• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil med fukt i hjulhusen

F

F.d. 54837

Guest
Hej. Vi är på gång att köpa en begagnad husbil men säljaren sa att det var fukt i hjulhusen bak(heter det så?). Allt annat är bra, vi fick se protokoll.
vad tror ni om detta? Är det svårt att byta dessa trädelar själv annars går det väl på 15-35k? Tacksam för svar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Är bilhandlarspråk och betyder att golvet är ruttet, vi tar inget ansvar för det kommer bli riktigt dyrt att laga.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Måste dom bytas?
Fuktmätningen visar ju bara att det finns fukt och det kan ju lika väl räcka med att torka ut och ytbehandla så att ingen fukt kan tränga in framöver. Byte blir ju först aktuellt om materialet varit fuktigt så mycket och så länge att det ruttnat eller förstörts på annat sätt.
Jag förutsätter att fuktinträngningen skett genom vattensprut från utsidan eftersom det är isolerat till hjulhusen. Om det inte kan säkerställas varifrån fuktinträngningen kommer skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa den bilen, fukten kan vandra långt från det ställe där det läcker.
 
F

F.d. 54837

Guest
Väldigt tacksam för svar!
Säljaren sa att man bör åtgärda det inom ett år eller två. Han sa även att detta var normalt och kom utifrån. Vi är tveksamma alltså men lockas ju av att den var så fin i övrigt.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Det är det som är problemet med fukt en bil är hur fin som helst lätt att falla, fukt syns inte alltid tyvärr men jag lovar det finns fler....intressant måste vara en ruggigt kunnig säljare som kan ge en tidsplan i ditt fall när det bör åtgärdas.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Den HB'n tycker jag du skall gömma. Allt som har med fuktskador att göra i en HB kostar mycket pengar & är besvärligt att åtgärda.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om nu problemet är så enkelt att åtgärda som säljaren vill påskina, varför lägger då inte säljaren ner några timmar på att åtgärda skadan och sälja en husbil som (förhoppningsvis) är fri från fukt på åtminstone de ställena?

Heder dock åt firman som som öppet erkänner att det finns fuktskador.

Pålle
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Det kan ju vara allt från bara förhöjda värden till ruttet trä, vad står det i protokollet? Fråga säljaren vad en åtgärd skulle kosta då vet du ungefär omfattningen av skadan.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag hade med lite fukt i kanten på min förra husbil, slutade med att jag fick riva ut allt o byta väggar i både kortsida o långsida!!

Sen Fords dieslar kända för att få problem med motorerna...
Titta vidare o njut av en husbil istället för att skaffa dej problem!!
 
Toppen