• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschblandare i garaget

F

F.d. 24476

Guest
Jag funderar på att montera en duschblandare i garaget, kan man montera en vanlig (hemmablandare)? Eller måste man köpa en husbilsblandare? Tänkte att det skulle vara bra att kunna duscha av oss utan att behöva använda duschen inne i bilen. Jag har tryckstyrd vattenpump. Bilen är en Mclouis Nevis 2012:a. Någon som gjort detta som kan komma med lite tips?/Per
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Duschblandare i garaget

Givetvis möjligt har 3 blandare har bytt ut toalett och köksblandare till hemma standard gillar metall och inte plastskit, värre att hitta en duschblandare som passar i vår dusch men givetvis vid nyinstallation mycket möjligt. Du kommer inte ångra dig. Tänk på att se vilka anslutningar som du skall ha och anpassa blandaren till dom det kan bli lite sökande men det blir verkligen kvalitetskänsla över det. I senare bilar och Mc Louis finns det snabbkopplingar i diameter 10 mm som man får klippa av och ansluta över kopparöret på blandaren. Jag fick värma plastslangen i husbilen och fila lite på blandarens stos (rör) och anslöts med kraftiga slangklämmor i rostfritt stål. Lycka till. Men som sagt det måste vara tryckpump Schurflo t ex. eller motsvarande. Snygg bil ni ligger inne med har haft min bil sedan köpet 2008 och är mycket nöjd med ett fåtal problem. Har under åren monterat luftfjädring bak bytt kranar till hemmastandard gjort kvalitetsmattor i bodel allt i Led teknik och DRL ljus och slutligen i helgen monterat skjutfönster i vägg höger om dörren till bodel för att få lite bättre överblick vid utfarter och vid transport samma fönster som sitter på Tandy 650 som saknas på vår 636 G.
 
Senast redigerad av en moderator:

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Duschblandare i garaget

Jag har monterat ett litet duschhandtag med tryckknapp i handtaget. Finns att köpa på många ställen, tänkt att anslutas i kranen som sitter i vanliga handfat hemmavid för att få en "hårdusch". Handtaget med slang sitter sedan i en hållare inne på garageväggen och är ansluten till ett vinkelfäste (ett sådant som trädgårdskranar brukar gängas in i). I fästets andra ände sitter en ballofixventil och sedan går det med sedvanlig husbilstryckslang till ett T-rör i kallvattenanslutningen. Ballofixen är såklart en helt nödvändig säkerhetsdetalj - litar inte på sådana duschslangar. Tyvärr har jag inte någon bild på det hela just nu. Jättebra att spola av stövlarna, hunden och kanske också egna kroppen en het dag. Det finns också små blandare (med slanganslutning ut) att köpa inom campinghandeln så att man kan ansluta kall- och varmvatten om man är lite frusen av sig...
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Duschblandare i garaget

Hej, jag har haft i en bil både en hemmablandare i köket och en husbilsblandare i duschen, det som har hänt två år i rad efter vintern är att hemmablandaren har frusit sönder, jag tror att den är känsligare för kyla.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Duschblandare i garaget

Viktigt vid avställning givetvis tömma hela systemet och lämna alla kranar i öppet läge och om möjlighet finns ta tryckluft för att få bort vattengömmor. Har aldrig fått något sönderfruset trots 25 minus.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Duschblandare i garaget

Skulle vara roligt om du kunde visa bilder på hur din kontruktion ser ut och beskriva hur du gått tillväga
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Duschblandare i garaget

Min lösning med både varmt och kallt vatten. Blandaren kommer från Hjertmans (hjertmans.se) 4729-604. Kostar 329:-.
Den sitter i en kapsling så man inte av misstag kan sätta på den. Bilden är lite dimmig men den visar hur det ser ut i alla fall :)
Duschslangen är 2,5m från Kama K07-18.
 

Bilagor

  • 20140424_114045_resized.jpg
    20140424_114045_resized.jpg
    309,4 KB · Visningar: 98
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Duschblandare i garaget

Ett bra tips är att duschmunstycket har en "avtryckare" som man öppnar vattnet när man precis behöver det.

Vatteförbrukningen blir mycket mindre, och det behövs ingen annan att öppnastänga vattnet när man står ute och duschar.

Givetvis skall det finnas en riktig kran också i garaget.

hälsning
jyrki
 
Toppen