• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabel mellem to batterier

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej

Hvis jeg har to forbrugs batterier hver på 100 AMP, og afstand mellem batterierne er ca 2,5 meter, er et 16 kvadrat kabel ok ? Med en 40 AMP sikring ?

Hvis jeg i biltema køber kabel, kan jeg kun købe 2 x 6 meter rød/sort, og dette er dyrt, men jeg kan købe et 3 meter start kabel til 129 Dkr, kan jeg bruge dette kabel mellem batterierne ?

Hilsen
Hansen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

Du kan absolut bruka en startkabel, kabel som kabel men alla kablar är av olika kvalitet, och Feltema vet vi vart dom står på skalan:D

Sedan som kommenterat, hur grov du behöver beror på hur din inkoppling ser ut och hur du använder strömmen.

Som nämnt i en annan tråd, man ska alltid mäta efter en inkoppling för att se att allt blev som man tänkte sig, det är jätteenkelt bara man kommer igång med att använda en multimeter.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabel mellem to batterier

Hej

Hvis jeg har to forbrugs batterier hver på 100 AMP, og afstand mellem batterierne er ca 2,5 meter, er et 16 kvadrat kabel ok ? Med en 40 AMP sikring ?

Hvis jeg i biltema køber kabel, kan jeg kun købe 2 x 6 meter rød/sort, og dette er dyrt, men jeg kan købe et 3 meter start kabel til 129 Dkr, kan jeg bruge dette kabel mellem batterierne ?

Hilsen
Hansen

Hej, jag har just ett par 16 kvm Biltema startkablar och de är av fintrådig typ och borde fungera utmärkt. Synd bara att klippa sönder så rara kablar... (Jag tror att det använts 25 kvm vid installationen i min bil.)

När det gäller avsäkring av pluskabeln, så måste den säkras i båda ändar annars skyddas ju bara det ena batteriet vid en kortslutning.

Har tidigare haft startkablar med grövre trådar och sådana skall man inte använda eftersom de är mer vibrationskänsliga.

Beträffande kabelareor, så är programmet Kalkylator för kabelarea ,som nämnts av Sander, utmärkt. Dock skall man komma ihåg att summan av både plus- och minuskablarnas längder skall tas med i kalkylen.

Kan rekommendera denna, kanske något röriga tråd, som berör obalans mellan batterier pga klena förbindelsekablar:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t101717/

MVH/Thomas Eriksson
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

Finns absolut ingen anledning att dra minus kabeln 2,5 meter om man kan dra en jordfläta ned i chassit annat än om man säljer kabel dvs:)

Beträffande vibrationer och arean på kardelerna så tror jag inte ett smack på det, iallafall inte i en husbil.

Jag skulle inte heller säkra kabeln utan istället dra den en säker väg, mindre problem ju enklare man gör saker.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabel mellem to batterier

Finns absolut ingen anledning att dra minus kabeln 2,5 meter om man kan dra en jordfläta ned i chassit annat än om man säljer kabel dvs:)

Beträffande vibrationer och arean på kardelerna så tror jag inte ett smack på det, iallafall inte i en husbil.

Jag skulle inte heller säkra kabeln utan istället dra den en säker väg, mindre problem ju enklare man gör saker.

1:Nu får du nog lugna ner dig. Vi diskuterar ju elförsörjningen i en husbil. Inte sjutton finns det några elektriska fördelar med omvägen att använda bilens chassi som minusledare, tvärtom så är risken större för sämre kontakt samt att bilen rostar i förtid.

2: De kablar, som används i bilar skall vara mångtrådiga och därmed mjuka, säljs ofta som just bilkablar i motsats till installationskablar! Har inte exakta beteckningar i huvudet men vet att det är så. Beträffande din kommentar om arean fattar jag inte vad du menar.

3: Beträffande avsäkringen, så okey, jag kan hålla med dig om att man kan undvika den om ledningen kan förläggas på ett säkert sätt, men det var trådskaparen som ämnade avsäkra kabeln och då måste den säkras mot båda batterierna för att förfarandet skall vara meningsfullt.

MVH/Thomas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

1:Nu får du nog lugna ner dig. Vi diskuterar ju elförsörjningen i en husbil. Inte sjutton finns det några elektriska fördelar med omvägen att använda bilens chassi som minusledare, tvärtom så är risken större för sämre kontakt samt att bilen rostar i förtid.

2: De kablar, som används i bilar skall vara mångtrådiga och därmed mjuka, säljs ofta som just bilkablar i motsats till installationskablar! Har inte exakta beteckningar i huvudet men vet att det är så. Beträffande din kommentar om arean fattar jag inte vad du menar.

MVH/Thomas

Du får gärna förklara omvägen om man nyttjar chassit och fördelen att istället dra en kabel från ett batteri till ett annat 2,5 meter bort och några rostproblem behöver man inte tänka på vad det gäller jordningen, det är riktigt overkill att fundera på det fullt i paritet med att plusjorda som Lucas gjorde.

Allt i en bil är jordat till chassit fö.
Däremot kanske det inte går så lätt att jorda som jag skriver men det är en helt annan sak.

Skulle vilja se den som fått en kabel att vibrera av pga av för grova kardeler i kablarna på en husbil, med tanke på hur husbilarna är byggda så kommer väldigt mycket annat att vibrera/skaka sönder långt innan:)
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabel mellem to batterier

Du får gärna förklara omvägen om man nyttjar chassit och fördelen att istället dra en kabel från ett batteri till ett annat 2,5 meter bort och några rostproblem behöver man inte tänka på vad det gäller jordningen, det är riktigt overkill att fundera på det fullt i paritet med att plusjorda som Lucas gjorde.

Allt i en bil är jordat till chassit fö.
Däremot kanske det inte går så lätt att jorda som jag skriver men det är en helt annan sak.

Skulle vilja se den som fått en kabel att vibrera av pga av för grova kardeler i kablarna på en husbil, med tanke på hur husbilarna är byggda så kommer väldigt mycket annat att vibrera/skaka sönder långt innan:)



Som du själv inser, så är det inte ens säkert att det är praktiskt att jorda (tycker koppla är mer relevant) mot chassit. En direktkoppling via en kabel mellan två punkter är alltid bättre än uppdelade kopplingar mellan fyra punkter - det är för mig så självklart så jag begriper inte vad du är ute efter. Är det för att spara några kronor på kabel?

Det finns dessutom en annan aspekt på det här med chassijord: Ett husbilschassi består av flera delar som inte alltid är ihopsvetsade. Det innebär att det är stora risker för övergångsmotstånd mellan dessa delar. Dessutom har stålet sämre ledningsförmåga än koppar. Med minusledare överbryggar man dessa eventuella problem - det är inte helt oviktigt!

Vad du en säger, så hävdar jag fortfarande att man skall använda mjuka kablar i bilar! Vad är problemet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

Som du själv inser, så är det inte ens säkert att det är praktiskt att jorda (tycker koppla är mer relevant) mot chassit. En direktkoppling via en kabel mellan två punkter är alltid bättre än uppdelade kopplingar mellan fyra punkter - det är för mig så självklart så jag begriper inte vad du är ute efter. Är det för att spara några kronor på kabel?

Det finns dessutom en annan aspekt på det här med chassijord: Ett husbilschassi består av flera delar som inte alltid är ihopsvetsade. Det innebär att det är stora risker för övergångsmotstånd mellan dessa delar. Dessutom har stålet sämre ledningsförmåga än koppar. Med minusledare överbryggar man dessa eventuella problem - det är inte helt oviktigt!

Vad du en säger, så hävdar jag fortfarande att man skall använda mjuka kablar i bilar! Vad är problemet?

Och vart går - kabeln till det första batteriet, går den motorblocket då eller till vilken säker punkt går den? Du kan prova att ansluta och minus med kablar sedan ansluter du kabeln till chassit och mäter tiden det tar för den att brinna upp, gör sedan om testen men då ansluter du - till chassit kortaste vägen och mäter tiden. Du kommer att se att mitt sätt bränner av + kabeln mycket snabbare.

Beträffande mjuka eller hårda kablar så kan man använda det man finner, ingen stor grej men dom vibrerar inte sönder det var det jag svarade på.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabel mellem to batterier

Och vart går - kabeln till det första batteriet, går den motorblocket då eller till vilken säker punkt går den? Du kan prova att ansluta och minus med kablar sedan ansluter du kabeln till chassit och mäter tiden det tar för den att brinna upp, gör sedan om testen men då ansluter du - till chassit kortaste vägen och mäter tiden. Du kommer att se att mitt sätt bränner av + kabeln mycket snabbare.

Beträffande mjuka eller hårda kablar så kan man använda det man finner, ingen stor grej men dom vibrerar inte sönder det var det jag svarade på.

Jag har aldrig påstått att man inte skall jorda minussidan - det jag menar är att man skall ha en direktsladd mellan minuspolerna på bodelsbatterierna och att det inte är någon elektrisk fördel att använda chassit som minusledare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

I de fleste nyere husbiler er det ingen direkte koblinger mot chassi i bodelen, og etter tyske elforskrifter skal det benyttes myke kabler.

Ser en på et ALKO Chassi så består det av et stort antall galvaniserte deler som er boltet sammen, og selv jordingen av baklyktene skjer ved kabler ikke via chassi.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kabel mellem to batterier

Nu när vi är inne på batterier och kablar, jag skulle gärna vilja veta anledningen till ett fenomen som vi har i vår lilla husbil.

Om belysningen är tänd och jag öppnar vattenkranen i köket (dvs. startar vattenpumpen), varför svajar belysningen? Ser ut som att belysningen "dansar" i takt med vattenpumpen! Vad beror detta på?

Vet ej om fenomenet är kvar efter batteribytet, det har jag inte hunnit kolla ännu.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

Nu när vi är inne på batterier och kablar, jag skulle gärna vilja veta anledningen till ett fenomen som vi har i vår lilla husbil.

Om belysningen är tänd och jag öppnar vattenkranen i köket (dvs. startar vattenpumpen), varför svajar belysningen? Ser ut som att belysningen "dansar" i takt med vattenpumpen! Vad beror detta på?

Vet ej om fenomenet är kvar efter batteribytet, det har jag inte hunnit kolla ännu.
Den svajar för att kabeln som matar lampan ej har stabil spänning, kanske dumt svar men.

Och vad beror det på undrar ni såklart, för att veta det måste man mäta lite men en gissning är att det är samma ledning som matar pumpen som matar lampan, pumpen drar en massa ström när den går och framförallt när den startar och det orsakar ofta sådana fenomen.

Eftersom ni ska in i LI leken så är det nog bra att ha koll på saker så prova att mäta lite, har ni en multimeter?

Första steget är att kontrollera jordarna, nästa steg +12V

Vill ni ha tips i att mäta så säg Aye :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

I de fleste nyere husbiler er det ingen direkte koblinger mot chassi i bodelen, og etter tyske elforskrifter skal det benyttes myke kabler.

Ser en på et ALKO Chassi så består det av et stort antall galvaniserte deler som er boltet sammen, og selv jordingen av baklyktene skjer ved kabler ikke via chassi.

Förstår inte vad du menar med att det inte är några direkta kopplingar mot chassit i bodelen, menar du att minus i bilen och minus i bodelen är skilda åt?

Beträffade galvat och skruvat så är det inga problem, vi skruvar kablarna också. Bakkontakterna är av rent praktiska skäl då tillverkarna vill leverera en bil som är komplett och klar och snabbkontakter till bakljusen är perfekt då, så är vår också och den är +30 år gammal, dvs inget nytt se på Bengtics lampor han nyss köpte.

Om man ska dra en minus från bodelsbatteriet, vart drar ni den då, till motorn, bilbatteriet eller till chassit?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Kabel mellem to batterier

Förstår inte vad du menar med att det inte är några direkta kopplingar mot chassit i bodelen, menar du att minus i bilen och minus i bodelen är skilda åt?

Beträffade galvat och skruvat så är det inga problem, vi skruvar kablarna också. Bakkontakterna är av rent praktiska skäl då tillverkarna vill leverera en bil som är komplett och klar och snabbkontakter till bakljusen är perfekt då, så är vår också och den är +30 år gammal, dvs inget nytt se på Bengtics lampor han nyss köpte.

Om man ska dra en minus från bodelsbatteriet, vart drar ni den då, till motorn, bilbatteriet eller till chassit?

Det är väl ingen hemlighet att startbatteri och bodelsbatterier kopplas samman på minussidan eftersom de laddas från samma generator samt oftast genom samma laddsystem. Däremot håller man isär plussidorna av förklarliga skäl.

Att vurma för att man skall mata alla elkomponenter i husdelen med minus från chassit är ju otänkbart - hur många extra och praktisk problem skulle inte det skapa jämfört med att använda minusledare parallellt med plusledarna? För övrigt uppmanar du andra att först kontrollera jordningen - varför då om inte det är ett ofta förekommande problem...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

Det är väl ingen hemlighet att startbatteri och bodelsbatterier kopplas samman på minussidan eftersom de laddas från samma generator samt oftast genom samma laddsystem. Däremot håller man isär plussidorna av förklarliga skäl.

Att vurma för att man skall mata alla elkomponenter i husdelen med minus från chassit är ju otänkbart - hur många extra och praktisk problem skulle inte det skapa jämfört med att använda minusledare parallellt med plusledarna? För övrigt uppmanar du andra att först kontrollera jordningen - varför då om inte det är ett ofta förekommande problem...
Man ska alltid börja med att kontrollera jordningen A o O, handlar inte om vad som är oftast fel.
Syftet med allt vurmande är att försöka skapa en så stabil och effektiv strömförsörning som möjligt det gör kan genom att se till att spänningsfallen är så små som möjligt och det gäller varje punkt. Jorden(-) är referenspunkten och den ska ej röra sig.

Tappar kan 0,3 volt per ledare så blir det 0,6 volt, genom chassit tappar du 0 volt.

Ta och mät själv så får du se. Det finns självklart fall där man vill göra som du säger och båtar är ett sådant fall, men det krånglar till livet en del när man skall separare startmotor och generator från chassit, i båtar gör man det ibland då för att minska korrosionen.

I de fall det gäller tex skyddsjord då gäller kabel dvs man skyddsjordar inte via ett skruvförband tex i en apparatlåda utan mha kablar då man ej törs lita på att allt alltid sitter fast men jag tror nog att det inte gäller husbilens chassi det sitter nog fast:)

Du fick ett exempel tidigare om i vilken koppling som kabeln brinner upp först i, funderade du på den?

Så den som vill dra en massa superkablar go ahead, men man behöver inte göra det anser jag och man skall alltid mäta sig fram, och det med max last.

Och ni ska vi icke förglömma att jag pratar uteslutande om batteriets - till chassit, inte att dra varje liten glödlampa ned direkt till chassit som du försöker påskina ovan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

En kabel fra minus på bilsiden eller chassi til bobatteri og er spredenett for mĩnus inne i bodelen, produsentenene ønsker ikke å lage flere hull enn påkrevet ned til chassi.

Förstår inte vad du menar med att det inte är några direkta kopplingar mot chassit i bodelen, menar du att minus i bilen och minus i bodelen är skilda åt?

Beträffade galvat och skruvat så är det inga problem, vi skruvar kablarna också. Bakkontakterna är av rent praktiska skäl då tillverkarna vill leverera en bil som är komplett och klar och snabbkontakter till bakljusen är perfekt då, så är vår också och den är +30 år gammal, dvs inget nytt se på Bengtics lampor han nyss köpte.

Om man ska dra en minus från bodelsbatteriet, vart drar ni den då, till motorn, bilbatteriet eller till chassit?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

En kabel fra minus på bilsiden eller chassi til bobatteri og er spredenett for mĩnus inne i bodelen, produsentenene ønsker ikke å lage flere hull enn påkrevet ned til chassi.
Spredenet var ett nytt ord, betyder stjärnnät tex gissar jag, dvs att man går från en punkt med flera ledningar.

Jag är helt med på detta, dvs bodelen delar jord med bilen, ibland med kablar ibland ned i chassit men dom hänger ihop galvaniskt och chassit är jordat.

Och du menar att man ej vill göra fler hål än nödvändigt, helt rätt håller med som seglare onödiga hål är av ondo:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kabel mellem to batterier

Den svajar för att kabeln som matar lampan ej har stabil spänning... en gissning är att det är samma ledning som matar pumpen som matar lampan...
Tack för tips Mikael, ska kolla kablar så fort jag börjat "riva ner" i dom trånga utrymmen. Det vore inte helt fel med lite värme utomhus när arbetet ska börja om ca 2 veckor. Allt annat ligger redan på bordet i vardagsrummet och bara väntar på att installeras : )
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Kabel mellem to batterier

Tack för tips Mikael, ska kolla kablar så fort jag börjat "riva ner" i dom trånga utrymmen. Det vore inte helt fel med lite värme utomhus när arbetet ska börja om ca 2 veckor. Allt annat ligger redan på bordet i vardagsrummet och bara väntar på att installeras : )
Ett tips då du nu ska mecka lite är att ta en smidig sladd och jorda rejält i chassit, se till att sladden räcker runt i hela bilen inte runt runt men att du når alla platser i bilen, den behöver absolut inte vara grov utan hellre smidig.

Sedan tar du en till sladd(annan färg, röd kanske) och ansluter på + på bodelsbatteriet, den ska också räcka runt men du ska ha en liten säkring i början på sladden 1-3A eller så.
I den andra änden sätter du en sockerbit så att det inte blir kortis om den kommer åt jord samt den blir lätt att ansluta till.

Den första sladden ansluter du till multimeterns common(-) när du ska mäta spänningar, den andra har du till att mäta +

tex om du ska mäta på lampan så ska du mäta dels lampans - och notera

- mätningen skall alltid visa 0,0 volt

Om 1 visar tex 0,5 volt då har du en dålig jord

Upprepa detta för alla förbrukare du har och notera i ett kalkylblad

Som avslutning så startar du laddning av batterierna som ska vara åtminstånde halvtömda och ansluter multimeters + till bodelsbatteriets (-), testa både med 220 laddning och billaddning.

Nästa steg är att mäta +
 
Toppen