• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera dusch i garaget

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Hej,

Tänkte installera dusch med varmt och kallt vatten i garaget på min Burstner 747.

Hur skulle du gjort?

Någon som har utvändig (eller i garaget) dusch som kan bjuda på ett par bilder?

Vatten finns i närheten, men hur vet jag var jag tar el till kontakten i blandaren?

Mvh

/Oskar
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Installera dusch i garaget

På en tidigare bil hade jag duschanslutningen innanför toaluckan, där finns anslutningen nära till tvättstället. Har du tryck i slangarna är det enkelt annars kan du sätta en enkel vippströmbrytare jämte slanganslutningen
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Installera dusch i garaget

Hej.

Till duschblandaren såväl som de andra blandarna är det två kablar. När de får kontakt med varandra startar pumpen.Detta styrs via en microbrytare som sitter inuti blandaren. Skarva på en kabel på varje och dra dessa kablar till en strömbrytare på lämplig plats. När du sluter strömbrytaren startar pumpen och vice versa. Skall du använda en blandare i garaget så är det bara att skarva kablarna från den till kablarna på den ordinarie duschblandaren. Det spelar ingen roll på vilken kabel du skarvar in dig bara du tar en kabel på varje.

Mvh / Roland
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Installera dusch i garaget

Jag har gjort det på min Dethleffs Magic Edition från 2014.

Har tyvärr inga bilder på detta.

Tog vatten och el från blandaren i köket (under köksbänken). Jag ville inte ha någon dold vattenkoppling så att man kan se om det läcker i skarvarna. Satte dit en Y-förgrening för vattnet. I garaget satte jag en extra strömbrytare så att det inte skall sätta igång och spola vatten om någon pryl kommer åt handtaget på duschmunstycket.

Monterade duschen förra våren. Men skall sanningen fram så har jag faktiskt inte använt den.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Installera dusch i garaget

Tror inte det. Jag fällde in blandaren i en AL-plåt och på den kan man ju skapa utrymme för en strömbrytare. Tom med en kontrollampa om man vill :)

Så här ser blandaren ut i katalogen:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    13,2 KB · Visningar: 55

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Installera dusch i garaget

Gör som Esbjörn ovan. Installera duschen innanför toaluckan. Jag har satt dit en vanlig duschblandare med kall o varmvatten som kopplat till ledingarna ovanför. klipp o skarva med quickfix. Sedan kopplat på lång slang mellan blandaren och duschmunstycket. Munstycket har en tryckknapp så att det inte blir vattenspill när jag tvålar in mig. Allt snyggt o syns ju inte utifrån. Bara öppna toaluckan utifrån o duscha!;)
 
Toppen