Generell fråga IVECO Kardanaxel repareras inte?

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av MaxV, 25 September 2019.

Taggar:
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. MaxV

    MaxV HBK Intresserad

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Lund
    Hej alla!

    Har precis haft min Burstner A850-2 2005 på service. Enligt verkstaden är kardanen dålig (lager och kors).
    Dom meddelar också att IVECO inte rekommenderar att man byter kors och lager (Dom håller inte ens delarna i lager numera), utan hela kardanen, den består av 3 delar, och alla delarna ligger på ca 10000 kr styck, dvs ca 30000 kr + arbete.

    Stämmer detta verkligen, är det någon som har kunskap om detta eller liknande erfarenheter.

    Tacksam för tips och råd!
     
  2. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,704
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Om en skal reparere en kardan så er det endel deler som må justeres inn rett ved montering, svært få har de verktøy som skal til for dette. Og en kardan med diffsperre har endel flere deler inne i den ene hoveddelen. På enkelte av målepunktene vil en feil på en tusendels millimeter føre til ulyd fra kardanen. Så jeg kan forstå at verkstedet og Iveco ikke vil garantere en reperasjonsjobb, spesiellt på den kardanen som lett får ulyd om oljen ikke byttes hvert år. Oljen er hygroskopisk og mister endel av smøreevnen i løpet av et år, etter to år vil det bli ulyd fra kardanen som bare øker jo lengre en kjører med gammel olje.

    Nå har ikke jeg åpnet en Ivco kardan, men reparerte endel enklere for omlag 50 år siden. Micrometer var et av de viktigste verktøyene.
     
    MaxV gillar detta.
  3. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,426
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Här är det väl lite begeppsförvirring, det är tydligen kardanaxelns delar som skall bytas, men diffspärren och problemet med oljan handlar ju om bakaxeln. Att byta knutkors och stödlager på en kardan är ju ingen speciellt svårt jobb i normala fall?
     
    JANKRO, vippen, Träsko och 1 annan gillar detta.
  4. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,426
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det som kan vara ett problem med att bara byta knutkorsen är att hålen i gafflarna där de sitter kan ha blivit ovala och då sitter korsen inte still i kardanen och det börjar ge oväsen. Detta bör man kolla innan man bestämmer sig vad man skall göra. Om hålen är ovala är axeln skrot eller måste i varje fall renoveras hos en specialfirma.
    Kolla runt lite, det kan finnas renoverade eller nya kardaner att köpa till bättre pris, Iveco är ganska dyra med delar..?!
     
    Senast ändrad: 25 September 2019
    JANKRO och MaxV gillar detta.
  5. Sjöberg

    Sjöberg HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    10,631
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    Lite "liknande" efarenheter har jag nog.
    Det kan ju finnas flera anledningar till varför de inte vill renovera din kardan och en sak skulle kunna vara att de gjort som Mercedes gör och helt enkelt inte använder låsringar till korsen, så här typ, "engångs":

    IMG_20190925_141751-1036x1842.jpg

    Såna här lösningar gör det hela lite mer komplicerat och vid två tillfällen i mitt jobb har jag tagit hjälp av en specialiserad kardanrenoveringsfirma för sånt här. Finns säkert flera i landet och den jag tog hjälp av heter Svea bil, ligger i stockholmstrakten och det kanske kan vara värt att fråga dem eller nån liknande firma om det har alternativa lösningar

    Mvh jocke
     
    Avarage, CarnivalDK, Frank N och 2 andra gillar detta.
  6. MaxV

    MaxV HBK Intresserad

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Lund
    Tack för all info
     
  7. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,704
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    OK det ble tydelig litt begrepsforvirring for meg :D på norsk er kardang den sentrale delen av bakakselen og den lange akselen fremover kalles mellomakselen. Og ja kors og lager på den akslingen kan være en utfordring å bytte. Jocke sin erfaring med MB kan også gjelde Iveco.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.