• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering av hyttgolv

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Planerar att förbättra isolering mot kyla i vår Burstner Argos som har halvintegrerad Fiat Ducato hytt.
Golvet och torpedväggen har inte mycket isolering. En idé är att lägga in sk. liggunderlägg under plastmattan, formklippa den så att den blir heltäckande. Finns det andra bra material som någon kan rekommendera?
Tar gärna emot tips från de som redan har gjort operationen. Jag antar att man får skruva bort framstolarna så att hela golvet blir åtkomlig.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Tack Kjelka, Denna platta? Visa bilaga 161182
Täckte du hela golvet i hytten? Blev inte golvet för mjukt? Skall kolla detta på Biltema.
Det är den mattan som jag använder. Jag la från stolarna och så långt fram det gick. Jag la också en bit mellan stolarna men inte hela vägen. Jag var tvungen att skära ut en bit för pedalstället eftersom inte gaspedalen gick att trycka ner i botten. Golvet blev ju lite mjukare men ingenting som jag upplever som störande.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag såg att en firma som heter Silentswede säljer en Neoprenmatta som sägs dämpa ljuden bra. Finns i 7, 15 och 25mm. Någon som har erfarenhet av Neopren som ljuddämpning?
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
När det kommer på tal om material som gummi och neopren så undrar jag genast hur det luktar. Står man i en butik kanske man inte uppfattar vad det luktar men i en instängd bil känner man snart om materialet är snällt mot näsan eller inte.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har också en halvintegrerad fiat.... efter många olika tester under flera år för att slippa kallraset om vintern och värmen om sommaren.... så slutade det med att jag gjorde en helt slutande vägg mellan kupen och bo delen 20mm tjock av blå styren och trä lister runt om... sen presslimmade jag Perstorps skivor på båda sidor .... det blev också en dörr i väggen.... nu har jag aldrig kallras eller att kupévärmaren tränger sig in i bodelen .... och igen kondens mer på kupe rutorna...
 
Senast ändrad:
Toppen