Hur går det då ifall jag under färd använder större förbrukare?
t.ex. kör med tak-a/c =900W.

Kommer inte då nivån i min bobatteribank att sjunka kraftigt medans den laddas för fullt?
"Dual" ger som bäst bara 20A, generatorn är på 180A.

Även andra förbrukare i husbilen kommer under färd tillsammans utan problem upp i över 20A.

Eller tänker jag fel?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Det kan jag inte förstå, det går en röd tamp från CTEK rakt ned till batteriet, hur kan EBL ha någon koll på vad som går in i batteriet då?

fö notera vad jag skrev om att belasta D+

Denna bilden visa Amperen på displayn=shunten i EBL:en före CTEK DUAL.
 

Bilagor

  • Ampermätning på display.jpg
    Ampermätning på display.jpg
    639,5 KB · Visningar: 13
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Det kan jag inte förstå, det går en röd tamp från CTEK rakt ned till batteriet, hur kan EBL ha någon koll på vad som går in i batteriet då?

fö notera vad jag skrev om att belasta D+

Här har jag mätt med en tångamper på batteriet efter CTEK DUAL .
 

Bilagor

  • Ampermätning vid batteri.(1).jpg
    Ampermätning vid batteri.(1).jpg
    679,4 KB · Visningar: 19

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Tjusig display, nu förstår jag den mäter precis som du säger strömmen via EBL men den mäter den ström som CTEK tar från generator ej vad som laddas in i batteriet, kanske därav att du ser olika ström när du mäter.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Tjusig display, nu förstår jag den mäter precis som du säger strömmen via EBL men den mäter den ström som CTEK tar från generator ej vad som laddas in i batteriet, kanske därav att du ser olika ström när du mäter.

Eller att Ctek gör sitt jobb och höjer spänningen.... och därmed blir strömstyrkan lägre efter Ctek!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

En tanke,
ifall jag skulle montera en "Dual" efter min EBL99.
Hur går det då ifall jag under färd använder större förbrukare?
t.ex. kör med tak-a/c =900W.

Kommer inte då nivån i min bobatteribank att sjunka kraftigt medans den laddas för fullt?
"Dual" ger som bäst bara 20A, generatorn är på 180A.

Även andra förbrukare i husbilen kommer under färd tillsammans utan problem upp i över 20A.

Eller tänker jag fel?

Du kan komplettera med Ctek Smartpass som ger upp till 80A. Eller bättre i ditt fall är nog grova kablar från generatorn till husbilselen för att minska spänningsförlusterna.
 
Toppen