HVO 100

Tråd startad i 'Sköt om Husbilen' av Arne HBK 13, 28 Maj 2018.

1. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Någon som kör sin husbil på HVO100.

2. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
  3. gundj

gundj FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    Kopierar ett tidigare inlägg.
    Om den är baserad på en fiat så skulle jag kolla med Fiat för säkerhets skull.
    Jag mailade dem nyligen.
    "Tack för att du kontaktat Fiat kundtjänst. Vi använder för tillfället inte drivmedelsprodukten HVO (diesel) i våra fordon. Vår produktchef har bekräftat att alla bränslen som klarar standarden European standard EN590 är godkända att använda. I annat fall godkänns bara en inblandning av 7% biodiesel. (US standard ASTM D975 är nästan samma som EN590 men skiljer sig i densiteten och kan av den anledningen orsaka problem med insprutare etc). "

4. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Vi har endast HVO 100 på mitt arbete . Maskiner och bilar nya som gamla
    Det funkar som det är tänkt
    Iveco MB Nissan Volvo Scania .Gamla sura Perking dieslar till den senaste Euro6 Iveco

FredrikAndersson, MiRe och Michael S gillar detta.
  5. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Vi har kört ca 2år på HVO 100. Har Fiat, Iveco, Renault/Opel/Nissan, Citroën mm. Har även kört husbilen på det utan några problem alls. Vi kör ca 150 000 mil om året med våra fordon så det är inget att vara rädd för.

KalleiViken, MaJe, Stig och 2 andra gillar detta.
  6. MaJe

MaJe HBK Medlem

Kommun:
    Uppvidinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    15405
    Hej!
    Väcker upp den här tråden igen för att höra om det tillkommit fler erfarenheter senaste året om att köra Fiat (euro 5 och senare) på HVO100. Jag kör vår personbil, Peugeot 508, 2012 på HVO100 sedan några månader utan kända problem men Fiat har väl till skillnad från Peugeot/Citroen inte sagt OK till HVO100 än?
    Känns onekligen lockande att minska CO2-belastningen av nöjesresandet med 90% på ett bräde - någon mer som testat?

Gösta Evén, skalman52 och BengtCassman gillar detta.
  7. leihag

leihag HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11558
    Jag ringde till Fiat i Italien förra året och frågade om man kunde köra husbilen med HVO 100 och svaret blev att det inte var lämpligt, men det kanske har ändrat sig.
    leihag

Peter75 gillar detta.
  8. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289

Det kommer dom att svara så länge inte något, eller någon, tvingar dom att faktiskt testa HVO100. Svaret gör att de har "ryggen fri" om någon påstår att en skada beror på HVO100.

Det enda som skiljer HVO100 från vanlig diesel är att HVO har någon procent lägre densitet. Det har avhandlats i en annan tråd som säkert går att hitta med litet sök.

MVH
    hans

Gösta Evén och MaJe gillar detta.
  9. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Funderar på att testa HVO100 i vår euro3 Ducato, nån som har någon reell fakta för varför det inte skulle vara bra? Vet att Fiat inte sagt ok till hvo och att de tillverkare som gjort det gett ok för euro 5&6. Men finns det några egentliga risker att köra en euro 3 på hvo?
    Nån som gjort det över tid? Delge gärna erfarenheter isf

Gösta Evén gillar detta.
  10. KarinochTommy

KarinochTommy HBK Medlem

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6520
    Det hade onekligen varit bra om Fiat godkände HVO i sina motorer, känns lite riskfyllt att köra med något som inte tillverkaren har godkänt.
    Jag tänker skriva till Fiat i Sverige och fråga. Bra om många gör samma sak för att få lite tryck på dem.

11. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Jo, ska också maila dem, men det blir nog bara det vanliga standardsvaret som andra fått skulle jag tro. Därför jag gärna skulle vilja veta om någon kört tex en euro3 motor på hvo100.

Gösta Evén gillar detta.
  12. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Jag kör Fiat på HVO 100 dock en
    Euro 6 Min Volvo Euro 6 och min ” gamla” husbil
    Renault Euro 5 körde jag på HVO 100
    Gamla Iveco sent 90 tal och upp till nya gamla maskiner
    dieselvärmare funkar inga problem
    Varför vissa tillverkare sätter sig på tvären kan man bara spekulera i .

Gösta Evén och Delfi gillar detta.
  13. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Jag tror inte man skall se det som att "vissa tillverkare sätter sig på tvären". Jag har en bestämd känsla av att det där med HVO är en skandinavisk (svensk?) fråga. Söderöver i Europa tror jag inte frågan finns. Går det att köpa HVO i Tyskland och söderöver?
    Fiat kommer inte att göra någonting förrän någon "vrider om armen" på dem. Varför skulle de lägga pengar och tid på att verifiera HVO om ingen (EU?) kräver det av dem? Kostnaden är ju inget de kan räkna hem på något sätt.

Ingen av alla ni som har använt HVO (privat och i jobbet) tycks ha haft något problem och med tanke på vad HVO är, så är det synnerligen osannolikt att det kan uppstå problem. HVO är på håret identiskt med vinterdiesel.

MVH
    Hans

Gösta Evén, Bennsan, brogu och 4 andra gillar detta.
  14. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Ser att Tanka blandar i 35% HVO i sin vanliga diesel, det är ju lite intressant... Man skulle ju iaf kunna blanda 50/50 vid pumpen om man känner sig osäker. (vilket jag till viss del ff gör)

Gösta Evén gillar detta.
  15. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Sverige importerar ca 90% av all HVO som produceras på världsmarknaden, mot ca 6% av övrigt bränsle. HVO finns med andra ord nästan bara i Sverige. Iveco har godkänt HVO och snart även Fiat skulle ja tro.

16. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Att Iveco godkänt HVO är särskilt intressant för mig. Detta då min 3,0:a av 2008 års modell är en Iveco-motor (väl?). Kan det därmed för mig vara helt ok att köra den på HVO?

17. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Räcker tillgången på HVO-bränslen till annat än tunga fordon?
    Även om talloljan skulle blandas in i större grad är det ändock en begränsad resurs.

18. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Mailat dem nu och frågat hur de ser på 35% hvo inblandning. Blir intressant att se om de svarar lika stelbent som tidigare.

Gösta Evén gillar detta.
  19. Träsko

Träsko HBK Intresserad

Kommun:
    Härnösand
    Svaret från Fiat är att bränslet ska uppfylla normen EN590 , det är det enda svaret dom kan ge eftersom dom inte gjort tillräckligt mycket tester på bränslet. att lägga ner energi och pengar för att testa en motor av utgånget datum kommer inte hända...
    Tills att man testat så är svaret exakt det samma som står i din instruktionsbok EN590... Det enda som hindrar HVO100 från att uppfylla normen är densiteten.
    (har kört provbil på miljöbränsle i Euro 5 & 6 (Rme/Hvo) åt en av europas större lastbilstillverkare)

(upp till ca 40-50% kan blandas in utan att hamna utanför EN590)

Gösta Evén gillar detta.
  20. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Problemet för tillverkarna är inte om motorn håller eller inte, utan att bilarna inte är avgastestade/certifierade med detta bränsle. (HVO 100)

Som nämnts ovan, det kommer inte hända att dom omcertifierar äldre motorer för detta Svenska önskemål.

Gösta Evén, Träsko och Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.