Isolering av hyttgolv

Tråd startad i 'Under Markisen' av Juhani & Leila, 4 Januari 2019.

1. Juhani & Leila

Juhani & Leila HBK Medlem

Kommun:
    Storfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10084
    Planerar att förbättra isolering mot kyla i vår Burstner Argos som har halvintegrerad Fiat Ducato hytt.
    Golvet och torpedväggen har inte mycket isolering. En idé är att lägga in sk. liggunderlägg under plastmattan, formklippa den så att den blir heltäckande. Finns det andra bra material som någon kan rekommendera?
    Tar gärna emot tips från de som redan har gjort operationen. Jag antar att man får skruva bort framstolarna så att hela golvet blir åtkomlig.

2. kjelka

kjelka HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6650
    Själv har jag använt mig av Biltemas ljuddämpningsplatta som både dämpar ljud och isolerar mot värme och kyla. Finns i lite olika tjocklekar. Jag använde 20 mm och är nöjd med resultatet.

Ljungby1452, Emppu och Växjö Peter gillar detta.
  3. Juhani & Leila

Juhani & Leila HBK Medlem

Kommun:
    Storfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10084
    Tack Kjelka, Denna platta? upload_2019-1-4_22-23-15.png
    Täckte du hela golvet i hytten? Blev inte golvet för mjukt? Skall kolla detta på Biltema.

4. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Chippen och Juhani & Leila gillar detta.
  5. kjelka

kjelka HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6650
    Det är den mattan som jag använder. Jag la från stolarna och så långt fram det gick. Jag la också en bit mellan stolarna men inte hela vägen. Jag var tvungen att skära ut en bit för pedalstället eftersom inte gaspedalen gick att trycka ner i botten. Golvet blev ju lite mjukare men ingenting som jag upplever som störande.

Ljungby1452, husbilar och Juhani & Leila gillar detta.
  6. kjelka

kjelka HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6650
    Rättning!!!. Mattan som jag lagt är 10 mm och inte 20 mm som jag tidigare skrev.

Juhani & Leila gillar detta.
  7. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8644
    I min förra bil la jag liggunderlag. 7-8 mm. Det hjälpte lite för kyla men knappas för ljudet.

Juhani & Leila och Libom gillar detta.
  8. Sinkan Andersson

Sinkan Andersson HBK Medlem

Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27321
    Jag såg att en firma som heter Silentswede säljer en Neoprenmatta som sägs dämpa ljuden bra. Finns i 7, 15 och 25mm. Någon som har erfarenhet av Neopren som ljuddämpning?

9. kowpow

kowpow HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26320
    När det kommer på tal om material som gummi och neopren så undrar jag genast hur det luktar. Står man i en butik kanske man inte uppfattar vad det luktar men i en instängd bil känner man snart om materialet är snällt mot näsan eller inte.

10. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Jag har också en halvintegrerad fiat.... efter många olika tester under flera år för att slippa kallraset om vintern och värmen om sommaren.... så slutade det med att jag gjorde en helt slutande vägg mellan kupen och bo delen 20mm tjock av blå styren och trä lister runt om... sen presslimmade jag Perstorps skivor på båda sidor .... det blev också en dörr i väggen.... nu har jag aldrig kallras eller att kupévärmaren tränger sig in i bodelen .... och igen kondens mer på kupe rutorna...

Senast ändrad: 11 Maj 2019
    Juhani & Leila och Sinkan Andersson gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.